اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آمریکا و داعش دو لبه قیچی «جنگ برق» علیه عراق

عناصر گروه تروریستی داعش در راستای طرح آمریکا برای فشار به ملت عراق از طریق قطعی برق، در حال نابودی شبکه برق این کشور هستند؛ اقدامی که به سود توطئه‌های واشنگتن است.

آمریکا و داعش دو لبه قیچی «جنگ برق» علیه عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق امروز یکشنبه خبر داد که موفق شده است تلاش تروریستهای داعش برای منفجر کردن دکلهای برق واقع در جنوب نینوی را خنثی کند.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای خبر داد، نیروهای لشکر ۲۵ الحشد، اجازه ندادند عناصر داعش یک دکل برق را در جنوب استان نینوی منهدم کنند.

شبکه خبری الایام به نقل از الحشد گزارش داد، نیروهای الحشد الشعبی در یک علمیات امنیتی، سه بسته انفجاری دست‌ساز را کشف و ضبط کردند که برای انهدام یکی از دکلهای برق نینوی کار گذاشته شده بود.

این روزهای گرم تابستانی، بحران برق و قطعی آن، به یکی از مشکلات بسیار مهم برای ملت عراق بدل شده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، مانع‌تراشیهای آمریکا و تلاشهای خرابکارانه داعش را علت اصلی قطع برق می‌دانند.

آمریکا بزرگترین برنده جنگ برق در عراق

«عدی الخدران» از رهبران ائتلاف پارلمانی «الفتح» عراق شنبه (روز گذشته) تأکید کرد که «آمریکا بزرگترین برنده جنگ برق در عراق است».

 الخدران به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا به امروز، مخالف هر گونه توسعه واقعی سیستم برق است و [فعالیت] شرکتهای آلمانی و سایر کشورها را متوقف کرد. همه این مسائل بیانگر این است که واشنگتن اعمال فشار می‌کند تا مشکلات ۴۰ میلیون عراقی همچنان ادامه داشته باشد».

وی تأکید کرد: «حمله به سیستم برق عراق از رهگذر هدف قرار دادن دکلهای برق، تصادفی نیست؛ بلکه یک طرح سازمان‌یافته چند بُعدی توسط آمریکاست که بهترین بهره را از پیامدهای آن می‌برد».

این دیپلمات عراقی با بیان اینکه طرحهایی از طریق جنگ برق در عراق وجود دارد، ولی این طرحها اجرایی نخواهد شد، خاطر نشان کرد: «باید نیروهای الحشد الشعبی در طرحهای حمایت از سیستمهای برق، مشارکت بیشتری داشته باشند».

در همین ارتباط، «محمد ابوالهیل» عضو کمیسیون نفت و انرژی عراق تأکید کرد که «مسئله برق در عراق یک مسئله سیاسی است که آمریکا آن را  مدیریت می‌کند و قصد دارد عراق را تضعیف کند و مانع پیشرفت این کشور شود».

ابوالهیل به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت که «آمریکا در وخامت وضعیت برق عراق نقش مهمی دارد و آخرین نمونه آن، فشار به شرکت زیمنس آلمان بود تا از عراق خارج شود».

در همین ارتباط، دولت عراق روز شنبه خبر داد که در حملات مختلف به شبکه برق این کشور در مناطق متعدد، دست کم ۷ نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر مجروح شدند. در این حملات دست کم ۶۱ خط اصلی شبکه برق ملی این کشور تخریب شد.

چند روز پیش برخی منابع آگاه از استعفای «ماجد مهدی حنتوش» وزیر برق عراق به دلیل عدم تامین برق مورد نیاز شهروندان عراقی در فصل گرما، خبر دادند و اعلام کردند که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر نیز با این استعفا موافقت کرده است و رسما این خبر اعلام خواهد شد.

همزمان با اعلام رسانه‌ای استعفای وزیر برق عراق، شرکت توزیع برق در جنوب این کشور، (سه‌شنبه - ۲۹ ژوئن) از توقف فعالیت کلیه نیروگاه‌های مناطق جنوبی عراق بدون اطلاع از دلیل آن، خبر داد و اداره برق «میسان» اعلام کرد که، برق در چهار استان ذی‌قار، بصره، میسان و السماوه قطع شده است.

برج‌های انتقال برق در مناطق دور دست و دور از حضور نیروهای امنیتی در استان‌هایی چون دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین اغلب هدف حملات تروریست‌های داعش قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که بقایای داعش در این استان‌ها برای ابراز وجود و تقویت روحیه خود با هدف فشار و آسیب به دولت عراق و تشدید نارضایتی مردم این کشور از شرایط خود، حملات برنامه‌ریزی شده‌ای برای هدف قرار دادن خطوط انتقال برق انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول