اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

زنگ خطر برگشت اعتبار کارخانه زباله‌سوز ساری به خزانه/هزار وعده بی‌سرانجام بهره‌برداری کارخانه زباله سوز ساری

مدیران استانی در حالی پشت کمبود اعتبارات برای تکمیل کارخانه زباله‌سوز ساری جا خوش کردند که با وجود اختصاص اعتبار 50 میلیارد تومانی سفر نوبخت به مازندران موفق به جذب آن نشده و احتمال برگشت این اعتبار به خزانه وجود دارد.

زنگ خطر برگشت اعتبار کارخانه زباله‌سوز ساری به خزانه/هزار وعده بی‌سرانجام بهره‌برداری کارخانه زباله سوز ساری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، افتتاح کارخانه زباله‌سوز ساری یکی از پروژه‌های بود که اظهارنظرهای متعددی درباره زمان بهره‌برداری آن در این دولت مطرح شده است.

عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۸ آغاز شده و با وجود گذشت بیش از یک دهه هنوز خبر بهره‌برداری آن نیست.

در سال ۹۹ خبرهای متعددی از زمان بهره‌برداری این پروژه مطرح شده و حتی نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در محل اجرای این پروژه حضور یافت و از مسؤولان استانی قول گرفت که این پروژه تا پیش از فعالیت دولت جدید باید به بهره‌برداری برسد و مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه اختصاص داده بود.

نوبخت در محل اجرای این پروژه اعلام کرد که برای تکمیل و بهره‌برداری آن مشکل تامین اعتباری وجود ندارد و مسؤولان استانی برای تکمیل این پروژه باید برنامه‌ریزی مناسب برای جذب این اعتبار را در دستور کار قرار دهند.

بعد از سفر نوبخت حجم خبرهای که زمان افتتاح این پروژه را به مردم نوید می‌داد بسیار زیاد بود، نمایندگان مجلس، استاندار، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل امور شهری و شهرداران متعدد شهر ساری هر کدام تاریخی را برای بهره‌برداری این پروژه اعلام کرده بودند.

محتمل‌ترین برای زمان بهره‌برداری نیروگاه زباله‌سوز ساری بهار سال ۱۴۰۰ بوده است با اتمام فصل بهار و نزدیک شدن به میانه تابستان و عبور از نیمه نخست سال جدید خبری از زمان بهره‌برداری این پروژه نیست و مسؤولان استانی هم تقریبا در این زمینه روزه سکوت گرفته‌اند و چندان تمایل به اظهارنظر درباره زمان بهره‌برداری این پروژه ندارند.

جدای از بحث افتتاح زباله‌سوز ساری اعتبار اختصاص یافته سازمان برنامه بودجه به کارخانه زباله‌سوز ساری به شرط اعلام زمان بندی مشخص و تکمیل این پروژه تا پایان فعالیت این دولت است.

مفید غلامی‌راد رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران درباره تکلیف اعتباری که برای این پروژه اختصاص پیدا کرده و عدم تکمیل آن در دولت فعلی و سرنوشت اعتبار اختصاص داد شده برای این پروژه گفت‌وگو کردیم.

وی با اعلام اینکه برای اجرای زباله‌سوز شهرداری با سرمایه‌گذار قرارداد  BOT منعقد کرده و اشاره‌ای نشده که سازمان برنامه و بودجه برای آن اعتبار اختصاص دهد،گفت: با توجه به اینکه مسئله اول استان مازندران بحث ساماندهی زباله بوده در سفر معاون رئیس جمهور به مازندران ۲۷۵ میلیارد تومان به مازندران اختصاص دادند که ۵۰ میلیارد تومان برای زباله‌سوز ساری اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران خاطر نشان کرد: گزارش ما نشان می‌دهد اعتبارات هنوز جذب نشده و به نظر می‌رسد که در موعد مقرر اعلام شده به بهره‌برداری نرسد در حال حاضر بحث مشکل اعتباری ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل این تاخیر را بحث قراردادی است که محل اختلاف شده است، افزود: به لحاظ سازمانی بنده نمی‌توانم در این ارتباط اظهارنظر کنم.

غلامی‌راد با اعلام اینکه گزارش‌ها ما به تهران ارسال شده، افزود: اگر این اعتبارات جذب نشود ما اقدامات دیگری را در دستور کار قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که اگر این اعتبار در محل اجرای کارخانه زباله‌سوز جذب نشود برای سایر پروژه‌ها اختصاص پیدا کند اما چون موافقت‌نامه دارد و در حال حاضر هم امکان اصلاح موافقت‌نامه وجود ندارد اگر جذب نشود اعتبار به خزانه عودت داده می‌شود.

تلاش ما برای گفت‌وگو با شهردار مرکز استان مازندران و معاون عمرانی درباره دلیل تاخیر در اجرای پروژه کارخانه زباله‌سوز تا زمان تکمیل این گزارش به نتیجه نرسیده است امیدواریم مسؤولان استانی که در گذشته همه دغدغه آنها بحث مشکل اعتباری برای تکمیل این پروژه را مطرح می‌کردند پاسخ قانع کننده‌ای درباره دلیل عدم جذب ۵۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشند.

در حالی پروژه کارخانه زباله‌سوز با بحث عدم جذب اعتبار مواجه شده است که بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز یکی از اولویت‌های اساسی در استان مازندران محسوب می‌شد و مدیران استانی برای کارهای نکرده در زمینه ساماندهی زباله عملکرد پر و پیمانه‌ای از خودشان ارائه داده و طرح مازندران سبز را به صورت شعاری مطرح می‌کردند.

حداقل انتظار این است که مسؤولان اجرای صادقانه درباره دلیل تاخیر این پروژه و کم کاری‌های مربوطه را در میان بگذارند.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول