اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«سنگری» دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس شد/ 2 بخش ویژه برای جایزه ادبی یوسف

«محمدرضا سنگری» با حکمی از سوی سردار کارگر به عنوان دبیر علمی بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس معرفی شد.

«سنگری» دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس شد/ 2 بخش ویژه برای جایزه ادبی یوسف

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست رونمایی پوستر دو رویداد ملی «بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «دهمین دوره جایزه ادبی یوسف (جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس)» با حضور امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

بر اساس این گزارش، از سوی سردار «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس احکامی صادر و توسط امیر سرتیپ سهرابی به «محمدرضا سنگری» دبیر علمی بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و «مسعود امیرخانی» دبیر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف اهدا شد.

در این مراسم همچنین دبیران اجرایی دو جایزه معر فی شدند. سید رضا میربابا به‌عنوان دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف و حجت‌الاسلام انصاری‌فرد به‌ عنوان دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس معرفی شدند.

جایزه ادبی یوسف و بخش ویژه «داستان نوجوان»  

در ابتدای این جلسه، امیر سرتیپ سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس صحبت کرد و گفت: زبان فارسی، زبان شعر است و با شعر حفظ شده است. همه خارجی‌هایی که می‌خواهند از ادبیات فارسی مطلع شوند، سراغ شاهنامه، بوستان و گلستان می‌روند و البته باید زبان فارسی را بلد باشند چرا که ترجمه شعر فارسی به زبان‌های دیگر روح و مفهوم آن را از بین می‌برد.

وی زبان فارسی را عامل حفظ هویت ملی دانست و افزود: شعر فارسی توانسته است این کشور را از پستی و بلندی‌های بسیاری عبور دهد و فرهنگ غنی ایران را در پی تهاجم‌هایی که به ما شده را حفظ کند. در پی قرون گذشته و با وجود حملاتی که به ایران شده اما این اتفاقات هیچ‌گاه نتوانسته خللی در فرهنگ، زبان و اندیشه این کشور وارد کند و دلیل آن شعر و زبان فارسی بوده است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شعر دفاع مقدس را همچون خورشید در ادبیات درخشنده دانست و اضافه کرد: این اشعار برگرفته از میراث چند صدساله پیشینه ادبیات ماست.

سهرابی در بخش دیگر درباره «جایزه ادبی یوسف»،(جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس) با بیان اینکه در ادبیات کهن ما داستان‌گویی و قصه‌گویی جایگاه ویژه‌ای داشته و از اثرگذاری بسیار زیادی نیز برخوردار است عنوان داشت: دهمین جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس با همین رویکرد شروع به کار کرده و به تشویق نویسندگان خوش‌ذوق برای ورود به این عرصه به ویژه در حوزه نوجوانان پرداخته است. امسال بخش ویژه‌ای را برای «داستان نوجوان» در فراخوان جشنواره در نظر گرفته‌ایم از این رو از مولفان برای شرکت و ارسال آثار با موضوع دفاع مقدس به این جشنواره دعوت می‌کنیم.

* سنگری: شعر دفاع مقدس کوثر است

محمدرضا سنگری دبیر بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: هر چیزی که ۳ ویژگی زایایی، پویایی و پایایی را داشته باشد، کوثر است.

این شاعر با تاکید بر اینکه جریان شعر دفاع مقدس این هر سه ویژگی را دارد، یعنی هم زایا است، هم پایداری داشته و هم حرکتی پویا رو به جلو داشته است تصریح کرد: با توجه به این خصلت‌ها می‌توان تعبیر کوثر را برای آن به کار برد. اگر قرار باشد که ادبیات کشورمان را معرفی کنیم باید ادبیات دفاع مقدس و شعر که بخشی از آن است را به عنوان بخشی هویت‌بخش معرفی کنیم.

این پژوهشگر به ادوار گذشته برگزاری کنگره سراسری شعر دفاع مقدس اشاره کرد و عنوان داشت: حالا با طی ۲۲ دوره از این جشنواره،‌ باید مسیر را نقد کنیم.همچنین باید این سوال را بپرسیم که چرا محور مقاومت را در شعر دفاع مقدس دخیل نیست؟ یکی از ارزش‌های شعر دفاع مقدس ما این است که بر شعر محور مقاومت تاثیر گذاشته است. علاوه براین باید توجه داشته باشیم که در کجای ادبیات جهان ایستاده‌ایم؛ باید از تجربیات آنها استفاده کنیم.

کنگره شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف از رویدادهای مهمی‌اند که می‌توان بین‌المللی برگزارشان کرد

در ادامه، سرهنگ «عباس بایرامی» با تاکید بر اینکه پایه‌گذاری کنگره شعر دفاع مقدس در دهه‌های گذشته در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته متذکر شد: این پایه گذاری یک اقدام مهم و اثرگذار بوده است. اهداف ما از برگزاری این اتفاقات که با ورود به دهه پنجم و گذشت حدود نیم قرن از دفاع مقدس صورت می‌گیرد، انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب برای ایجاد انگیزه در جهت دفاع از کشور است.

وی گفت: «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «جایزه ادبی یوسف» از رویدادهای مهمی هستند که قابلیت برگزاری بین‌المللی دارند. در این راستا سال گذشته بیش از هشت هزار اثر به دبیرخانه شعر واصل شد که نشان می‌دهد جامعه ایرانی تشنه فرهنگ دفاع مقدس است.

وی به وصول سه هزار و ۵۰۰ داستان کوتاه به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف در سال گذشته اشاره کرد و آن را نشان دهنده همین رویکرد نسبت به داستان است.

* بخش ویژه داستان شهدا در دهمین دوره جایزه ادبی یوسف

امیرخانی دبیر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف هم ضمن اشاره به کم توجهی به ادبیات نوجوانان توضیح داد: برای کمبود آثار این حوزه بخش ویژه را پیشنهاد دادیم که اضافه شد.

وی افزود: بخش ویژه دیگر درباره «داستان شهیدان» خواهد بود تا در این بخش داستان‌هایی کوتاه درباره شهیدان و قهرمانان ملی ما نوشته شود. این جشنواره تا ۳۱ شهریور ماه داستان‌های کوتاه ارسال شده را دریافت می‌کند.

در این مراسم اعلام شد از ۳۱ مرداد تا ۳۱ شهریورماه فراخوان دریافت اشعار «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول