اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در جلسه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه موید برجام چه گذشت؟

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در تأیید برجام روز چهارشنبه آغاز شد.

در جلسه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه موید برجام چه گذشت؟

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نشستی برای بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل این سازمان درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار کرد.

نمایندگان کشورهای مختلف در این جلسه ضمن اعلام حمایت از برجام، دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل مختلف پیرامون اجرای این توافق مطرح کردند.

در این گزارش مواضع نمایندگان کشورهای مختلف که در این جلسه مطرح شده‌اند آورده شده‌اند.

چین

نماینده چین در سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا خواست با توجه به اینکه نخستین کشوری بوده که از توافق هسته‌ای خارج شده بدون هیچ قید و شرطی به این توافق بازگردد.

او گفت: آمریکا در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شده و بر عهده این کشور است که بدون هیچ پیش‌شرطی نخستین گام را برای بازگشت به این توافق بردارد.ایران نیز بر همین اساس باید به پایبندی کامل برجام برگردد.»

انگلیس

نماینده انگلیس در این جلسه مدعی شد کشورش به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایبند است و به همین دلیل در مذاکرات وین شرکت دارد. او همچنین خواستار سرعت بخشیدن به مذاکرات وین برای احیای برجام شد. 

نماینده انگلیس تصریح کرد: «اولویت ما این است که آمریکا به برجام بازگردد و ایران نیز اجرای کامل تعهداتش را از سر بگیرد.مذاکرات وین نمی‌توانند برای مدت نامحدود ادامه داشته باشند و به سرعت به موعد تصمیم‌گیری نزدیک می‌شویم.»

وی در بخش دیگری از ادعاهایش مدعی شد گام‌های هسته‌ای که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نقض عهد کشورهای اروپایی برداشته «برگشت‌ناپذیر» هستند.

او تصریح کرد: «گام‌هایی که ایران در برنامه هسته‌ایش برداشته، پیامدهای بازگشت‌ناپذیری در زمینه توانمندی‌های هسته‌ای این کشور به همراه دارد و منافع منع‌ اشاعه‌ای حاصل از برجام را کاهش می‌دهد.»

نماینده انگلیس علاوه بر این گفت که از اقدام ایران در محدود کردن فعالیت‌های نظارتی و پایشی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از مذاکرات ایران و عربستان سعودی استقبال کرد به اظهارات آیت‌الله «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب ایران برای ادامه این مذاکرات اشاره کرد.

نماینده انگلیس خاطرنشان کرد: «از گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم. گفت‌وگو، سنگ‌بنای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است. از اظهارات رئیس‌جمهور منتخب ایران در روز ۱۸ ژوئن مبنی بر اینکه دولت او آماده گفت‌وگو با عربستان سعودی خواهد بود مطلع هستیم.»

نماینده انگلیس همچنین از آیت‌الله رئیسی خواست «ایران را وارد مسیر متفاوتی کند.» او در توضیح درباره این درخواست خود گفت: «او می‌تواند این کار را با پرداختن به نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، خاتمه دادن به فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران و نقض حقوق بشر و آزاد کردن شهروندان انگلیسی بازداشت‌شده در ایران انجام دهد.»

فرانسه

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه وقت مذاکرات وین درباره برجام نامحدود نیست خواستار جمع‌بندی هر چه سریعتر این گفت‌وگوها و بازگشت به برجام شد. 

او گفت: «بعد از شش دور مذاکرات برجام، معیارهای بازگشت به برجام به روشنی مشخص شده‌اند.اکنون وقت آن است که تصمیم‌های شجاعانه‌ای گرفته شوند. بنابراین وقت آن است که مذاکرات خاتمه یافته و به همه طرف‌ها اجازه داده شود تا فوراً به توافق برگردند.روند مذاکرات نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه پیدا کند زیرا در صورت گذشت زمان زیاد، معیارهای بازگشت به برجام و منافع آن دیگر یکی نخواهد بود.»

نماینده فرانسه همچنین از محدود شدن فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست دسترسی کامل این نهاد بین‌المللی را برقرار کند.

دیپلمات فرانسوی گفت: «اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر به انجام فعالیت‌های نظارتی خود در ایران نیست بسیار نگران‌کننده است.از ایران می‌خواهیم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر گرفته و فوراً دسترسی کامل این نهاد بین‌المللی را برقرار کند.»

نماینده فرانسه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که پاریس، علاوه بر مسائل هسته‌ای اختلافات دیگری با ایران دارد که باید به آنها پرداخته شود. 

او گفت: «ما فراتر و بالاتر از این توافق هسته‌ای، نگرانی‌های دیگری از امنیت منطقه و جهان داریم که باید با مشارکت شرکا و کشورهای منطقه به آنها هم پرداخته شود.»

روسیه

نماینده روسیه اتهامات کشورهای غربی درباره فعالیت‌های موشکی ایران را رد کرده و تصریح کرد طرف‌های غربی چنانچه خواستار توافق با ایران هستند سیاست «دیوسازی» از ایران را کنار گذاشته و احترام متقابل را در دستور کار قرار دهند.

او گفت: «اتهامات همکاران غربی‌مان درباره برنامه موشک‌های بالیستیک ایران هیچ اساسی ندارند و متکی به هیچ واقعیتی نیستند.کاملاً غیرقابل قبول است نماینده ایالات متحده که کشور خودش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است ایران را به نقض مفاد این قطعنامه متهم کند.»

دیپلمات روسیه‌ای همچنین تصریح کرد: «سال‌ها است ما از شریکانمان خواسته‌ایم عقل سلیم خود را به کار بگیرند و برای آنها یک منطق ساده را توضیح داده‌ایم. اگر هدفتان رسیدن به توافق است نباید از ایران دیوسازی کنید و وانمود کنید که این کشور منشأ همه شرها است.
ایران، یک شریک تمام‌عیار است که منافع، نگرانی‌ها و برداشت‌های خود از مخاطرات امنیتی را دارد.
در روابط بین‌الملل لازم نیست کشورها یکدیگر را دوست بدارند اما باید با همدیگر با احترام برخورد کنند.»

او در ادامه تأکید کرد: «اگر این اصل در رفتار با ایران رعایت شود، روند [توافق با این کشور] سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.»

نماینده روسیه همچنین گام‌های هسته‌ای ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را «واکنشی مشروع» به اقدام طرف آمریکایی توصیف کرد.

او خاطرنشان کرد: «تمامی گام‌های ایران در متوقف کردن تعهدات برجامی‌اش، نقض ارادی توافق، آن‌طور که برخی از همکارانمان تلاش می‌کنند نشان دهند نیست.بلکه گام‌های ایران نوعی واکنش مشروع به عدم پایبندی آمریکا به توافق است.»

نماینده روسیه علاوه بر این، یادآوری کرد دولت فعلی آمریکا عملاً در حال ادامه سیاست فشار حداکثری است که دولت پیشین آمریکا آغاز کرد.

او گفت: «متأسفانه هنوز شاهد بازنگری واقعی در تصمیم‌های دولت سابق آمریکا نیستیم و طرف آمریکایی عملاً دارد سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: «آمریکا همچنان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و به عنوان مثال، محدودیت‌های یکجانبه مربوط به ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را، علی‌رغم برداشته شدن تمامی محدودیت‌های سازمان ملل علیه این کشور حفظ کرده است.»

دیپلمات روسیه همچنین  یادآوری کرد مسائل مربوط به امنیت منطقه خارج از چارچوب مذاکرات برجام هستند و بایستی از طریق مذاکره میان کشورهای منطقه حل و فصل شوند.

او گفت: مسائل مربوط به امنیت منطقه خارج از چارچوب مذاکرات برجام هستند. این مسائل، احتمالاً باید در آینده مورد بحث قرار بگیرند که کارکرد برجام، کاملاً احیا شده است.رویکرد ما درباره راه‌اندازی چارچوبی برای رایزنی درباره امنیت خلیج فارس برای شما شناخته شده است.»

آلمان:

نماینده آلمان هم با تأکید بر اینکه برجام جایگزین منطقی ندارد خواستار مصالحه طرف‌ها مختلف برای رسیدن به راه حل منطقی درباره احیای این توافق شد.

او گفت: «برجام هیچ جایگزین منطقی ندارد. ما می‌دانیم بازگرداندن این توافق به حیات، کاملاً امکان‌پذیر و شدنی است.مذاکرات نمی‌تواند بدون مصالحه به سرانجام برسد. ما با ارزیابی برخی از همکارانمان مبنی بر اینکه گام‌های هسته‌ای ایران کاملاً بازگشت‌پذیر هستند موافق نیستیم.این اقدامات باعث کسب دانش‌های تکنولوژیکی می‌شوند و منافع منع‌اشاعه‌ای برجام را تضعیف می‌کنند.»

آمریکا

نماینده آمریکا در این جلسه مدعی شد فعالیت‌های موشکی ایران مغایر با برجام هستند. او گفت: ایران همچنان مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ که از این کشور می‌خواهد هیچ اقدامی در ارتباط با موشک‌های طراحی‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای انجام ندهد، رعایت نمی‌کند.ما با نگرانی‌های سه کشور اروپایی و اسرائیل درباره فعالیت‌های موشک‌های بالیستیک ایران هم‌نظریم.»

او ادامه داد: «ما اعلانیه‌های روسیه و ایران مبنی بر اینکه این فعالیت‌ها مشمول محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند را رد می‌کنیم. این فعالیت‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر هستند.»

نماینده آمریکا در ادامه یادآوری کرد که اختلافات آمریکا با ایران محدود به مسائل هسته‌ای نیست و گفت: «فراتر از مسائل هسته‌ای، حمایت ایران از تروریسم، نیروها و پرسنل دیپلماتیک آمریکا و شریکانمان در منطقه را تهدید می‌کند.»

او گفت: «ما از تمامی ابزارهایی که در اختیار داریم برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه استفاده خواهیم کرد.ایالات متحده متعهد است اطمینان حاصل کند ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و ما معتقدیم دیپلماسی و هماهنگی با متحدان و شریکان منطقه‌ای، بهترین مسیر در جهت رسیدن به این هدف است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول