اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین وضعیت گفت‌وگوهای تبادل اسرا بین غزه و رژیم صهیونیستی به روایت الاخبار

پس از تلاش تل‌آویو برای ربط دادن اوضاع انسانی نوار غزه به مسئله آزادی اسرا، منابع فلسطینی خبر دادند که در مذاکرات اخیر، نشانه‌هایی مبنی بر حصول پیشرفت در مسئله تبادل اسرا بروز یافته است.

آخرین وضعیت گفت‌وگوهای تبادل اسرا بین غزه و رژیم صهیونیستی به روایت الاخبار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از چند ساعت مذاکره غیرمستقیم میان هیأت فلسطینی از یک سو و میانجی مصری و هیأت تل‌آویو از سوی دیگر، برخی منابع از حصول پیشرفت جزئی در گفت‌و‌گوهای مربوط به تبادل اسرا خبر دادند.

روزنامه «الاخبار»، امروز (جمعه)، به نقل از منابع فلسطینی گزارش داد که مذاکرات به مدت چند ساعت میان هیأت فلسطینی و دستگاه اطلاعات مصر در یکی از مقرهای سازمان اطلاعات این کشور در قاهره به طول انجامیده و دو طرف در این مذاکرات به اصول اولیه فرایند تبادل اسرا و شروط آن پرداخته‌اند.

منابع مذکور به این روزنامه لبنانی خبر دادند که اشغالگران در ابتدای گفت‌و‌گو بار دیگر بر موضع نخست خود درباره آزادی نظامیان اسیر مقابل رفع تدابیر سخت‌گیرانه از نوار غزه پافشاری کرده‌اند؛ اما هیأت فلسطینی به هیچ عنوان از موضع پیشین خود در این خصوص کوتاه نیامد.

بر اساس این گزارش، فشارهای قاهره بر دشمن موجب شد که هیأت تل‌آویو از این خواسته دست بردارد و بپذیرد که بهای آزادی نظامیانش، آزادی اسرای فلسطینی است؛ اما با این حال، هیأت تل‌آویو به قاهره خبر داد که صلاحیت تصمیم‌گیری درباره مسئله آزادی اسرا را ندارد؛ اسرای فلسطینی که اشغالگران آن‌ها را افرادی «با دستان آلوده به خون» توصیف می‌کنند.

مطابق با این گزارش، هیأت رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات به طرف مصری خبر داده است که اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند موافقت کابینه، شورای سیاسی وزیران و کابینه امنیتی است.

الاخبار در ادامه همچنین خبر داد که هیأت فلسطینی در گفت‌و‌گو با میانجی مصری تأکید کرده است که صبر فلسطینی‌ها در خصوص اقدامات‌ سخت‌گیرانه تل‌آویو علیه نوار غزه رو به اتمام است و اگر آن‌ها همچنان  بر ربط دادن مسئله آزادی اسرا به اوضاع انسانی غزه پافشاری داشته باشند،‌ تنش بزرگی در راه خواهد بود و اوضاع بار دیگر به نقطه صفر باز خواهد گشت.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع یادشده گزارش داد که هیأت فلسطینی به میانجی مصری ابلاغ کرده که اگر اشغالگران به دنبال دستیابی به یک راه‌حل سریع هستند، بایست با اصول اولیه معامله تبادل اسرا موافقت کنند که بر اساس این گزارش، هیأت تل‌آویو پیش از تصمیم‌گیری نهایی کابینه، خواستار کسب اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت جسمانی و روانی نظامیان اسیر شده است.

طبق گفته منابع مذکور، هیأت فلسطینی در واکنش خواسته هیأت رژیم صهیونیستی، آمادگی خود را برای اجرای مرحله نخست اعلام و بیان کرده است که همچون معامله پیشین، به ازای آزادی زنان و اسرای بیمار، اطلاعاتی درباره نظامیان اسیر تل‌آویو ارائه خواهد کرد. 

منابع فلسطینی همچنین به روزنامه الاخبار خبر دادند که اشغالگران در حال اعمال فشار علیه مصر هستند تا قاهره، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه، حماس از شروط خود در پرونده تبادل اسرا بکاهد و به ازای این گام، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای بهبود وجهه مصر در نزد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کند؛ اما منابع یادشده تأکید کردند که حماس بدون تغییر موضع همچنان بر شروط خود پافشاری دارد.

طبق این گزارش، قرار است که هیأت‌ها، هفته آینده، برای تکمیل گفت‌و‌گو و اعلام موضع نهایی بار دیگر به قاهر سفر کنند.

حماس در گفت‌و‌گو با قاهره با اشاره به اینکه هفته آینده آزمایش بزرگی برای تل‌آویو خواهد بود، تأکید کرد چنانچه کابینه اشغالگران موضع‌گیری منفی‌ای داشته باشد، فشار میدانی به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

همزمان با این گزارش، وبگاه صهیونیستی «واللا» نیز خبر داد که در هفته‌های آتی از کابینه امنیتی خواسته خواهد شد که درباره امتیازدهی به حماس در پرونده تبادل اسرا جلسه‌ای برگزار کند و تصمیم خود را در خصوص آزادی اسرای فلسطینی قطعی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول