اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

راه‌حل‌های پیشنهادی بخش خصوصی برای مسائل اقتصادی

فعالان بخش خصوصی معتقدند دولت آینده باید رفع مشکل تورم، کسری بودجه، اصلاح نظام بانکی و اصلاح نظام مالیاتی و بیمه‌ای و رفع مشکلات مربوط به کسب و کار را در اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی قرار دهد.

راه‌حل‌های پیشنهادی بخش خصوصی برای مسائل اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از خواسته‌های جدی مردم از دولت سیزدهم رفع مشکلات اقتصادی است، دولت آینده بدون تردید باید یکی از مهمترین مسائل خود را بهبود وضعیت اقتصادی کشور قرار دهد. 

البته بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز بدون رفع موانع تولید و کسب و کار، اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و بیمه‌ای امکان پذیر نیست، به همین دلیل خواسته فعالان بخش خصوصی از دولت آینده و دولت سیزدهم به عنوان دولتی که مردم برای رفع مشکلات اقتصادی به آن امید بسته اند رفع تمام موانع کسب و کار در راستای افزایش تولید و صادرات و اشتغال است. 

* علاج تورم اولویت اصلی دولت سیزدهم باشد

مهدی رئیس زاده مشاور امور بانکی اتاق بازرگانی ایران تاکید دارد که اولویت اول دولت آینده باید مبارزه با تورم باشد. 

وی در این باره می‌گوید: با توجه به مشکلات اقتصادی و عوارض اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا، محیط کسب و کار ما دچار رکود شده که به نوعی می  توان از این نوع رکود به عنوان رکود تورمی یاد کرد که درمان و علاج آن به سادگی امکان پذیر نیست، زیرا  در اقتصاد موارد مبارزه با تورم و مبارزه با رکود کاملا با یکدیگر متضاد است. 

رئیس زاده با بیان اینکه بنابراین اقتصاد ایران دچار مشکل تورم و رکود است، بیان داشت: بنابراین باید محیط کسب و کار خود را عاری از رکود تورمی کرد و اولویت اصلی دولت آینده رفع تورم و همچنین رونق بخشی به تولید باشد. 

وی با اشاره به  لزوم تحول در نظام بانکی بیان داشت: علاوه بر تحول در نظام بانکی، تحول در نظام مالیاتی و تامین اجتماعی نیز باید در دستور کار رئیس جمهور آینده کشورمان باشد. 

همچنین رئیس جمهور آینده باید سرلوحه کارش را مبارزه با فساد قرار دهد و مبارزه با فساد مستلزم آن است که محیط کسب و کارمان بهبود یابد و دغدغه دولتمردان ایجاد اشتغال باشد. 

*  لزوم انتخاب وزرایی توانا و تشیکل تیم اقتصادی هماهنگ

محمد حسن دیده ور عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  نیز در مصاحبه‌ای با اتاق بازرگانی تهران  یکی از اولویت‌های رئیس جمهور جدید را انتخاب وزیری توانا و مدیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از کلیدی ترین وزارتخانه ها برشمرد و بیان داشت: وزیری که انتخاب می شود، باید فرصت هایی ایجاد کند که بخش خصوصی بتواند از حمایت هایی که در قانون برایش پیش بینی شده بهره مند شود، فردی که بر مسند تصدی این وزارتخانه تکیه می‌زند باید برای سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی امنیت برقرار کرده و به آنها اطمینان دهد که سرمایه‌هایشان حفظ می‌شود. 

وی افزود: ظرفیت سازی برای رشد اشتغال نیز از دیگر اولویت‌های دولت جدید است که البته تحقق این هدف در گرو گسترش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت است. 

دیده ور بیان داشت: تقویت روابط تجاری با همسایگان را نیز به عنوان یکی دیگر از اولویت  عنوان کرد و بیان داشت: دولت و البته وزیر صنعت معدن و تجارت باید شرایطی را فراهم کنند که کشورهای همسایه تولیدات ما را به کشورهای دور دست ترجیج دهند. 

وی با اشاره به  روابط تجاری با همسایگان ایران بیان داشت: بیشتر آنها خریدار بالقوه و بالفعل محصولات ایرانی هستند، اما به دلیل مسائل سیاسی برخی از این بازارها از دست رفته است، بنابراین دولت آینده باید امکاناتی را فراهم کند که صادرات به عنوان کم هزینه‌ترین منابع درآمد ارزی کشور رونق پیدا کند. 

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به معضل صدور بخشنامه‌های متعدد و بعضا متناقض در حوزه تولید و تجارت افزود: متاسفانه چندین سال است که شعارهایی در مورد حمایت از تولید بیان می‌شود، اما در عمل اقدام شایسته‌ای صورت نمی‌گیرد و بخش تولید آماج بخشنامه‌های تکراری و ضد و نقیض قرار گرفته است، به طوری که یک تولید کننده صبح که در واحد تولید خود حاضر می‌شود، نمی‌داند تا عصر بانک مرکزی، وزارت صمت یا وزارت اقتصاد چه بخشنامه دیگری صادر خواهد کرد که بخشنامه‌های قبلی را نقض می‌کند، من امیدوارم با انتخاب وزرایی دانا و توانا و یک تیم اقتصادی هماهنگ این مشکلات حل شود.  

* توسعه جایگاه تولید در اقتصاد با اصلاح قوانین

ناصر بیکی رئیس اتاق اراک نیز به مناسبت روز ملی صنعت و معدن، حمایت همه جانبه از بخش صنعت و معدن را از سوی دولت جدید خواستار شد و بر لزوم ایجاد امید، اعتماد و انگیزه در محیط کسب و کار کشور تاکید کرد. 

بیکی معتقد است حوزه تولید زمانی به سر منزل مقصود می رسد که شرایط لازم برای رشد و رونق آن فراهم شود. بنابراین هر چه حمایت های دولتی با توجه به حضور دولت سیزدهم در هموارسازی جاده تولید بیشتر باشد، تولید کنندگان با امید و انگیزه افزون، افق روشن تری را برای به نتیجه رسیدن تلاش های مجموعه تولید خود متصور می‌شوند. 

رئیس اتاق اراک همچنین در راستای توسعه جایگاه تولید در اقتصاد، اصلاح قوانین، بهسازی مقررات، آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها، تقویت نگرش حمایتی در وضع قوانین جدید برای تولید را بهترین هدیه به صنعت و معدن کشور می‌داند و معتقد است، در صورت اجرایی شدن این موارد ثمرات ارزنده ای برای درخت اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت. 

* حل مشکلات مربوط به کسری بودجه اولویت اصلی دولت آینده باشد

یحیی آل اسحاق نیز درباره مسائلی که دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی باید مورد توجه قرار دهد، گفت: دولت جدیدی که به ریاست آقای رئیسی در آینده‌ای نزدیک کار خود را آغاز خواهد کرد، میراث دار مشکلات فراوانی است که بارها بیان شده است.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به این مشکلات که دولت آینده باید حل مسائل مربوط را در اولویت قرار دهد، گفت: معیشت، اشتغال، کسری بودجه، مسائل مربوط به نظام بانکی، مسائل مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و ... از مسائلی است که دولت سیزدهم باید در رفع مشکلات مربوط به آنها تلاش کند. 

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید حل مسائل و مشکلات مربوط به معیشت، اشتغال و کسری بودجه را در 6 ماهه اول بطور کامل ساماندهی کند، بیان داشت: البته واقعیت این است که دولت جدید با وجود تمام چالش‌هایی که به برخی از آن‌ها اشاره شد، دارای فرصت های بزرگی است که دولت‌های قبلی نداشته‌اند و یکی از این فرصت‌ها این است که  این دولت از نظر ترکیب عمومی و جایگاه از یک انسجام و وحدت و هماهنگی بین نهادهای تصمیم گیر نسبت به دولت‌های دیگر برخوردار است.

وی با اشاره به تهدیدها و فرصت‌ها دولت آینده بیان داشت: اگر دولت سیزدهم نتواند در مدت زمان 2 سال این تهدیدها و فرصت‌ها را ساماندهی کند قطعا با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد، زیرا حجم مشکلات قبلی در بخش‌های مختلف به مشکلات جدید افزوده خواهد شد و به مشکلات بزرگتری تبدیل می‌شود که مدیریت آن بسیار سخت خواهد بود. 

وزیر اسبق بازرگانی گفت: در گام اول برای رفع مشکلات رئیس جمهور باید از توانایی لازم برخوردار باشد و مردم نیز به وی اعتماد داشته باشند، در گام دوم رئیس جمهور منتخب مردم باید اقدام به تشکیل یک کابینه اقتصادی قوی و حرفه‌ای و معتقد با آرمان‌های انقلاب کند.

وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر استفاده از جوانان فعال و امیدوار در کابینه دولت سیزدهم گفت: در کنار بهره گیری از توانایی جوانان باید از تجربیات افرادی که از بعد انقلاب در بخش‌های مختلف فعالیت داشته‌اند استفاده کرد و در حوزه‌های مختلف با آنها مشورت کرد، زیرا این افراد در طول سال های بعد از انقلاب در سعی و خطا بوده اند لذا ممکن است که این افراد نتوانند در خط مقدم قرار گیرند، اما مشاوران خوبی خواهند بود که اگر از مشورت های آنها استفاده نشود، ممکن است خسارت‌های وارده در طول این سالها دوباره تکرار شود. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول