اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

جوانان برای فرار از بیکاری رو به مربیگری می‌آورند/ دغدغه پول نوع نگاه به آموزش را تغییر می‌دهد

سراستعدادیاب سابق فوتبال استان مرکزی می‌گوید: در حال حاضر بیشترین مربیان فعال ما از جوانانی هستند که بیکارند و به دنبال پول، زمانی که دغدغه پول در میان باشد نوع نگاه به آموزش هم تغییر می‌کند که این بزرگ‌ترین معضل فوتبال است.

جوانان برای فرار از بیکاری رو به مربیگری می‌آورند/ دغدغه پول نوع نگاه به آموزش را تغییر می‌دهد

 محمد بهرام‌ساپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در خصوص مشکلات فوتبال استان مرکزی اظهار کرد: باید مشکلات فوتبال را بررسی کنیم که چند معضل بزرگ داریم، در بحث‌های مدیریتی و آموزشی که اصل هر کاری است، چالش‌های متعددی وجود دارد.

وی تصریح کرد: معضل بزرگی که در سال‌های اخیر به وضوح دیده می‌شود، وضعیت اقتصادی است، زیرا زمانی که از نظر اقتصادی اتفاق درستی رخ ندهد در هر زمینه و جریانی طبیعتا مشکلات بیشتر می‌شود، در شهر اراک در گذشته همه کارخانه‌ها به واسطه پشتوانه مالی باشگاه‌‌داری می‌کردند و استعدادهای شهر وارد این چرخه می‌شدند و از آموزشگاه‌ها جذب باشگاه‌ها شده و پولی نیز پرداخت نمی‌شد و تمام هزینه‌‌های لباس و امکانات و مسابقات از سوی کارخانه‌ها پرداخت می‌شد و حتی بازیکنان رشد می‌کردند.

سراستعدادیاب سابق فوتبال استان مرکزی می‌گوید: ما اگر تاریخ فوتبال دنیا را بررسی کنیم، به جز چند بازیکن انگشت شمار که از خانواده‌های پولدار رشد کردند، مابقی از خانواده‌هایی با درآمد پایین هستند، در خانواده‌ای که خود بچه‌ای برای خرج روزانه‌اش کار می‌کند و تغذیه مناسبی ندارد نمی‌تواند خود را با فوتبال روز دنیا که کاملا علمی شده است، تطبیق دهد، این فرد اگر استعدادی هم داشته باشد رشد نخواهد کرد، چرا که باشگاه مناسبی ندارد و زمانی که باشگاه مناسب هم نداشته باشد، و اقتصاد قوی هم نداشته باشد، سطح آموزش نیز نزول خواهد کرد که باعث می‌شود مدیران آموزش دیده خوبی هم اتفاقی برایش نیفتد و تصمیمات نادرست گرفته شود.

بهرام ساپور افزود: بحث آموزش اصل کاری است که اگر بتوان در آموزش زمینه‌هایی ایجاد شود که همه افراد درگیر آن شوند،  نتایج خوبی در انتظار خواهد بود، ضمن اینکه آموزش دارای چارچوب خاصی است که حتی اگر یک بخش آن غلط باشد و ما از آن تاثیر بگیریم، اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود که به نظر من بزرگ‌ترین مشکل ما آموزش است، چون آموزش به تنهایی بحث فنی نیست، بلکه شامل آموزش مدیریتی، رفتاری و نظری هم می‌شود تا ما بتوانیم تصمیمات عاقلانه بگیریم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی زمینه آموزش است، یعنی آموزشی که ما می‌بینیم بتوانیم آن را انتقال دهیم، برای من خیلی جالب بود که برای اردو به سمنان رفتیم و در این استان هیچ سالنی و یا ورزشگاهی به اشخاص واگذار نشده بود، اما در استان مرکزی ورزشگاه‌ها را به اشخاصی واگذار می‌کنند که در ورزش استان جایگاهی ندارند که همین امر باعث درآمدزایی و افزایش قیمت می‌شود، در سمنان تمام امکانات از خوابگاه تا ورزشگاه را رایگان در اختیار ما گذاشتند، اما ببینید زمانی که زمین چمن جلسه‌ای 200 هزار تومان است باشگاه‌های شخصی و خصوصی به جای اینکه در موضوع استعدادیابی تمرکز کنند،  بیشتر به فکر منابع مالی هستند.

نماینده مدرسه فوتبال اراک گفت: در حال حاضر بیشترین مربیان فعال ما از جوانانی هستند که بیکارند و به دنبال پول، زمانی که دغدغه پول در میان باشد نوع نگاه به آموزش هم تغییر می‌کند که این بزرگ‌ترین معضل  فوتبال است.

بهرام‌ساپور افزود: متاسفانه سازمانی نداریم که برای فوتبال پایه برنامه‌ریزی کند، مثل فیفا که در حال حاضر برنامه‌های فوتبال پایه را از چند کشور صاحب سبک شرقی که مربی‌ساز هستند و یا کشورهای غربی از جمله آلمان که بازیکن سازی هستند و از انگلستان که مدیریت ساز هستند آنها را با هم تلفیق و بعد از چند سال بررسی و کسب نتیجه آن را برای سازمان‌های عضو فیفا که شاید در این چرخه نیز مشکلاتی وجود داشته باشد معرفی می‌کنند تا سازماندهی کنند و مشکلات از بین برود که ما باید چنین برنامه‌هایی را در کشور دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه خود فدراسیون فوتبال کشور هم ابزاری برای پول درآوردن و کسب درآمد شده، چرا که کلاسی‌های دانش افزایی که برای مربیان برگزار می‌کند با درآمد مربیان( البته بازیکنان ملی و نخبگان که استثنا هستند  و معمولا برای کار به شهرستان‌ها  نمی‌آیند) همخوانی ندارد.

سراستعدادیاب سابق فوتبال استان مرکزی گفت: زمانی که فوتبال استان مرکزی کمی رونق داشت مربیانی از سوی فدراسیون تحت تعلیم قرار گرفتند و در استان‌های مختلف تقسیم شدند و باعث آموزش افراد دیگری شدند، در حالی که اگر از ملی‌پوشان و نخبگان بخواهیم به اراک بیایند تنها به شرط قراردادهای میلیاردی حاضر به پذیرفتن هستند.

بهرام‌ساپور تصریح کرد: استان مرکزی در عین شایستگی‌های فراوانی که در بحث فوتبال پایه دارد در خیلی از مقولات عقب است، درست است که ارتباطات می‌تواند نفراتی را معرفی کند ولی این معرفی‌ها ادامه‌‌دار نخواهد بود، من اعتقاد دارم که باید زمین چمن تهیه شود تا مدارس فوتبال ما درآن به صورت رایگان هفته‌ای دو بار تمرین کنند تا فقر بازی و کسب تجربه در فوتبال ما از بین برود.

وی بیان کرد: در سال گذشته در فوتبال پایه استان در رده سنی تا 14 سال نهایت بازیکنان ضعیف سه مسابقه و بازیکن قوی 5 مسابقه انجام دادند، آنهم در تایم زمانی کوتاه مدت که وقت آنهم مناسب نبوده، در این چرخه اگر دنیایی از استعداد هم داشته باشیم استعداد از بین خواهد رفت.

سراستعدادیاب سابق فوتبال استان مرکزی با اشاره به راهکارهای حل مشکلات خاطرنشان کرد: برای راهکار   باید سه عامل را فعال کنیم، آموزش و اجرا کردن آموزش، ما باید مثل ژاپن افراد با تجربه‌ترین مربیان را برای پایه انتخاب کنیم و زندگی آنها را مثل ژاپن تامین کنیم، مسئله بعدی بعد اقتصادی است که خیلی مهم است، جوان چون بیکار است از نظر اقتصادی روی به مربیگری می‌آورد و چون نیاز دارد اگر انتقاد کند کنار گذاشته خواهد شد، بنابراین احتیاج او را وادار می‌کند که در این جریان قرار گیرد آن وقت است که  هم چرخه و هم مربی معیوب می‌شود.

بهرام‌ساپور گفت: موضوع دیگر بحث نظارت است که خیلی مهم است، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در فوتبال این است که مربی را تعیین می‌کنیم بعد او را رها می‌کنیم و هیچ کاری با او نداریم،کمیته فنی هم تشکیل می‌دهیم که آنهم مشکل دارند یکی دو تا از آنها راهکار می‌دهند و مابقی هم برای  مباحث اقتصاد حضور دارند و اینجا است که نظارت از بین می‌رود، در حالی که این نظارت خیلی مهم است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول