اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سنندج«شهر خلاق موسیقی» و تلاش‌ برای حفظ این عنوان

سنندج هشتم آبان ماه سال 98 با عنوان «شهر خلاق موسیقی» در فهرست شهرهای خلاق جهان قرار گرفت و اکنون تلاش‌ می‌شوداین عنوان جهانی برای این شهر حفظ شود.

سنندج«شهر خلاق موسیقی» و تلاش‌ برای حفظ این عنوان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سال 97 پرونده چهار شهر ایران برای قرارگرفتن در شبکه شهرهای خلاق جهان به یونسکو ارائه شد. هشتم آبان ماه سال 98 دفتر یونسکو طی گزارشی ۶۶ شهر پیوست به این شبکه را اعلام کرد.

سنندج به عنوان «شهر خلاق موسیقی» و بندرعباس «شهر خلاق صنایع دستی» از سوی یونسکو تائید شد تا آوازه شهر هزار آوا بیش از پیش در جهان گسترانده شود.

برخورداری از پشتوانه تاریخی و بهره‌مندی از بزرگان و نامداران عرصه موسیقی و ریشه‌دار بودن موسیقی و آواهای مختلف در میان مردمان این دیار، به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان معرفی شد و خاستگاه موسیقی جهان شد.

اینکه کردستان مهد موسیقی و آواها و نواها است غیرقابل انکار است، چرا که کردستان هنرمندانی چون کامکارها، عندلیبی‌ها، تعریف‌ها و ... را در خود پرورش داده و به دنیای موسیقی معرفی کرده است.

براساس قانون سازمان جهانی یونسکو هر چند سال یک بار شهر‌های خلاق ارزیابی می‌شوند و بر همین اساس و در ارزیابی اول، موقعیت فعلی شهر خلاق، نسبت به دو سال قبل، سنجیده می‌شود و اگر شهری نتواند در این بازه زمانی پیشرفت مؤثری در زمینه اجرای راهبرد‌های یونسکو داشته باشد، از فهرست این مجموعه حذف خواهد شد. 

شهری که به عنوان شهر خلاق انتخاب می‌شود، علاوه بر عنوانی که دریافت می‌کند، محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری عمده ملی قرار می‌گیرد و برای تصدی دوباره این عنوان باید برنامه‌های تازه‌ای را برای شرکت در رقابت‌های جدید ارائه دهد.  

ایجاد زیرساخت‌های لازم در این راستا از مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا ضمن حفظ این عنوان از این ظرفیت و فرصت طلایی در راستای رونق و توسعه صنعت گردشگری و غیره استفاده کرد.

شرایط کرونایی طی یکی دو سال گذشته موجب شده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تعطیل شود، اما نباید اجازه داد این فرصت ارزشمند به سهولت از دست برود جلسه شورای راهبردی شهر خلاق موسیقی در همین راستا در سنندج برگزار شد.

تامین زیرساخت‌ها وظیفه دولت در قبال شهر موسیقی است

بهمن مرادنیا استاندار کردستان اظهار کرد: وظیفه دولت در قبال سنندج  به عنوان شهر خلاق موسیقی تنها تامین و ایجاد زیرساخت‌ها است.

وی گفت: اینکه انتظار داشته باشیم دولت در همه بخش‌های مرتبط با شهر خلاق موسیقی حضور داشته باشد، یک درخواست نشدنی و غیرقابل توجیه است.

استاندار کردستان افزود: ورود و حمایت دولت از سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی باید به تامین زیرساخت‌های لازم خلاصه شود و در گام بعدی بخش خصوصی و خود هنرمندان  کار را در دست بگیرند.

مرادنیا اظهار کرد: معتقدم کار برای ماندن سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از طرف یونسکو باید از دست دولت و سیستم اداری خارج شود تا همچنان بتواند پویایی و تعالی خود را حفظ کند.

ایجاد محل عرضه آلات موسیقی در سنندج

استاندار کردستان با بیان اینکه ایجاد محلی برای ساخت آلات موسیقی و فروش آن ضروری است، گفت: می‌توانیم توسط شرکت شهرک‌های صنعتی زمینی را برای ایجاد کارگاه آلات موسیقی در اختیار متقاضیان قرار دهیم که  منجر به اشتغالزایی نیز می‌شود.

وی حفظ هویت مستقل دبیرخانه شهر خلاق موسیقی را ضروری دانست و عنوان کرد: تمهیدات باید به نحوی اندیشیده شود که کار این بخش با آمدن و رفتن دولت‌ها و شوراهای شهر دستخوش تغییر نشود، چرا که برای ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی زحمات فراوانی کشیده شده است.

مرادنیا با اذعان به اینکه هنوز بخش عظیمی از جامعە با ماهیت، کارکرد و تاثیرات شهر خلاق موسیقی و نقش آن در توسعه آشنا نیستند، افزود: باید کاری کنیم که عموم مردم با مفهوم شهر خلاق موسیقی آشنا و برای غنا بخشیدن به آن تلاش کنند.

انتهی پیام/2330/71/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول