اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گرمای بی‌سابقه با کانادا چه کرده است؟

جولان گرما و آتش در بخش‌های غربی کانادا در روزهای گذشته، صدها نفر را به کام مرگ کشانده و ارتش این کشور را به حالت آماده‌باش درآورده است.

گرمای بی‌سابقه با کانادا چه کرده است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر مناطقی در آمریکای شمالی گرمای غیرعادی و بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. موج بی‌سابقه گرما و صاعقه در غرب کانادا در حالی تاکنون صدها قربانی گرفته که به گفته مقام‌های دولت کانادا این پایان ماجرا نیست و تازه شروع تابستانی طولانی و پرچالش برای این کشور بحران‌زده است. علاوه بر این بلایا، قطعی برق و ارتباطات و بی‌خانمانی صدها نفر مشکلات مضاعفی هستند که مقامات کانادایی را به استیصال کشانده است. 

در حالی که شهر کوچک «لیتون» در شمال شرقی ونکوور به تلی از خاکستر تبدیل شده، سازمان آتش‌نشانی استان «بریتیش کلمبیا» اعلام کرده که خود را برای مقابله با آتش‌سوزی‌های بیشتر آماده کرده است.

 

 

صدها قربانی در نتیجه هجوم گرما در غرب کانادا

روز جمعه، پزشکی قانونی استان بریتیش کلمبیا اعلام کرد ۷۱۹ مرگ ناگهانی و غیرمنتظره در هفته گذشته گزارش شده که سه برابر تعداد فوتی‌ها در یک دوره مشابه در یک سال معمولی است. 

 

«لیزا لاپوینت» رئیس پزشکی قانونی بریتیش کلمبیا در این خصوص گفت: «ما این اطلاعات را منتشر می‌کنیم زیرا اعتقادمان بر این است که شدت گرمایی که بریتیش کلمبیا در هفته گذشته پشت سر گذاشته عاملی مهم در افزایش آمار مرگ و میر است.» به گفته وی، در یک دوره مشابه معمولی، نزدیک به ۲۳۰ فوتی ثبت می‌شود. 

این مقام کانادایی افزود: بسیاری از موارد فوتی در هفته گذشته از بین افراد سالمندی بوده که به تنهایی در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که دارای سیستم تهویه مطلوب نبوده است.

ده‌ها مورد آتش‌سوزی‌ و آوارگی صدها نفر از خانه‌هایشان

حرارت بالای هوا تنها نگرانی مسئولان کانادایی نیست، بلکه ده‌ها مورد آتش‌سوزی‌های ناشی از گرمای بی‌سابقه، باعث شده تا روز شنبه ارتش کانادا برای کمک به تخلیه شهرها و مقابله با بیش از ۱۷۰ مورد آتش‌سوزی ناشی از گرمای بی‌سابقه و شرایط خشک آب و هوایی، به حالت آماده باش درآید. 

روز جمعه، مرکز خدمات آتش‌نشانی در استان بریتیش کلمبیا  اعلام کرد ۱۳۶ آتش‌سوزی در سراسر استان بعد از وقوع حدود ۱۲۰۰۰ صاعقه در روز قبل از آن همچنان فعال است. برخی مقام‌ها تعداد آتش سوزی‌های فعال را بیش از ۱۵۰ مورد اعلام کرده‌اند. 

اوایل هفته گذشته مردم «لیتون» که روز سه‌شنبه بالاترین دمای کانادا تاکنون را با ۴۹.۶ درجه سانتیگراد به نام خود ثبت کرد، مجبور به فرار از خانه‌هایشان شدند زیرا آتش این روستا را به طور کامل خاکستر کرد. 

 

 

 

 

 

«جان پولدرمن» شهردار لیتون به «بی‌بی‌سی» گفت: در عرض ۱۵ دقیقه کل شهر در محاصره آتش بود.

آتش در این شهر کوچک که در حدود ۲۶۰ کیلومتری شمال شرق ونکوور قرار دارد، اغلب ۲۵۰ سکنه آن را مجبور کرد که بدون حتی برداشتن لوازم خود عصر چهارشنبه پا به فرار بگذارند. این آتش‌سوزی همچنین به قطعی گسترده برق و ارتباطات منطقه منجر شد. 

در عین حال به صدها تن دیگر از مردم منطقه هشدار داده شده که شاید مجبور شوند در روزهای آینده خانه‌های خود را ترک کنند. 

نقش تغییرات اقلیمی در بحران آب و هوایی کانادا

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی بر شدت موج گرمای کانادا افزوده و انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی باعث افزایش تعداد رخدادهای موج گرما و شرایط آب و هوایی شدید شود، اما به گفته آن‌ها، ارتباط دادن یک رخداد به طور خاص به گرم شدن زمین پیچیده است. 

بر اساس گزارش شبکه «سی‌بی‌سی» کانادا، یک گزارش دولتی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کانادا دو برابر بیشتر از میانگین جهانی، در حال گرم شدن است و این در حالی است که منطقه شمال دور در قطب شمال سه برابر سریع‌تر از میانگین جهانی به سوی گرم شدن می‌رود. 

از طرف دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر کانادا، در ایالات متحده آمریکا به ویژه کالیفرنیا که تاکنون شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در فصول گرما بوده هم دمای شدید هوا و متقاعب آن صاعقه و رعد و برق موجب آتش‌سوزی گسترده در سه ناحیه جنگلی شده است. 

ایالت‌های واشنگتن و اورگن هم با موج گرمای بی‌سابقه مواجه بوده‌اند و مقام‌های ایالت اورگن اعلام کردند که شمار قربانیان گرما در این ایالت به دست‌کم ۹۵ نفر رسیده و مقام‌های ایالت واشنگتن نیز مرگ ۳۰ نفر مرتبط با موج گرما در این ایالت را تأیید کرده‌اند. مقام‌های سیاتل نیز در هفته گذشته، دمای هوای بی‌سابقه ۴۲ درجه سانتیگراد را به ثبت رساندند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول