اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من|تحقیق و تفحص از نحوه فروش شاهین سایپا/مغایرت آپشن‌های تحویلی با خودروی معرفی شده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی نحوه فروش خودروی شاهین سایپا در هیات تحقیق و تفحص خودرو خبر داد و گفت: آپشن خودروهای شاهین تحویل داده شده با خودروی معرفی شده مغایرت بسیاری دارد.

فارس من|تحقیق و تفحص از نحوه فروش شاهین سایپا/مغایرت آپشن‌های تحویلی با خودروی معرفی شده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «چرا سایپا به وعده‌اش درباره خودروی شاهین عمل نکرد؟»، «مطالبه‌گری حواله‌داران خودرو شاهین از سایپا» و «پیگیری مشکلات خودرو شاهین سایپا» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.

روح اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه از سال گذشته که خودروی شاهین پیش فروش شد، جریانی اعتراضی میان خریداران آن شکل گرفت که تاکنون نیز ادامه داشته است، در تشریح دلایل اعتراض خریداران این خودرو، گفت: هنگام پیش‌فروش شاهین حدود 80 میلیون تومان به عنوان 50 درصد قیمت این خودرو از خریداران دریافت شد به این معنا که بهای نهایی این خودرو باید حدود 160 میلیون تومان می‌شد درحالی که در زمان تحویل، قیمت خودرو 260 میلیون تومان تعیین شد.

وی افزود: خودروساز تولیدکننده شاهین برای توجیه موضوع فوق بیان می‌کند که طبق ضوابط، مجاز است در زمان پیش فروش «تا 50 درصد از قیمت نهایی» را دریافت کند، بنابراین مبلغ دریافتی دقیقا برابر با 50 درصد قیمت نهایی نیست اما خریداران معتقدند در زمان معرفی محصول گفته شده که مبلغ پرداختی برابر با 50 درصد بهای خودرو است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: خودروساز تولیدکننده شاهین بدون تنظیم قرارداد، 80 میلیون تومان به ازای پیش فروش خودرو از خریداران دریافت کرده و پس از مدتی قرارداد را به خریداران تحویل داده است.

وی با اشاره به یکی دیگر از دلایل اعتراض خریداران شاهین، اظهار داشت: به زعم خریداران، آپشن خودروهای شاهین تحویل داده شده با خودروی معرفی شده مغایرت بسیاری دارد به این معنا که آپشن‌های بسیاری در محصول اولیه و کاتالوگ‌های این محصول وجود داشت اما پس از مدتی به طرز مشکوکی این کاتالوگ 40 صفحه‌ای از روی سایت خودروساز مربوطه حذف شده و کاتالوگی 18 صفحه‌ای روی سایت قرار می‌گیرد که آپشن‌های اولیه در آن وجود ندارد، به گونه‌ای که در عمل آپشن‌های ارائه شده قبلی از شاهین حذف شده است.

به گفته ایزدخواه، بر اساس ضوابط شورای رقابت اگر خریدار، قرارداد خود با خودروسازان را فسخ کند تا 3 سال اجازه خرید مستقیم از کارخانه را نخواهد داشت که این امر اجحاف در حق خریداران شاهین است.

* از قیمت‌گذاری غیرشفاف تا دریافت پیش پرداخت بدون انعقاد قرارداد

وی قیمت‌گذاری غیرشفاف، دریافت پیش پرداخت بدون انعقاد قرارداد و مشکلات موجود در جریان فسخ قرارداد را از جمله دلایل اعتراضات خریداران شاهین دانست و تصریح کرد: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه‌ای  با حضور نماینده سازمان بازرسی به منظور بررسی اعتراضات خریداران شاهین تشکیل و بر این نکته تاکید شد که اگر آئین نامه‌ مربوطه ایراد دارد باید اصلاح شود و اگر تخلفی صورت گرفته باید با متخلفان برخورد شود.

وی با بیان اینکه مردم در زمان خرید یک کالا باید از قیمت حدودی آن آگاه باشند و از سوی دیگر باید امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد، تصریح کرد: نحوه فروش شاهین در هیات تحقیق و تفحص خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اعتراضات خریداران شاهین در دست بررسی است، افزود: با دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، سازمان بازرسی و دادستان کل کشور مکاتبه کردم تا اطلاعات به دست آمده در این زمینه را به هیات تحقیق و تفحص خودرو ارائه دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول