اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

بالا گرفتن رایزنی‌ها برای چیدمان کابینه؛ پیشنهادات مردم در «فارس‌من» برای دولت رئیسی چیست؟

همزمان با فراخوان رئیس‌جمهور منتخب برای معرفی مدیران دولت آینده کمپین‌های فراوانی در این راستا در «فارس من» شکل گرفته. این گزارش مرور آنهاست.

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ ابراهیم رئیسی از مردم خواسته تا مدیران دولت آینده را معرفی کند؛ سامانه‌ای که باعنوان «یاران رئیسی» راه‌اندازی شده وظیفه‌دار دریافت این پیشنهادات است. در این اطلاعیه آمده که سه شاخصه «کارآمدی»، «فسادستیزی» و «روحیه انقلابی» مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاب مدیران دولت آینده خواهد بود. خواسته‌ای که البته با استقبال مناسب افکار عمومی مواجه شده است.

نظرخواهی رئیس‌جمهور منتخب برای چیدمان مدیران دولت از افکار عمومی موجبات امیدواری است. مردم امیدوارند با استقرار دولتِ نو بخشی از گرفتاری‌های ناشی از ندانم‌کاری‌ رفع و رجوع شود. سامانه مطالبات مردمی «فارس من» نیز پذیرای پیشنهادات پرشمار مخاطبان خطاب به دولت آینده است. کمپین‌های فراوانی برای این منظور همین روزها تشکیل شده؛ مرور داغ‌ترین آنها می‌تواند سنجه مناسبی برای صاحب‌منصبان آینده باشد.

 

رضایی، جلیلی، مخبر؛ پیشنهادات مردم برای معاونت اولی چیست؟

داغ‌ترین صندلی «معاون اولی» است؛ بالاترین مقام بعد از رئیس‌جمهور. فردی که انتظار می‌رود در دولت رئیسی علاوه بر شناخته‌شده‌ بودن، توانمند و کاری باشد. معاون اول در حقیقت می‌تواند کنار رئیس دولت امورات مهم اجرایی را تمشیت کند. طبیعتاً انتخاب این جایگاه یکی از سخت‌ترین انتخابات سیزدهمین رئیس این جمهوری است. کمپین‌های فراوانی هم برای پیشنهاد افراد مختلف در این‌باره در «فارس من» به ثبت رسیده است.

 

مثلاً این پویش که «محمد مخبر» را مناسب‌ترین گزینه برای معاون اولی دولت آینده می‌داند. مَردی که در قامت مدیریت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توانست اقدامات نمایانی بویژه در حوزه مبارزه با کرونا انجام دهد. در بخشی از پویش آمده است: «فعالیت‌های دکتر محمد مخبر؛ از جمله دغدغه‌های ایشان ایجاد اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد مسکن برای دهک‌های ضعیف جامعه و حمایت از نخبگان جوان در راستای حل مشکلات کشور می‌باشد.»

پویش بعدی «سعید محمد» را گزینه ایده‌آل بالاترین مقام دولت بعد از رئیس‌جمهور معرفی کرده است. محمد قبلاً در قامت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) توانسته بود غیرممکن‌های زیادی را عملی سازد. در بخشی از این پویش آمده است: «پیشنهاد می‌شود آیت‌الله رئیسی سعید محمد را به عنوان معاون اول خود انتخاب کنند زیرا با فردی که نخبه‌پرور است بهتر می‌توان کشور را به اوج و بالندگی رساند.»

 

گزینه بعدی مخاطبان فارس من «سعید جلیلی» است. یکی از نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده ریاست‌جمهوری که البته در واپسین ساعت‌های رقابت‌های انتخابات به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف داد. در پویش حامیان او برای معاون اول آمده است: «از آیت‌الله رئیسی به عنوان دولت سیزدهم درخواست داریم تا آقای دکتر سعید جلیلی را به دلیل کارآمدی، برنامه‌مداری، جهادی و سلیم‌النفس بودن‌شان به عنوان معاون اول قوه اجرایی خود منصوب کنند.»

«محسن رضایی» هم از دیدگاه مخاطبان فارس من یکی از گزینه‌های مناسب تصدی معاونت اول دولت آینده است. مَردی که تمام این سال‌ها مُجدانه برای تحصیل و طراحی برنامه‌های اقتصادی در جهت نجات اقتصاد ایران تلاش کرد. از نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده در رقابت‌های انتخاباتی هم بود. در بخشی از پویش حامیان او آمده است: «درخواست داریم محسن رضایی که فردی شایسته و دارای علم اقتصاد است به عنوان معاون اولی آیت‌الله رئیسی انتخاب شود.»

 

پناهیان، قاضی‌زاده و امانی؛ مهم‌ترین پیشنهادات مخاطبان فارس‌من برای آموزش‌وپرورش

آینده‌ای نخواهد بود اگر آموزش‌وپرورش نباشد. بدون تعارف چنان‌چه بدنبال آینده درخشان ایران عزیز هستیم، نباید از این حوزه غفلت کرد. یک مدیریت درخشان، کارآزموده و انقلابی می‌تواند آتیه‌ی این کهن بوم و بَر را تضمین کند. برای همین احتمالاً مخاطبان «فارس من» بیشترین پیشنهادات را بعد از معاونت اول، برای وزیر آموزش و پرورش داشتند. از نگاه آنان مسیر اصلاحات از آموزش‌وپرورش عبور خواهد کرد.

 

اولین گزینه «علیرضا پناهیان» است؛ منبری معروف و مجاهدی که تمام این سال‌ها برای اصلاح سیستم آموزش و تربیت کشور حسابی تلاش کرده است. مسؤلین وزارت‌خانه تمام این سال‌ها اغلب از نقدهای تند و تیز او در امان نبوده‌اند. حالا حامیان او با تشکیل یک پویش پیشنهاد کردند ابراهیم رئیسی وی را بعنوان وزیر آینده معرفی کند: «ایشان تنها به مبانی نظری اصلاح ساختار تربیتی نپرداخته، در عمل هم مدارسی را با چارچوب ویژه ای طراحی و عملی کرده‌اند.»

گزینه دیگری که توسط مخاطبان فارس من برای وزارت آموزش‌وپرورش پیشنهاد شده «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» است. مردی که بعنوان جوان‌ترین داوطلب احراز صلاحیت‌شده در رقابت‌های انتخابات گذشته نیز حضور داشت. مخاطبان معتقدند جوان‌گرایی و البته برنامه‌های روزآمد او می‌تواند تعلیم‌وتربیت ایرانی را متحول سازد: «از جناب آقای رئیسی رئیس جمهور انقلابی درخواست دارم از آقای قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر آموزش و پرورش استفاده کند.»

 

جمعی از فرهنگیان سراسر کشور نیز با تأسیس یک پویش «محمود امانی طهرانی» را برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش پیشنهاد کرده‌اند. مردی که در حال حاضر دبیرکل شورای عالی وزارت‌خانه بوده و آن‌طور که حامیانش می‌گویند آشنا با کلاس و مدرسه و تخته سیاه و دانا به تمام ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها، سرمایه‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌های وزارتخانه است: «تجارب متمادی، متنوع، موفق و پیوسته‌ ایشان و رفتار اعتدالی می‌تواند پشتوانه ایشان در پیشبرد اهداف باشد.»

پکمپین بعدی را اما نیروهای غیررسمی آموزش‌وپرورش ثبت کرده‌اند، از خرید خدماتی‌ها گرفته تا بازنشستگان و آموزگاران مدارس غیرانتفاعی. پیشنهاد آنها «دکتر محمد وحیدی» است. مَردی که هم‌اکنون نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات است: «عملکرد ایشان از شروع خدمت از مرحله آموزگاری مدارس استثنایی تا عادی، دانشگاه فرهنگیان، مدیریت اداره شهرستان و مدیرکل استان گویای توانمندی و شایستگی ایشان است.»

 

کار، بهداشت، صمت و ارتباطات؛ دیگر پیشنهادات کاربران فارس من برای دولت آینده

مخاطبان «فارس من» افراد دیگری را نیز برای تصدی مسؤلیت‌های مختلف دولت آینده معرفی کرده‌اند. مثلاً این پویش که آقای دکتر نبی کارآفرین نمونه کشور و از داوران سرشناس برنامه تلویزیونی «میدون» را بعنوان گزینه‌ای ایده‌آل جهت وزارت کار معرفی کرده است. این پویش هم دکتر بهزاد خسروی را با همه سوابق و برنامه‌ها بهترین گزینه برای تصدی مسؤلیت وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت می‌داند.

«فرهنگ و ارشاد اسلامی» وزارت‌خانه مهجور و کم‌حاشیه‌ای که مخاطبان فراوانی دارد. فرهیختگانی که عمدتاً در امورات هنری مشغول فعالیتند. از بازیگران و موسیقی‌دانان گرفته تا نویسندگان و ناشران و فعالان مذهبی و قرآنی. البته که اداره چنین وزارت‌خانه‌ای علم و تعامل را توأمان می‌خواهد. خواسته مخاطبان «فارس من» معرفی «سید جواد سادات فاطمی» از قاریان برجسته و فعالان فرهنگی به‌عنوان وزیر فرهنگ‌وارشاد دولت آینده است.

 

«دکتر جعفری بولهری» از روانشناسان برجسته ایرانی است؛ پیشنهاد برخی کاربران «فارس من» معرفی ایشان به‌عنوان وزیر بهداشت دولت آینده است. مردی که علاوه بر دارو و درمان می‌تواند امورات معنوی و روان‌درمانی را نیز وارد پروتکل‌های بهداشتی کند. جمع دیگری از کاربران نیز با تأسیس یک پویش خواستار ابقای «آذری جهرمی» بعنوان وزیر ارتباطات دولت آینده شده‌اند.

پرچمدار حرکت علمی این جغرافیا اما دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزش عالی است. پُر بی‌راه نیست اگر مخاطبان برای انتخاب وزیر علوم تا این اندازه دغدغه داشته باشند. گروهی از مخاطبان برای همین با تأسیس یک پویش از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهند وزیر آینده را از میان متخصصان «علوم انسانی» انتخاب کند: «برای اجرای سند دانشگاه اسلامی نیازمند وزیری با دغدغه و تخصص علوم انسانی هستیم.»

 

کمپین جالب کاربران؛ آقای رئیسی مشارکت مردم را در اداره دولت ادامه دهید

ابتکار رئیسی برای مشارکت مردم در چیدمان کابینه آینده ستودنی است. اتفاقی که می‌تواند تا حدود زیادی افکار عمومی را درگیر و دلسوز امورات دولت آینده سازد. این مشارکت اما تا کجا قابل ادامه دادن است؟ آرای مردمی تا چه اندازه می‌تواند بر شکل‌گیری تصمیمات مهم دستگاه‌های اجرایی اثرگذار باشد؟ ساز و کاری آیا نمی‌توان برای نظرخواهی از توده‌های مردمی بویژه در برنامه‌های اساسی کشور طراحی کرد؟

همه این‌ها سؤالاتی است که در یک پویش جذاب «فارس من» پاسخ داده شده است؛ پویشی که گروهی از مخاطبان بعنوان ایده‌های تازه حُکمرانی خطاب به رئیس‌جمهور آینده نوشته‌اند. مثلاً: «جلسات تعاملی هیأت دولت که یک عضو از آن مردمند. به صورت لحظه‌ای شرکت و با انتخاب گزینه‌ها نظر می‌دهند. در تصمیمات مهم از مردم مشورت شود. مثلا می‌خواهند بنزین را گران کنند. صورت مسئله بیان شود و روش اصلاح با پیامک به رای گذاشته شود.»

 

یا مثلاً مشارکت مردم در برنامه‌های گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با شبکه‌های مختلف سیما؛ یا فرض کنید ارائه عمومی لوایح دولت پیش از ارائه به مجلس به رسانه‌ها. برای جمع‌آوری آرا و نظرات توده‌های مردم و چکش‌کاری آنان. برای مطالعه دیگر پیشنهادات جالبی که این گروه از افکار عمومی برای مشارکت حداکثری مردم در تصمیم‌سازی‌های دولت آینده ارائه کرده‌اند، اینجا مراجعه کنید.

 

امیدها به آتیه ایران زیاد است؛ آتیه‌ای که می‌تواند با استقرار سید ابراهیم رئیسی در عمارت پاستور ساخته شود. مردم چشم‌انتظارند و نگران. مُسلماً چیدمان کابینه آینده نخستین آزمون دشوار آقای رئیس‌جمهور منتخب است. اگر ترکیبات دولت آینده بتواند به ایده‌آل افکار عمومی همراه باشد، کار در ادامه ساده‌ خواهد بود. «فارس من» در کنار مردم و رئیس آینده این جمهوری برای اعتلای اقتصاد ایران ایستاده است.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول