اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

خانواده پایه اصلی ریشه‌کن کردن اعتیاد است/ استان مرکزی 22 شهید در امر مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی می‌گوید: پایه و اساس اصلی در بحث ریشه‌کن کردن اعتیاد خانواده و اجتماع است، باید پایه‌ها را تقویت کرد، اطلاع از آسیب‌های مواد مخدر پرخطر از جمله شیشه که مصرف یک بار آن تا تمام عمر آسیب‌هایی را به همراه دارد، می‌تواند در مسیر پیشگیری نقش موثری ایفا کند.

خانواده پایه اصلی  ریشه‌کن کردن اعتیاد است/ استان مرکزی 22 شهید در امر مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ اعتیاد و مصرف مواد مخدر از جمله بحران‌های جدی عصر حاضر تلقی شده که همواره خسارت‌های بی‍شماری را در ابعاد فردی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به جوامع و خانواده‌‌ها تحمیل می‌کند.

خانواده به عنوان اولین بستر در مداخلات پیشگیرانه محسوب شده و آموزش مهارت‌های فرزندپروری والدین برای دوران کودکی اولیه، کودکی میانی و نوجوانی نقش مؤثر و به‌سزایی در آگاهی‌بخشی به جوانان در راستای پیشگیری از اعتیاد دارد. 

یکی از تلاش‌های دشمنان برای نابودی کشورها و خانواده‌‌ها گرفتار کردن جوانان به دام اعتیاد است، برای از بین بردن این معضل، ضمن شناسایی علل آن و برنامه‌ریزی برای از بین بردن علل اعتیاد، باید راهکارهای لازم برای مقابله با آن نیز مد نظر قرار گیرد.

در امر مبارزه با مواد مخدر پلیس در کنار سایر دستگاه‌‌ها تکالیف ویژه‌ای بر عهده دارد و در این راستا هرساله تعدادی از پرسنل و سبزپوشان نیروی انتظامی در حین مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر به شهادت می‌رسند که تقدیم ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز از بین سبزپوشان نیروی انتظامی گواهی بر این مدعاست، در استان مرکزی پلیس نیروی انتظامی ۲۲ نفر در امر مبارزه با مواد مخدر نثار انقلاب کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی به بهانه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر میهمان خبرگزاری فارس این استان بود و به سوالات خبرنگار پاسخ داد.

پلیس پیشگام در همه عرصه‌های مبارزه با موادمخدر است

حسین شمسایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: پلیس همان‌طور که مأموریت‌های مختلفی دارد، پیشگام در همه عرصه‌های مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، برخورد با قاچاق مواد مخدر یکی از وظایف مهم ناجا در امر کاهش آسیب‌های اجتماعی است، پلیس همچنین به عنوان یکی از کمیته‌های فعال در ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام وظیفه می‌کند.

وی بیان اینکه در امر مبارزه با مواد مخدر اگر پلیس در کنار سایر دستگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها در کنار پلیس نباشند، در حقیقت مبارزه‌ای وجود نخواهد داشت، افزود: لازمه ریشه‌کنی این است که هم خانواده، هم سایر دستگاه‌ها بنا به وظایف خود اقداماتی را انجام دهند.

مقابله با عرضه و توزیع مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به برنامه‌های سال جاری گفت: پلیس در سال جاری با آسیب‌شناسی از ماموریت‌های سنوات گذشته و تجزیه و تحلیل‌های واقعی که از وضعیت شهرستان‌ها توسط پلیس‌های تخصصی و سایر دستگاه‌های مرتبط داشت، برنامه‌های خوبی در امر مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار داده که مهم‌ترین آن مقابله با عرضه و توزیع مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها و مواد مخدر پرخطر است.

شمسایی‌فر گفت: دومین برنامه ضربه زدن به بنیان‌های مالی و اقتصادی عناصر قاچاق مواد مخدر از قاچاقچیان عمده‌ گرفته تا خرده‌فروش است که نوعی عامل بازدارنده محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پاکسازی مناطق آلوده و برخورد با معتادان متهاجر به دلیل نارضایتی که شهروندان از چهره شهر به دلیل وجود معتادان متهاجر دارند، از دیگر برنامه‌های سال جاری پلیس مبارزه با مواد مخدر استان است، ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردم در بحث مبارزه با مواد مخدر از دیگر طرح‌ها است که در این راستا مرکز تجمیع ۱۱۰ با تدابیر فرمانده انتظامی استان در سال گذشته راه‌اندازی شد و طی آن پلیس‌های تخصصی مبارزه با مواد مخدر پس از دریافت گزارش‌ها و اخبار مردمی به صورت ویژه کارهای مطالعاتی بر روی گزارش‌های مردمی را انجام و تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنند.

 پلیس ایران به عنوان پیشگام در عرصه مبارزه با مواد مخدر در سطح جهانی است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تربیت و تجهیز پلیس و ایست‌های ایست و بازرسی را از دیگر برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر استان برشمرد و اظهار کرد: استان مرکزی به عنوان‌های یکی از مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که از این استان به عنوان مبدأ و مقصد حمل مواد مخدر استفاده می‌شود، در راه‌های مواصلاتی که ایست و بازرسی صورت می‌گیرد، پلیس استان موفق به کشفیات قابل توجهی شده است.

شمسایی‌فر تصریح کرد: کشور ایران و پلیس ایران به عنوان پیشگام در عرصه مبارزه با مواد مخدر در سطح جهانی مطرح است که  کشفیات عمده مواد مخدر توسط پلیس ایران صورت می‌گیرد، علاوه بر کشفیات مواد مخدر در سطح مرزها، پلیس در حوزه پاکسازی نقاط آلوده، حاشیه شهرها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی نیز بسیار موفق عمل کرده است.

وی گفت: مجموعه اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر در کنار فعالیت کلانتری‌‌ها، پاسگا‌ه‌ها و فرماندهان انتظامی شهرستان‌ها که به صورت آنی و شبانه‌روزی انجام می‌شود باعث شده پلیس ایران مبارزه تمام عیاری با پدیده قاچاق مواد مخدر داشته و توفیقات خوبی نیز در این زمینه کسب کند.

تقدیم ۳ هزار و ۸۰۰ شهید

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تقدیم ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در کشور را نشان از فعالیت بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر نیروی انتظامی در بحث مبارزه با مواد مخدر عنوان و اظهار کرد: از این تعداد ۲۲ شهید مربوط به استان مرکزی است.

شمسایی‌فر تاکید کرد: همجواری با کشور افغانستان به عنوان پایگاه اصلی تولید و عرضه مواد مخدر، برنامه‌‌های متعدد کشورهای استعمارگر برای نابودی ایران از طریق به اعتیاد کشاندن جوانان و نوجوانان، وضعیت خاص مرزهای گسترده کشور از نظر ویژگی‌‌های جغرافیایی و زیست محیطی، آثار مخرب و ویران‌کننده اعتیاد بر روی جامعه و خانواده‌ها موجب شده که پلیس ‌بی‌وقفه به مبارزه با قاچاق مواد مخدر بپردازد و حتی در این مسیر شهدایی را تقدیم انقلاب کند.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه سال جاری در راستای مبارزه با مواد مخدر، پلیس استان موفق به افزایش ۱۵۰ درصدی طرح‌های مبارزه با مواد مخدر شده است، همچنین رشد ۲۸ درصدی در بحث پاکسازی نقاط آلوده، رشد ۴۳۹ درصدی در امر تشدید با خرده‌فروشان مواد مخدر، رشد ۲۲۷ درصدی در بحث اجرای طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی، رشد ۴۰ درصدی کشفیات مواد مخدر، رشد دستگیری ۲۳۱ درصدی قاچاقچیان، رشد ۱۰۰ درصدی دستگیری معتادان متهاجر نیز نسبت به سه ماهه سال گذشته رقم خورده است.

لزوم افزایش ظرفیت مراکز کمپ ماده ۱۶

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی از آمادگی پلیس استان برای برخورد و دستگیری روزانه آسیب‌های ناشی از اعتیاد در صورت افزایش ظرفیت مراکز کمپ ماده ۱۶ خبر داد و افزود: در حال حاضر ظرفیت کمپ ماده ۱۶ حدود ۷۰ نفر است که بیش از ۱۲۰ نفر در آن نگهداری می‌شوند، این در حالی است که پلیس استان آمادگی دارد در صورت افزایش ظرفیت کمپ نسبت به دستگیری روزانه معتادین متهاجر اقدام کند.

شمسایی‌فر با بیان اینکه پلیس با همه توان و قدرت درصدد ریشه‌کنی اعتیاد است، گفت: در بحث ریشه‌کنی مواد مخدر نیاز به حمایت سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و خود خانواده‌ها به شدت احساس می‌شود، باید تمام کمیته‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله کمیته‌های پیشگیری، بهداشت و درمان، حقوقی و قضایی، کمیته مقابله هماهنگ با یکدیگر به وظایف تعیین شده عمل کنند، متاسفانه خلا موجود در بحث قانون موجب شده بازدارندگی کافی در این حوزه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد:  پایه و اساس اصلی در بحث ریشه‌کن کردن اعتیاد خانواده و اجتماع است، باید پایه‌ها را تقویت کرد، اطلاع از آسیب‌های مواد مخدر پرخطر از جمله شیشه که مصرف یک بار آن تا تمام عمر آسیب‌هایی را به همراه دارد، می‌تواند در مسیر پیشگیری نقش موثری ایفا کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی توجه به امر آموزش همگانی از طریق نفوذ در مدارس و محلات پرخطر را از اقدامات پلیس در امر پیشگیری برشمرد و گفت: باید بیکاری را از بین برد تا جوانان و حتی قاچاقچیان از دام اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر رهایی یابند، افزایش برگشت پذیری معتاد و حتی توزیع‌کنندگان مواد مخدر لزوم بسترسازی برای بازگشت این افراد به جامعه را دوچندان می‌کند.

 انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول