اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

تشنگانی که لب چشمه می‌میرند

موج گرما و تشدید بحران کم‌آبی در خوزستان، همچنین مسدودسازی خروجی سدهای بالا دست در استان موجب اتلاف هزاران گونه آبزی، دام و طیور در تالاب‌های خوزستان خواهد شد.

تشنگانی که لب چشمه می‌میرند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به دنبال افت شدید حجم بارش‌ها در سال ۹۹ خوزستان و تالاب‌های این استان با تنش آبی جدی مواجه شده که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن زندگی روزمره مردم، حیات دام‌ها را نیز به شدت تهدید کرده و در چند روز گذشته، تصاویر و ویدئوهای در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که نشان از تلف شدن ده‌ها هزار گونه آبزی، دام و پرنده در پیرامون تالاب‌های استان خوزستان است.

نقل‌های مختلف در محافل خبری و مجازی خبر از وضعیت اسفبار تالاب‌ها در خوزستان و خشکی رودحانه‌ها در پی قطع حق آبه می‌دهد و کارشناسان و فعالان این حیطه بر این باور هستند که اگر اقدام فوری در این خصوص صورت نگرفته و آب به این اماکن طبیعی نرسد، یک فاجعه زیست محیطی تمام عیار رخ خواهد داد و ضمن رقم خوردن مرگ گیاهان و جاندارن این تالاب‌ها، زندگی و معیشت مردمی که در جوار این زیست‌گاه‌ها زندگی می‌کنند با مشقات فراوانی روبرو خواهد شد.

 

آنچه در این موضوع قابل تامل بوده سکوت و عدم واکنش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان است که گویا در دنیای موازی دیگری سیر می کند و خبر ندارد که چه بلایی بر سر تالاب هورالعظیم و محیط زیست استان آمده و در حال تشدید شدن است.اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در حالی سکوت اختیار کرده و خود را از باغ بیرون برده که باید به عنوان سازمان متولی محیط زیست در استان، اولین نهادی باشد که به این موضوع واکنش نشان می دهد و با یک گزارش رسمی بگوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و راه حل های موجود رفع این تشنگی کدام هستند.

اخبار منتشر شده در محافل مختالف خبری در حالی به سرعت دست به دست می‌شود که محیط زیست استان حتی به خود زحمت نمی‌دهد که در این خصوص اطلاعیه‌ای صادر کرده و عنوان کند که آیا ویدئو‌ها و تصاویر منتشر شده صحت دارد یا خیر!

 

تنش آبی در سال جاری علاوه بر اینکه از عواقب کاهش شدید فصل و میزان بارش‌هاع در استان بوده است، موجب شده تا آبزیان، پرندگان مهاجری که با مشاهده اندک آب باقیمانده در تالاب‌های غرب خوزستان اقدام به لانه‌سازی و جوجه آوری نموده بودند را نیز متأثر از وقوع خود کرده و این پرندگان پس از خشکیدگی مجدد، تالاب را ترک کرده یا تلف شده‌اند، بر همین اساس هزاران جوجه‌ای که تازه سر از تخم درآورده‌اند بدون والدین خود در معرض مرگ ناشی از گرسنگی، تشنگی و گرمای سوزان هوا قرار گرفته‌اند.

این گونه از پرندگان که عمدتاً «کوکر» نام دارند با خشک‌ شدن بخش‌های گسترده‌ای از تالاب هورالعظیم و رودخانه‌ها برای یافتن اندکی آب و ادامه حیات به تانکرهای آب عشایر هجوم برده‌اند. همچنین با شدت یافتن گرمای هوا و عدم پرداخت حق‌آبه پائین دست سدها، نگرانی فعالان‌ محیط زیست در گ مورد مرگ جمعی گونه‌ها و خطر انقراض آنها تشدید یافته است.

 

افزایش دمای هوا و کاهش حجم آب ورودی از سدهای بالادست استان خوزستان به درون تالاب، مجدداً بخش‌های زیادی از تالاب خشک شده است و این موضوع هر روز بر نگرانی فعالان و هواخواهان محیط زیست و محیط بانان افزوده است، تعداد اندکی از جوجه‌های ضعیف و گرسنه را از درون لانه ها برداشته و در حال خارج نمودن آنها از زیر تیغ آفتاب هستند اما غذای جوجه‌ها اکثر ماهی‌های کوچک نیمه هضم شده در دستگاه گوارش والدین است و تغذیه این جوجه‌ها بسیار مشکل خواهد بود. ضمن اینکه تعداد لانه ها و جوجه های درون آنها بسیار زیاد است و امکان انتقال همه آنها میسر نیست.

در حال حاضر هزاران جوجه گرسنه و تشنه در زیر آفتاب سوزان درون لانه‌ها در انتظار غذا هستند اما افسوس که نه آبی وجود ندارد و نه مادری تا غذایی برای جوجه‌ها ببرد.

در سال‌های گذشته، فعالان محیط زیست با همکاری محیط‌بانان، در قالب پویش‌های خودجوش و مردمی، اقدام به دانه‌ریزی برای پرندگان می‌کردند که با تشدید تنش آّی در سال جاری، هنوز خبری از پویش‌های سابق توسط طرفداران محیط زیست نیست و سازمان محیط زیست استان خوزستان کمتر توجهی به فجایعی که برای حیات وحش استان در حال وقوع است، از خود بروز می‌دهد.

یک فعال محیط زیست در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه تنش آبی موجود نه تنها پرندگان، بلکه جان آبزیان و احشام را نیز تهدید می‌کند و تا کنون هزاران گونه از این موجودات زنده به دلیل بحران به وجود آمده تلف شده‌اند.

ناصر عبیات در خصوص دلایل تشدید بحران در رودخانه ها و تالاب‌های پایین‌دست سدهای استان، عنوان کرد: کاهش دبی آب و عدم تخصیص حق‌آبه توسط سازمان آب و برق خوزستان، موجب اتلاف گونه‌های دامی زنده در آب‌های محلی و منطقه‌ای استان شده است. در کنار این فجایع محیط زیستی، زندگی روستانشینان نیز مختل شده و بسیاری از مردمان این طیف جهت برخورداری از نعمت آب، به شهر اهواز و اطراف کارون مهاجرت کرده‌اند.

 

وی به دیگر دلایل بروز این قبیل مشکلات آبی برای جانوران و انسان‌های حاضر در اطراف تالاب‌ و رودخانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بسته شدن سد کرخه در حدو ۲۵ روز، موجب عدم اعطای حق‌آبه به منابع طبیعی پایین‌دست شد، در حالی که طبق مصوبات صورت گرفته، سد کرخه موظف است تا هر دقیقه، ۲۰ متر مکعب آب برای هورالعظیم، ۲۰ تر مکعب برای رودخانه‌ها و ۲۰ متر مکعب برای مصارف کشاورزی و صنعتی رها سازی کند، اما سؤ مدیریت در سازمان آب و برق خوزستان، موجب عدم اعطای این حق به منابع طبیعی استان و بروز فجایع پیش‌آمده است که انواع آن را به وضوح در فضای مجازی در حال مشاهده هستیم که چگونه گونه‌های زنده آبزی، پرنده و احشام در حال اتلاف هستند. 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، این نخستین بار نیست که سؤ مدیریت‌ها در استان خوزستان و عدم وجود نظارت و تخصص در حوزه آب، مردمان وابسته به این نعمت خدادادی را با مشکلات جدی مواجه کرده و موجودات زنده‌ای را که باید در خدمت معیشت انسان‌ها باشند را دچار اتلاف دسته جمعی می‌کند، اما مشخص نیست که چرا صاحبان کرسی در سازمان آب و برق خوزستان و تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان در حوزه محیط زیست، هنوز بر مواضع خود که در نهایت منجر به به از بین رفتن محیط‌زیست و مهاجرت مردم روستانشین که همانا حافظان زیست‌گاه‌های طبیعی هستند خواهد شد، پافشاری می‌کنند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول