اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

آخر هفته کجا بریم؟/ پاتوق‌هایی برای سفرهای خانوادگی یک روزه+عکس

گزینه های روی میز پایتخت نشینان برای تفریح زیاد است اما متأسفانه عدم معرفی و شناخت درست مناطق تفریحی اطراف تهران باعث شده تا تفریحات یک روزه خانواده ها به پارک های محلی یا سطح شهر محدود شود.

آخر هفته کجا بریم؟/ پاتوق‌هایی برای سفرهای خانوادگی یک روزه+عکس

گروه تفریح و نشاط: تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی برای خانواده هاست تا یک روز تعطیل را با رعایت پروتکل های بهداشتی در طبیعت بگذرانند.

گزینه های روی میز پایتخت نشینان برای تفریح زیاد است اما متأسفانه عدم معرفی و شناخت درست مناطق تفریحی اطراف تهران باعث شده تا تفریحات یک روزه خانواده ها به پارک های محلی یا سطح شهر محدود شود.

ما در این گزارش به شما تعدادی از مناطق تفریحی اطراف تهران را معرفی می کنیم تا بنا به شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب کرده و یک سفر یک روزه و جذاب را تجربه کنید.

 

روستای کردان 

این روستا با آب و هوایی دلپذیر در 65 کیلومتری غرب تهران و 25 کیلومتری کرج واقع شده است.

کردان دو امامزاده مشهور به نام های شاهزاده حسین و بی بی شهربانو دارد،‌ بنای استثنایی و زیبای شاهزاده حسین با پلانی مدور که 34کنگره دارد و ارتفاع هرکدام از آنها 6 متر بر روی بدنه و گنبد دوچین از نوع عرقچین با شیوه آجر سنتی به صورت معمولی و رگ چین است،‌ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستا هم رود کردان است که از ارتفاعات کهار پایین می ریزد، این رودخانه با عبور از شهرستان نظر آباد و ساوجبلاغ در اطراف روستای نجم آباد به رودخانه شور می رسد.

در واقع بخش مهمی از رونق گردشگری این روستا مدیون رود کردان است، البته برج مقبره، سایت پروازی کردان و دهکده تفریحی این روستا هم از دیگر جاذبه های گردشگری برای گردشگران محسوب می شود.

 

روستای سربندان دماوند

این روستا در یکی از روستاهای پرجمعیت در بخش مرکزی شهرستان دماوند است که با قرار گرفتن در 80 کیلومتری شرق تهران و نزدیکی جاده فیروزکوه، گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

تنگه سربندان و جاده ای که منتهی به دریاچه تار می شود، در بهار و تابستان آب و هوای مطلوب تری دارد، مردم این روستا از تبار کردهای کرمانج هستند که در دوران آقا محمدخان قاجار از چناران به این منطقه کوچ کرده اند.

این روستا از غرب با جابان، از شرق با سید آباد، از شمال با هویر و از جنوب با مغانک همسایه است، مردم این منطقه بیشتر به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند، البته که باغداری هم در اینجا رونق خوبی دارد.

 

آبشار تالون 

اگر از منطقه شهران وارد جاده امامزاده داوود شوید پس از طی مسافتی حدود 18 کیلومتر از ابتدای جاده، تابلوی روستای رندان را در سمت چپ می‌بینید.

پس از ورد به جاده رندان و گذراندن 6 کیلومتر به یک دو راهی می رسید که مسیر مستقیم شما را به سمت روستای تالون  مسیر سمت راست شما را به سمت آبشار تالون می برد. برای رسیدن به آبشار باید کمی جلوتر وسیله نقلیه تان را پارک کنید و باقی مسیر را پیاده بروید.

کمی جلوتر پشت اولین پیچ آبشار دیده می‌شود،‌ سر پیچ بعدی باید از جاده جدا شوید و مسیر منتهی به  آبشار را در پیش بگیرید. این آبشار با ارتفاعی حدود 50 متر به صورت پلکانی از دره سرازیر می شود. در نظر داشته باشید که بیشتر مسیر دره پاکوب ندارد  و در بالا هم سنگ های ریز و درشت وجود دارد،‌ پس مراقب لغزش های ناگهانی باشید.

 

دشت هویج

این منطقه تفریحی مسیر راحتی دارد که از تهران شروع می شود و تا لواسان ادامه دارد، برای رسید به دشت هویج باید از طریق یکی از اتوبان های منتهی به اتوبان شهید بابایی خودتان را به جاده لشگرک برسانید.

سپس مسیرتان را مستقیم ادامه دهید و با کمک تابلوهای راهنما به سمت افجه بروید، پس از رسیدن به این روستا یک دو راهی می‌بینید، باید مسیر خاکی را ادامه دهید و بعد از پارک وسیله نقلیه، پیاده‌روی را آغاز کنید. البته مسیری هم برای عبور خودرو وجود دارد به این شرط که ماشین تان شاسی بلند و دو دیفرانسیل باشد.

این منطقه به دلیل اینکه روزگاری محل وسیع کشت هویج بوده به این نام شهرت یافته، دشت هویج و محیط اطراف آن دیدنی های زیادی دارد، از در شمالی افجه و آبشارها گرفته تا دشت سبوسستان، حمام صفوی و قلعه ساکا و قصر ناصری،‌ غار موزه دکتر وزیری هم در این منطقه واقع شده است.

ورودی غار موزه دهان یک شیر است که آن را در آستانه دیواره کوه ساخته‌اند، غاری که نه به دست طبیعت، بلکه با دست‌های ناصر هوشمند وزیری، استاد مجسمه‌ساز ایجاد شده،‌ درون غار موزه هم مجسمه‌های چوبی، گچی، سیمانی، سنگی و فلزی در معرض دیدتان قرار دارد.

 

آبشار دوقلو شیرپلا

این آبشار با ارتفاعی حدود 20 متر در شمال تهران در ارتفاع 2700 متری در مسیر کوهنوردی دربند واقع شده است. این آبشار هم مانند آبشارهای آدران، سنگان و منظریه حاصل ذوب برف ها در بهار و تابستان است، این مسیر کوهنوردی یکی از مسیرهای زیبا و پرطرفدار برای کوهپیمایی محسوب می شود.

برای رسیدن به این آبشار باید از دربند در شمال تهران و از میان دهکده کوچک پس قلعه گذر کنید و پس از دو ساعت کوهپیمایی به پناهگاه شیرپلا و آبشار دوقلو برسید.

حتماً در این مسیر لوازم کوهنوردی همچون کفش مناسب، عینک آفتابی، جعبه کمک های اولیه، ضد آفتاب و .... را به همراه داشته باشید، در برخی مناطق صخره ای باید از طناب ها و سیم بکسل های نصب شده کمک بگیرید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول