اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کشف 164 شیء تاریخی در زنجان

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان زنجان از کشف 164 شیء تاریخی در زنجان خبر داد و گفت: در استان زنجان ۱۶ اثر تاریخی، فرهنگی پایگاه ثابت دارند که به‌صورت ۲۴ ساعته حفاظت و نگهبانی می‌شوند.

کشف 164 شیء تاریخی در زنجان

حسنعلی فضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ مورد حفاری هفت کشف دستگاه فلزیاب، دستگیری ۲۶ متهم، ۳۷ مورد اسکورت، تشکیل ۱۴ پرونده، ۵۱ مورد تعاملات، ۱۰۸ مورد اخبار دریافتی و همچنین تعداد ۱۶۴ قلم شیء تاریخی از حفاران غیرمجاز کشف و ضبط‌ شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: مأموران یگان حفاظت این اداره‌کل در سه‌ماهه اول سال جاری، ۱۴ هزار و ۱۳۵ بازدید و سرکشی از آثار تاریخی، فرهنگی در شهرستان‌ها و واحدهای تابعه داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در استان زنجان ۱۶ اثر تاریخی، فرهنگی پایگاه ثابت دارند که به‌صورت ۲۴ ساعته حفاظت و نگهبانی می‌شوند و روزانه آمار آن به مرکز فرماندهی توسط کارشناسان یگان حفاظت ارسال می‌شود.

فضلی درباره پیگیری‌های یگان حفاظت در راستای هم‌افزایی و تسریع در روند حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی گفت: جلساتی با پلیس فتا، روسای کلانتری‌ها، پلیس آگاهی و فعالان اجتماعی داشته‌ایم و روند برخورد سریع با حفاران و جلوگیری از خریدوفروش اشیای عتیقه را در دستور کار جلسات قرار‌ داده‌ایم که نتایج خوبی داشته است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: در بحث آموزش نیروها با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور به‌صورت غیرحضوری اقداماتی انجام داده که در آینده با ایجاد زیرساخت لازم این کلاس‌ها با سرعت و دقت بیشتری پیگیری خواهد شد، زیرا معتقدیم عملکرد مناسب هر بخشی از مسیر آموزش صحیح می‌گذرد.

وی اضافه کرد: از تمامی مردم فرهنگ دوست درخواست می‌شود در راستای حراست از میراث‌فرهنگی کشور، در صورت مشاهده حفاری غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی، فرهنگی مراتب را به اطلاع نیروهای یگان حفاظت برسانند تا از تخریب و سرقت آثاری که متعلق به همه مردم است، جلوگیری شود.

فضلی یادآور شد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، حفاری و کاوش در مکان‌هایی که آثار تاریخی فرهنگی وجود دارد ممنوع بوده و خاطیان طبق قانون مجازات خواهند شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان گفت: امید است با همراهی مردم، حراست و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی بهتر و بیشتر صورت پذیرد تا این آثار برای نسل‌های متمادی پابرجا بماند و همه از این آثار بهره‌مند شوند زیرا تاریخ درس عبرت است و با پندگیری از تاریخ می‌توان در راه اعتلای نام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهتر و بیشتر کوشید.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول