اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعتراض دولت مستعفی یمن به فعالیت متحدان امارات

دولت مستعفی یمن -–وابسته به ریاض- از عناصر وابسته به امارات خواست که از بحران کردن وضعیت یمن دست بردارند.

اعتراض دولت مستعفی یمن به فعالیت متحدان امارات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دولت مستعفی یمن امروز شنبه از گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) -وابسته به امارات- انتقاد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، دولت مستعفی از شورای انتقالی خواسته است که «بحرانی کردن اوضاع و گردآوری [تجهیزات و نیروی] نظامی را متوقف کند».

این دولت که به ریاست «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و وابسته به عربستان سعودی و مقیم ریاض است، تأکید کرد، شبه‌نظامیان وابسته به امارات باید درخواست ریاض برای توقف هر گونه تنش و تکمیل «توافق ریاض» را بپذیرند و اجرایی کنند.

دولت مذکور ضمن اعلام مجدد پایبندی به توافق ریاض، مدعی شد که این توافق، گام مهمی برای متحد کردن همه نیروها برای مقابله با جنبش انصارالله یمن است؛ جنبشی که در حال حاضر، با مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی مبارزه می‌کند.

دولت مستعفی همچنین از شورای انتقالی خواست که از «ایجاد بحران، سوء استفاده از وضعیت اقتصادی و بهداشتی... و دستاوردهای غیر قانونی» دست بردارد.

عربستان سعودی جمعه (روز گذشته) از دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب خواست که اجرای «توافق ریاض» را تکمیل کنند. ریاض خبر داد که نمایندگان دولت مستعفی و شورای انتقالی گرد هم جمع شدند تا تکمیل اجرای توافق ریاض را بررسی کنند.

ریاض با بیان اینکه طرفین بر توقف هر گونه درگیری بر اساس مکانیزم در نظر گرفته شده، تأکید کردند، از طرفین درگیر خواست که توافقات پیشین را اجرایی کنند، اختلافات را کنار بگذارند و بر اساس مکانیز مورد توافق، عمل کنند.

شورای انتقالی جنوب اخیرا گام جدیدی در مسیر کودتا علیه دولت مستعفی برداشت و از تأسیس وزارت خارجه و تعیین نماینده در کشورهای مختلف خبر داد.

شورای انتقالی این وزارتخانه را «اداره کل امور خارجی شورای انتقالی جنوب» نامگذاری کرده و تصمیمات این گروه شامل تعیین نماینده برای این اداره در آمریکا، سازمان ملل، اتیوپی، اتحادیه آفریقا، فرانسه، کانادا و کویت است.

این اقدام در سایه حمایت امارات از نهادهای وفادار به خود در یمن به منظور حضور سیاسی بیشتر و کنار زدن دولت مستعفی صورت می‌گیرد. پیش‌تر «طارق صالح» از فرماندهان گروه‌های وابسته به امارات از تأسیس دفتر سیاسی در ساحل غربی یمن و تحرکات خارجی خبر داده بود و هدف وی از این اقدام کسب حمایت و مشروعیت بود.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر ۲۰۱۹ پس از درگیری‌های خونبار میان دو طرف در آگوست همان سال که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و به دنبال آن دولت موقت، عدن را ترک کرد، با وساطت سعودی‌ها یک توافق آشتی موسوم به توافق ریاض را منعقد کردند که هنوز هم  اجرایی نشده است.

رقابت و درگیری میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب  به یکی از پیچیدگی‌های بحران یمن تبدیل شده و کارشناسان این مسأله را به جنگ نیابتی میان ریاض و ابوظبی بر سر تسلط بر منابع یمن تفسیر می‌کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول