اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی/ نسخه طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی

بنابر اظهارات متخصص طب ایرانی نوشیدن آب صبحگاهی چه سرد و چه گرم در دراز مدت می‌تواند موجب آسیب‌های گوارشی و کبدی شود.

عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی/ نسخه طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی

ناصر رضایی پور متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه اینکه یبوست و نزله (ترشحات پشت حلقی که مدل کهنه شده آن سینوزیت است) ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها است گفت: اگر کسی شکایت‌ دیگری داشته باشد اگر علائم یکی از این دو بیماری را داشته باشد اول باید مشکل این دو بیماری برطرف شود.

وی افزود: بر اساس آمارهای مختلف حدود 15 تا 20 درصد مردم جهان مشکلات گوارشی دارند اگرچه این آمار کمی قدیمی است و حدود 30 درصد از مردم جهان یبوست و نفخ را تجربه می کنند. این آمارها بر اساس پزشکی نوین است؛ اساتید در طب سنتی معتقدند بیش از 70 درصد شهرنشین‌ها دچار یبوست هستند.

وی عنوان کرد: از نظر طب ایرانی حداقل دوبار اجابت مزاج با مدفوع نرم به طوریکه فرد پس از آن احساس راحتی و سبکی در روده ها داشته باشد طبیعی است اما اگر این تعداد اجابت مزاج روزانه کمتر بوده، مدفوع سفت و دفع همراه با سختی باشد و حتی اگر فرد پس از آن احساس سبکی در روده ها نداشته باشد دچار یبوست است.

رضایی پور خاطرنشان کرد: برخی به ما مراجعه می‌کنند و خودشان اظهار می‌کنند یبوست دارند که در این شرایط اوضاع فرد خیلی وخیم است و در غیر اینصورت پرسش‌های جدیدی مطرح می شود. طب سنتی با مزاج‌های مختلف و سبب شناسی بیماری در ارتباط است اما مصرف صبحگاهی 5 تا 7 عدد انجیر خشکی که از شب پیش با آب وگلاب خیسانده شده باشد به بیماران برای تمامی مزاج ها توصیه می شود. این افراد می‌توانند یک ربع تا 20 دقیقه بعد صبحانه بخورند.

وی تصریح کرد: برخی اشاره می‌کنند خوردن آب زیاد موجب رفع یبوست می‌شود. مصرف آب گرم برای مدت کوتاه 2 تا 3 روزه مشکلی ندارد. اما در طب ایرانی نوشیدن آب صبحگاهی چه گرم و چه سرد در درازمدت موجب بروز بیماری‌های کبدی و گوارشی می‌شود. مصرف زیاد ملین‌های گیاهی مثل خاک شیر در دراز مدت می‌تواند فرد را دچار مشکل کند.

وی گفت: حتی خاک شیر هم برای خانم های باردار منع مصرف دارد. داروهای گیاهی کم عارضه هستند اما باید توسط فردی متخصص و برای مدتی محدود تجویز شوند. برخی همکاران من در پزشکی نوین گیاه سنا را برای طولانی مدت تجویز می کنند اما تجویز آن برای مدتی حدود 10 روز توصیه می شود. برخی افراد حتی 2 تا 3 سال به صورت مداوم از قرص این گیاه استفاده می کنند که به اعتقاد من عارضه ای ایجاد می‌کند که از یبوست خطرناک‌تر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول