اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزارت امور خارجه: مسئولیت ربایش چهار دیپلمات ایرانی بر عهده رژیم صهیونیستی است

وزارت امور خارجه امروز در بیانیه‌ای در سالگرد ربایش چهار دیپلمات ایرانی مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش دیپلمات‌های ایرانی را متوجه رژیم صهیونیستی خواند و اعلام کرد که این موضوع در دستورکار مراودات دیپلماتیک قرار دارد.

وزارت امور خارجه: مسئولیت ربایش چهار دیپلمات ایرانی بر عهده رژیم صهیونیستی است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۱۳ تیر ماه به مناسبت سی و نهمین سالروز ربایش چهار دیپلمات ایرانی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: در چهاردهم تیر ۱۳۶۱ برابر با چهارم ژوئیه ۱۹۸۲، خودرو چهار دیپلمات ایرانی به نام‌های «سید محسن موسوی»، «حاج احمد متوسلیان»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» که در حمایت پلیس دیپلماتیک قرار داشت، برخلاف ضوابط و کنوانسیون‌های بین‌المللی، توسط مزدوران مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی در منطقه «برباره» لبنان متوقف شد و دیپلمات‌های گرانقدر ما ربوده شدند.

این بیانیه می‌افزاید: اکنون در سی و نهمین سالگرد این جنایت که به دست عوامل تروریست وابسته به رژیم صهیونیستی رخ داد، خانواده این عزیزان با تحمل دردها و رنج‌های فراوان، همچنان امیدوار به آزادی و چشم به راه بازگشت عزیزان خود هستند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه عنوان کرده است: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است، شواهد و مستنداتی وجود دارد مبنی بر این‌که دیپلمات‌های ایرانی مذکور پس از توقیف غیرقانونی، به نیروهای اشغالگر تحویل داده شده و متعاقبا به زندان‌های رژیم صهیونیستی منتقل شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: از زمان وقوع این حادثه تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با توجه به ابعاد انسانی، حقوقی و سیاسی آن، اقدامات گسترده‌ای انجام داده و پیگیری این مسئله را از سوی نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای در دستورکار قرار داده است. 

این بیانیه می‌افزاید: با توجه به اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۶۱، مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش دیپلمات‌ها و این اقدام تروریستی، متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان تروریست پرور این رژیم بوده و متاسفانه پاسخگو نبودن رژیم صهیونیستی سبب شده روند کشف حقایق و ابعاد این حادثه بسیار کند شود.

*  پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی در دستورکار مراودات دیپلماتیک با جهات بین‌المللی و منطقه‌ای 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه با گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان، تاکید کرده است که پیگیری سرنوشت آنان را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در دستور کار مراودات دیپلماتیک با جهات بین‌المللی و منطقه‌ای مدنظر دارد و بار دیگر با عنایت به گزارش دبیرکل اسبق سازمان ملل و نامه نخست وزیر وقت لبنان به وی در سال ۲۰۰۸، از دبیرکل کنونی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری از جمله صلیب سرخ، مجدانه می‌خواهد توجه جدی‌تری به این مسئله انسانی و حقوق بشری که مرتبط با کنوانسیون‌های بین‌المللی و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی است، اعمال کنند و به خواست به حق جمهوری اسلامی ایران و خانواده و فرزندان این عزیزان توجه کنند.

در پایان این بیانیه آمده است: در همین رابطه، ضمن تشکر از کشور دوست و برادر لبنان که تاکنون همکاری خوبی در روند پیگیری این حادثه داشته‌ است، از مقامات این کشور نیز می‌خواهد در خصوص پیشنهادات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت تشکیل کمیته همکاری و مساعی مشترک با هدف هماهنگی و یکسان سازی داده‌های موجود و روشن کردن ابعاد پنهان این حادثه، با جدیت تصمیم گیری کنند و توصیه‌های لازم جهت پیشرفت هر چه سریع‌تر در این پرونده را مد نظر قرار دهند تا شاهد اقدامات مشترک و موثری در این مسئله باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول