اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حاشیه‌های اعتراض نسبت به انتخابات شورای شهر قوچان؛ از تأیید صلاحیت به‌شرط انصراف تا نبود رغبت در برخورد با تخلف‌ها

برخی معترضین به نتایج ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان و نحوه بازشماری مجدد آرا گلایه‌هایی همچون تأیید صلاحیت برخی کاندیداها به‌شرط انصراف از حضور در رقابت یا عدم نظارت هیأت نظارت انتخابات شوراها و شائبه حضور برخی کاندیداها پیش از اعلام نتیجه رسمی در فرمانداری را بازگو می‌کنند.

حاشیه‌های اعتراض نسبت به انتخابات شورای شهر قوچان؛ از تأیید صلاحیت به‌شرط انصراف تا نبود رغبت در برخورد با تخلف‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هم‌زمان با سراسر کشور در ۲۵۴ شعبه شهرستان قوچان نیز برگزار شد که ۸۱ شعبه آن مربوط به شهر قوچان و بقیه شعب به شهرهای باجگیران و شهرکهنه و روستاهای بخش مرکزی، آبکوه، قوچان عتیق و باجگیران تعلق داشته است.

اواسط روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، نتیجه نهایی انتخابات شورای شهر قوچان اعلام شد و هفت نفر عضو شورای دوره ششم و دیگر کاندیداها از میزان آرا خود و اعتماد مردم به آن‌ها مطلع شدند.

برخی کاندیداها بر اساس قانون نسبت به آرای اعلام‌شده اعتراض داشتند که همین امر نیز موجب شد تا اعتراض‌های خود را به‌صورت گروهی یا فردی در موعد مقرر قانونی به هیأت اجرایی انتخابات شورای شهر قوچان اعلام کنند تا در صورت تخلف اعاده حق از آنان صورت بگیرد.

هفتم تیرماه جلسه‌ای در سالن شهدای دولت فرمانداری قوچان برای بازشماری آرا برگزار شد اما حاشیه‌های زیادی به همراه داشت که اصلی‌ترین آن اعتراض برخی از کاندیداها نسبت به چگونگی روند شمارش و قرائت آرا و ترک جلسه بود؛ البته فرماندار قوچان نیز از بیان تعداد صندوق‌های بازشماری‌شده امتناع کرده و آمار دقیقی در این زمینه ارائه نکرد.

برخی از معترضین عصر امروز در نشست مشترک با خبرنگاران به بیان گلایه‌ها و دلایل اعتراضات خود نسبت به انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان پرداختند.

تأیید صلاحیت برخی از کاندیداها به‌ شرط انصراف از حضور در رقابت!

عباس قائنی ثانی به‌عنوان یکی از معترضین انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان بابیان اینکه پس از اعلام نتایج غیررسمی و اولیه انتخابات شبهاتی در زمینه شمارش آرا در برخی صندوق‌های اخذ رأی به وجود آمد، گفت: طی هماهنگی با برخی دیگر از کاندیداهای معترض، نامه اعتراضیِ به شمارش اولیه و نتایج در فرجه قانونی اعلام شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با فرماندار قوچان و مقرر شدن بازشماری تعدادی از صندوق‌های اخذ رأی که امکان تخلف وجود داشته است، بیان کرد: هفتم خردادماه جلسه‌ای با حضور هفت کاندیدای معترض برگزار شد که در آن جلسه فرماندار، دادستان عمومی و انقلاب و نمایندگان هیأت نظارت بر انتخابات شورا و حضور داشتند و سؤالاتی توسط کاندیداها از مسؤولین حاضر در جلسه پرسیده شد.

قائنی ثانی ادامه داد: عدم اجرای وظایف قانونی توسط هیأت نظارت بر انتخابات شوراها در قبل از تبلیغات یکی از سؤالات مطرح‌ شده بود که چرا مقابله و برخوردی با تخلف‌های انجام‌شده در بازه تبلیغات و روز رأی‌گیری توسط این هیأت انجام نگرفته و بازخوردی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در روز رأی‌گیری تخلف‌هایی درزمینه خرید آرا و اعمالی که موجب می‌شود یک کاندیدا با تهدید و تطمیع به رأی برسد در سطح شهر وجود داشت و حتی برخی خودروها توقیف و افرادی نیز توسط ضابطین قضایی بازداشت شدند اما جوابی در خصوص تشکیل پرونده و برخورد با متخلفان داده نمی‌شود.

این معترض به نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان بابیان اینکه یکی دیگر از سؤالات مطرح‌شده از مسؤولان حاضر در جلسه مربوط به مسئله تأیید صلاحیت‌ها است، افزود: مبحثی در میان عامه مردم در حال نقل‌ قول بوده که برخی از کاندیداها صلاحیتشان مشروط به انصراف مورد تأیید قرارگرفته که نام یکی از این افراد نیز در میان منتخبین وجود دارد.

قائنی ثانی با تأکید بر این موضوع که رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهرستان منکر این موضوع شد اما مستندی در این زمینه ارائه نکرد، گفت: متأسفانه به هیچ‌کدام از این سؤالات پاسخ داده نشده و پیش از شمارش آرا تعدادی از کاندیداهای معترض جلسه را ترک کردند.

وی اظهار کرد: طبق اطلاعات واصله از بازشماری صندوق‌های اخذ رأی، پس از بازشماری مشخص شد که در یکی از این صندوق شمارش‌شده ۲۲ رأی داشتم اما آرا آن صندوق برای بنده صفر اعلام‌شده بود.

قائنی ثانی تأکید کرد: پیگیری‌ها از سمت مراجع بالاتر و هیأت نظارت استان ادامه پیدا می‌کند زیرا اگر این قصه در تمام صندوق‌های اخذ رأی وجود داشته باشد باید بازشماری مجدد صورت بگیرد و احقاق حق انجام شود.

رغبتی در برخورد با تخلف‌ها وجود ندارد

یکی دیگر از کاندیداهای معترض با اشاره به این موضوع که قرار بود ۱۵ صندوق اخذ رأی مورد بازشماری قرار بگیرد اما این‌گونه نشد و تنها ۴ صندوق مورد بازشماری قرار گرفت، افزود: درخواست معترضین این بود که تمام آرای مربوط به کاندیداها، تعرفه‌های دارای دو خط، و حتی دو خودکاره بررسی شود که این‌گونه نشد.

علی حسین قاسم‌زاده با بیان اینکه از چهار صندوق بازشماری‌شده سه صندوق دارای اشکال بود اما تغییرها اعمال نشده است، یادآور شد: فرماندار قوچان گفته بود اگر یک رأی هم خوانده‌ نشده باشند جابجایی آمار صورت می‌گیرد اما با توجه به نزدیکی آمار کاندیداها چرا این‌گونه نشد!

وی یکی از اعتراض‌ها را مربوط به خریدوفروش آرا دانست که به آن ترتیب اثر داده نشد و خاطرنشان کرد: با لیدرهایی که اقدام به خریدوفروش آرا کرده بودند صحبت شد و گفتند حاضر به شهادت هستند اما رغبتی در برخورد با تخلف‌ها وجود نداشت.

شائبه حضور برخی از کاندیداها در فرمانداری قوچان پیش از اعلام رسمی نتیجه انتخابات

یکی دیگر از کاندیداها نیز با بیان اینکه اعتراض به مسائل و مشکلات موجود در انتخابات حق همه کاندیداها و مردم است تا اگر مواردی را خلاف قانون مشاهده کردند آن را اعلام کنند، گفت: قرار بود ۱۵ صندوق آن‌هم صندوق‌هایی که مطمئن بودیم در آن تخلف صورت گرفته بازشماری شود اما چهار صندوق بازشماری شد که جزء اولویت‌های کاندیداها نیز نبود.

محمد حسینی جعفرآباد با تأکید بر این مطلب که فرماندار قوچان اذعان داشت که خود را مدیون یک رأی نمی‌کنم، تصریح کرد: در زمینه تأیید صلاحیت به‌شرط انصراف هم رئیس هیأت نظارت مسئله را تکذیب کرد اما شهر کوچک است و این مسئله شنیده‌ شده و حتی گفته‌اند که اختلافی بین اعضا و رئیس هیأت نظارت انتخابات شورا در این زمینه وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه در بررسی صندوق‌ها باید اسامی ۸۰ کاندیدا مورد بازشماری قرار می‌گرفت اما این‌گونه نشده است، بیان کرد: باید صورت‌جلسه بازشماری برای مردم بازگو شود که نحوه بازگشایی صندوق‌ها و قرائت آرا به چه شکل انجام‌شده است.

این کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان با یادآوری اینکه مطالبه‌گری و حق‌الناس بودن آرا همیشه موردنظر مقام معظم رهبری قرار داشته است، افزود: باید طبق قانون ۱۰ درصد صندوق‌های اخذ رأی بازگشایی و تمام آرا قرائت می‌شد که این‌گونه نشد.

وی بابیان اینکه روز شنبه و پیش از اعلام نتیجه نهایی انتخابات نیز برخی کاندیداها در فرمانداری و محل ستاد انتخابات شهرستان حاضر شدند که این امر نیز شائبه‌ای به وجود آورده است، گفت: نباید ترس از بیان حقیقت انتخابات در قوچان داشت و باید حقایق برای مردم بازگو شود تا اعتماد مردم برنگردد.

به نظر می‌رسد باید نهادهای نظارتی در سطح استان و دستگاه قضایی نسبت به بررسی صحت‌ و سقم موضوعات مطرح‌شده درباره انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان ورود جدی و فوری داشته باشند تا علاوه بر صیانت و حفاظت از آرای مردم، در صورت تضییع حق، آن را اعاده کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول