اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ابطال مجوز پرواز هواپیمای دو نفره داخلی/تلاش سازمان هواپیمایی در تولید رانت برای ذینفعان واردات هواپیما‌

در حالی که شرکت داخلی تولیدکننده هواپیمای دو نفره در کشور فعالیت می‌کرد، اما صدور مجوز پرواز و آموزش این هواپیما برای شرکتی غیرمتخصص در این حوزه، موجب بروز سانحه برای «پرنده آبی» شد و این بهانه‌ای به دست ذینفعان واردات هواپیماهای دو نفره در ابطال مجوز تولید این هواپیما در داخل داد.

ابطال مجوز پرواز هواپیمای دو نفره داخلی/تلاش سازمان هواپیمایی در تولید رانت برای ذینفعان واردات هواپیما‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌، ‌26 اردیبهشت امسال بود که پس از بروز چندین سانحه برای هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشورمان، سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به آموزشگاه‌های خلبانی، بر موضوع توقف آموزش پرواز‌ی هواپیمایی و هلی‌کوپتری سبک و فوق‌سبک تأکید و اعلام کرد ضروری است که همه آموزشگاه‌ها نسبت به انجام بازرسی و ممیز‌ی ایمنی داخلی اقدام کنند.

 

نامهٔ توقف پروازهای حوزهٔ فوق‌سبک و سبک از سوی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی

 

 

نامه رئیس گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر توقف عملیات آموزشی تفریحی در حوزه هواپیمای فوق‌سبک

 

البته پس‌ از گذشت‌ ۲۴ ساعت از زمان صدور این نامه،‌ ‌پرواز هواپیماهای سبک و فوق سبک برقرار شد.

حتی پنج روز بعد از نامه سازمان هواپیمایی هم، مسعود نیک‌بخت، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نامه‌ای به مدیران‌ فرودگاه‌ها در مورد عملیات مجدد پروازهای سبک و فوق سبک نوشت: عطف به نامه شماره ۷۹۱۹ تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰‌ معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص موضوع فوق‌الذکر (گروه وسایل پرنده فوق سبک) به آگاهی می‌رساند پیرو هماهنگی به عمل آمده با سازمان هواپیمایی کشوری انجام فعالیت مجدد پرنده‌های سبک و فوق سبک بر مبنای مکاتبه صورت گرفته از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با موسسه مربوطه و در بازه تعریف‌ شده بلامانع است.

 

نامه معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مورد عملیات مجدد پروازهای سبک و فوق سبک

 

* سقوط هواپیمای آموزشی در گرمه و دستور توقف تولید هواپیمای تولید داخل

پس از این موضوعات‌ 30 خرداد 1400 بود که یک فروند هواپیمای آموزشی متعلق به شرکت فراسپهر ایرانیان در گرمه خراسان شمالی سقوط کرد و هر دو سرنشین آن جان باختند‌، این هواپیمای دو نفره تولید داخل (شرکت صنایع هوافضایی درنا) بود.

 

 

* نامه ساز‌مان هواپیمایی به شرکت ساز‌نده داخلی هواپیمای سبک

پس از این اتفاق 31 خرداد 1400‌ بود که حسن‌خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نامه‌ای خطاب به شرکت صنایع هوافضایی درنا از مجموعه‌های توانمند در بخش طراحی، ساخت‌ و‌ تولید انبوه وسایل نقلیهٔ هوایی در‌ کشور اعلام کرد: با توجه به پایان اعتبار مجوز فعالیت هوانوردی آن شرکت و فقدان برخی از شرایط اساسی برای تحصیل مجدد مجوز انعکاس تغییرات به اداره کل ثبت شرکت‌ها میسر نیست؛ ضرورت دارد نسبت به اصلاح اساسنامه و تغییر موضوع فعالیت شرکت اقدام و از نتیجه این سازمان را مطلع کنند.

هنوز مشخص نیست بر مبنای چه ادله‌ای و با چه ملاک‌ و‌ معیاری یک تولیدکننده داخلی دارای سابقه،‌ دانش‌بنیان و فعال تحت عنوان «صنایع هوافضایی درنا» پس از‌ ۴۰ سال فعالیت با صدور یک نامه تعطیل شد؟ در این نامه نوشته شده است: موضوع فعالیت شرکت را تغییر دهید و مشخص نیست منظور از تغییر موضوع فعالیت شرکت چیست؟ به عنوان مثال آیا شرکت تولیدکننده هواپیمای سبک باید به تولید مواد غذایی بپردازد یا با واردات یک فروند هواپیمای فرسوده، ‌خط‌ هوایی تاسیس‌کند‌؟

 

نامهٔ ضرورت تغییر موضوع فعالیت صنایع هوافضایی درنا پس از 40 سال فعالیت در حوزهٔ طراحی، ساخت‌ و تولید وسایل پرنده در کشور

 

* تقاضای سازمان هواپیمایی برای صدور مجوز واردات هواپیماهای کمتر از 2000 کیلوگرم

‌پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که پیش از وقوع سانحه برای هواپیمای پرنده آبی و در تاریخ 12 اردیبشهت امسال، سازمان هواپیمایی کشوری به سرپرستی آرش خدایی در جلسه بررسی موانع و محدودیت‌‌های واردات  هواپیماهای کمتر از 2000 کیلوگرم، ‌درخواست صدور مجوز واردات هواپیماهای کمتر از 2000 کیلوگرم داشته است این در حالی است که واردات هواپیماهای کمتر از 2000 کیلوگرم در راستای حمایت از تولید داخل محدودیت قانونی دارد.

در این جلسه که در معاونت امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد،‌ مصوب شده است سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به اعلام نیاز کشور به هواپیماهای کمتر از ۲ هزار کیلوگرم طی حداقل سه سال آینده اقدام کند‌ و در صورت عدم امکان برآورد نیاز به سه سال آینده مقرر شد شرکت های متقاضی واردات هواپیماهای کوچک جهت بررسی درخواست ها به وزارت صمت معرفی شوند.

همچنین در این جلسه مصوب شده است که در مواردی که تامین داخلی درخواست شرکت‌ها مهیا نباشد با تایید سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت امور صنایع وزارت صمت نسبت به رفع محدودیت واردات این دسته از هواپیماها به شرط کنترل تعرفه در کارتابل ضوابط فنی در استان‌ها اقدام شود.

 

 

نامه معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی مبنی بر ضرورت واردات هواپیمای فوق‌سبک باوجود توان تولید داخل

* تلاش معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی برای تسهیل واردات هواپیماهای سبک

یک منبع آگاه درباره علت برگزاری این جلسه در معاونت امور صنایع وزارت صمت به فارس گفت: یک شرکت در تاریخ ۹۹/۴/۵ تاسیس می‌شود، در تاریخ ۱۴۰۰/۳/۲۳ از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست مجوز ورود ۲۰ فروند هواپیمای PS-28 از کشور ِ چک را می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبه هئیت دولت به منظور بهره‌برداری‌ حداکثری از توان داخل، ورود کالاها و ‌محصولاتی که در کشور تولید و گواهی استاندارد دارند و‌ به‌ خصوص محصولات دانش بنیان، به کشور ممنوع است، وزرات صمت در این راستا از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و تولید کنندگان‌ هواپیماهای زیر ۲۰۰۰ کیلو‌گرم‌ که در کشور تولید می شود مثل شرکت دانش‌بنیان هوافضایی درنا و صنایع ترکیبی فجر، دعوت به‌عمل می آورد که نتیجه آن به نامه و صورت جلسه‌ای منجر می‌شود.

وی گفت: در این جلسه آقای خدایی (معاون استاندارد پرواز ساز‌مان هواپیمایی) با حمایت از ورود هواپیمای خارجی و بدون رعایت مصوبه دولت و بدون در نظر گرفتن تولیدات داخلی و استفاده از موقعیت شغلی خود به عنوان معاونت استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری در این راستا به گونه‌ای کتبا عمل می‌کنند که گویی شرکت داخلی فاقد هرگونه مجوز ‌و گواهی‌نامه برای فعالیت ساخت و تولید هواپیما است.

وی افزود: در ادامه ‌این نامه را به مدیر کل نظارت بر مؤسسات هوانوردییعنی آقای خوشخو می‌فرستد و‌ آقای خوشخو طبق نامه آقای خدایی به شرکت درنا کتبا اعلام می‌کند که این شرکت باید موضوع فعالیت‌ خود را از حوزه هوانوردی-پس از قریب به ۳۷ سال فعالیت- تغییر داده و‌ نتیجه را نیز به سازمان منعکس کند؛ و این یعنی خلع‌سلاح و سلب صلاحیت از یکی از شرکت‌های پرسابقه و تاثیرگذار در حوزهٔ ساخت‌ و‌ تولید وسایل پرنده.

این منبع آگاه ادامه داد: این در حالی است که وی بدون توجه و اطلاع از گواهی‌نامه‌ها و مجوز‌های مذکور در نامه ریاست سازمان هواپیمایی به آقای صادقی نیارکی در راستای صورت جلسه مذکور کتبا در نامه‌ اعلام می‌دارد: «‌توسط سازندگان مجوز از این سازمان امکان پذیر نخواهد بود‌» و درخواست اجابت شرکت «در نیکو آسمان» و «صدور مجوز ورود ۲۰ فروند هواپیمای PS-28» را بدون توجه به مصوبات جلسه و بندهای ۱، ۲ و ۳ درخواست کرده است.

وی اضافه کرد: از نکات قابل توجه و تأمل اینکه شرکت واردکننده به‌ یک‌ باره در اواسط سال ۱۳۹۹ تاسیس شده است و مدیر سازمان هواپیمایی از ورود خلق الساعهٔ ۲۰ فروند هواپیمای کامپوزیتی فوق‌سبک توسط این شرکت تازه تاسیس حمایت کرده و به جای دفاع از تولید داخل و اجرای قانون حمایت از تولید داخلی با همه توان و قوا، با لغو مجوزات و تعلیق مجوز فعالیت شرکت داخلی، تا مرز نابود کردن شرکت تولیدکننده داخلی پیش رفته است.

* نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی

این منبع آگاه‌ ‌می‌گوید: مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیرهٔ شرکت داخلی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند در صورت تداوم سیاست‌های موجود در صنعت هوایی، متقابلاً نسبت به تعطیلی کارخانه و توقف خط تولید اقدام خواهند کرد در حالی که ‌در‌ واقع همین اقدام،  همان چیزی است که ذینفعان واردات‌ هواپیماهای سبک و فوق سبک می‌خواهند.

وی گفت: شرکت یاد شده یکی از ‌معدود مجموعه‌های توانمند و ذی‌سابقه در بخش طراحی، ساخت‌ و‌ تولید انبوه وسایل نقلیهٔ هوایی در‌ کشور است که با طراحی و راه‌اندازی پلتفرم‌های مختلف، همواره محل حضور کارشناسان برجسته حوزهٔ هوافضا در کشوربوده  است؛ اما متاسفانه با استمرار سوء‌ تدابیر در صنعت از جمله فروش و معاملهٔ مجوزات، این کارخانه دانش‌بنیان نیز همچون هما، آسمان و بقیه نمادهای صنعت هوانوردی در حال اضمحلال و نابودی ‌است.

 


تولیدات شرکت هوافضایی درنا

 

وی افزود: در شرایطی که هر ماه تاسیس قارچ‌گونهٔ شرکت‌های هواپیمایی را شاهد هستیم‌، تعطیلی صنایع هوافضایی درنا به‌عنوان تنها کارخانهٔ سازندهٔ هواپیمای سبک در کشور، جای تأسف و البته تأمل دارد.‌

* ممنوعیت تولید داخل و تلاش ذینفعان برای واردات هواپیماهای فوق‌سبک

وی اظهار کرد: خوب‌ است که اقدامات و تصمیمات دستگاه‌‌های حاکمیتی در‌ حوزهٔ هوانوردی به فراخور اتفاقات مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، به تازگی به‌دنبال وقوع سانحه برای یک‌ فروند هواپیمای ساخت‌ داخل از نوع پرندهٔ آبی (BlueBird-PK1) بدون هرگونه تدقیق، تحلیل و تأمل، مجوز پروازی این نوع پرندهٔ ساخت صنایع‌ هوافضایی درنا با مدیریت یعقوب انتصاری معلق و‌ ابطال شد و در ادامه نیز مجوزات هوانوردی کارخانهٔ مذکور مورد تمدید قرار نگرفت.

وی گفت: اگر ‌خلاصه‌ای از این اتفاقات را‌ مرور کنیم ابعادی از این فاجعه از حیث ضعف‌ِ نظارت و در عین حال لابی‌ قدرتمند واردات وسایل پرندهٔ سبک (L) و‌ فوق‌سبک (UL) را در می‌یابیم.

وی گفت:‌ بازار هدف هواپیماهای سبک و فوق‌سبک، افراد متمول و‌ متمکن هستند و ذینفعان واردات و مونتاژ پرنده‌های کامپوزیتی و UL در ایران، بسیار ذی‌نفوذ و‌ از لابی قدرتمندی برخوردار هستند. مقایسهٔ ناوگان فعال ِ هواپیماهای سبک و فوق‌سبک، فرودگاه‌های مربوطه و نظامات آن در سازمان هواپیمایی کشوری، با ناوگان تجاری کشور، موضوعات و محورهای مهمی رو روشن خواهد کرد.

وی اظهار کرد: تعداد کل وسایل پرندهٔ «فعال» ناوگان تجاری کشوری (CAT) قریب به ۶۵ فروند است در حالی که تعداد وسایل پرندهٔ سبک و‌ فوق‌سبک ِ فعال در کشور حدوداً ۲۵۰ فروند و بازار آن در اختیار ثروتمندان و لا‌بی‌های قدرتمند است.

وی گفت: بخشی از مارکت هواپیماهای سبک‌ و‌ فوق‌سبک داخلی، متعلق به نهادهای نظامی هست که با توجه به لغو مجوزات صنایع‌ هوافضایی درنا، عملاً این‌ بازار به‌ دست واسطه‌گران و وارد کننده‌ها، خواهد افتاد.

وی افزود: پررنگ شدن موضوع هوانوردی عمومی‌ طی ماه‌های اخیر و‌ تشکیل ستادهای متعدد و‌ موازی در دستگاها (سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌ فرودگاه‌ها) و انتصاب مشاوران مختلف در این حوزه، مبیّن گردش مالی و اهمیّت این موضوع است که تاکنون کمتر مورد توجه و رصد بوده‌ است‌.

* سود و منفعت اعجاب‌انگیز ورود، مونتاژ و فروش هواپیماهای سبک به متمولان

وی گفت: ‌هواپیمای سانحه دیدهٔ پرندهٔ آبی متعلق‌ به مالک‌ یک کارخانه صنایع غذایی‌ است که در حوز‌ه مد و لباس نیز فعال هستند؛ ‌هیچ‌ تناسب و سنخیّتی ‌بین این افراد و حوزهٔ فعالیت هوانوردی وجود ندارد که البته می‌توان خرید و فروش مجوز و امضاهای طلایی را به وضوح در این موضوع مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: از‌ سوی دیگر استان خراسان شمالی به‌هیچ‌ وجه، جهت عملیات و پرواز هواپیماهای تجاری به‌دلیل ضعف در راندمان و کارایی (Performance) ناشی از وجود ارتفاعات و موانع طبیعی (کوه) مناسب نیست‌ چه برسد که انجام پروازهای آموزشی و عملیات ِ هواپیمای تک‌موتوره آنجا انجام شود.

وی بیان کرد: حال با چنین اقدامات و تصمیماتی، سازمان هواپیمایی‌کشوری روز دوشنبه ۳۱ خرداد، فعالیت هواپیمای تولید داخل یعنی پرندهٔ آبی و درعین‌ حال برخی مراکز را متوقف کرده‌ است، در عین‌ حال در گزارش آقای رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی، در مورد سانحه هواپیمای پرنده آبی، به خطای انسانی و ساختاری استناد شده‌ است در حال که باید از سازمان هواپیمایی پرسید چرا عملیات، اختیار و اقتدار هواپیما و کالج را به یک شرکت غیرمتخصص در حوزه صنعت ‌تفویض و احاله کردید؟

وی با تأکید بر اینکه تصدی و ادارهٔ صنعت حساس هوانوردی بدون حضور و دخالت مدیران ذی‌ربط و ذی‌صلاح جای تأمل دارد، ادامه داد: پس از سانحه نیز، سازمان هواپیمایی پرواز هواپیمای تولید داخل (پرنده آبی) را ممنوع‌ کرد که این کار به معنی تضمین سود و منفعت اعجاب‌انگیز شبکه‌ای ست که در ورود، مونتاژ و فروش هواپیماهای سبک و کامپوزیتی به  متمولان و متمکنین یعنی بازار هدف ِ این نوع وسیله وجود دارد‌.

وی بیان کرد: در این حوزه ضرورت دارد به مواردی نظیر موضوعات مرتبط با هواپیمای تولید داخل و‌ علت لغو و تحدید مجوزات، کیفیت و‌ نحوهٔ اعطای مجوزات بهره‌برداری به یک شرکت و متعاقباً فروش آن به‌ غیر و حلقهٔ گمشده‌ای تحت‌ عنوان فرآیند اهلیّت‌سنجی در صدور/تمدید مجوز بهره‌برداری شرکتی که اقدام به‌ خرید مجوزات بهره‌برداری کرده‌ است، توجه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول