اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

روایت ۵۵ سال کارآفرینی/ از وام‌هایی که نفس تولید را می‌گیرند تا درد دل با آیت‌الله «رئیسی»

مدیرعامل مجتمع کاشی و سرامیک فرزاد می‌گوید: قبل از انقلاب اسلامی در سن ۱۶ سالگی وارد بازار کار شدم و این موضوع را مدیون پدر و مادرم هستم که در همان سن کم به بنده میدان دادند و توانستم وارد بازار کار شوم.

روایت ۵۵  سال کارآفرینی/ از وام‌هایی که نفس تولید را می‌گیرند تا درد دل با آیت‌الله «رئیسی»

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ کارآفرینی واژه‌ای است که شاید بسیار در مورد آن سخن گفته می‌شود، واژه‌ای که در این اوضاع و احوال اقتصادی نقطه امیدی است و نشان از همت والای فردی دارد که در صحنه امروز اقتصاد با صلابت توانسته مسبب ایجاد اشتغال برای خود و دیگران شود.

بدون شک کارافرینی و ایجاد اشتغال با وجود تمام فراز و نشیب‌های موجود در اقتصاد کشور نوعی جهاد در مسیر خودکفایی و رشد صنعتی کشور محسوب می‎‌شود، حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم‌ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری داخلی است.

خبرگزاری فارس در خراسان‌جنوبی با این کارآفرین موفق که زمینه اشتغال هزاران نفر را مهیا کرده به گفت‌وگو نشسته و حکایت ۵۵ ساله کاری او را به رشته تحریر در آورده؛ حکایتی که در برخی مواقع موجب شادی و برخی مواقع موجب ناامیدی‌اش شد.

فارس: لطفاً مختصری از زندگی و سوابق حرفه‌ای و شغلی خود را بیان کنید؟

فلاحی: «علی‌اکبر فلاحی» در سال ۱۳۲۹ در قائنات متولد شدم. از سنین نوجوانی در املاک پدری با کاشت محصولات کشاورزی کار خود را شروع و اکنون کارآفرین فعالی هستم که نشانه این تلاش را در به ثمر نشستن ‌و راه‌اندازی واحدهای تولیدی مانند شرکت‌های کاشی فرزاد، سرامیک یلدا، آجرنمای فلاح۱۱، کشاورزی فلاح دشت شاهرخت، مجتمع کشاورزی دامپروری، شرکت حمل‌ونقل فرامرز سیر کویر، نمایندگی بیمه و غیره به عرصه تولید و اشتغال کشور آورده‌ام.

کارآفرین برتر و صادرکننده نمونه شرکت کاشی و سرامیک فرزاد در سال‌های ۸۹-۹۰ و ۹۰-۹۱ و تکرار آن در سال‌های ۹۲-۹۱،۹۳-۹۲،۹۴-۹۳ و ۹۵-۹۴ هستم.

 کارآفرینی از ۱۶ سالگی

فارس: چگونه و از چه زمانی وارد بازار کار شدید؟

فلاحی: قبل از انقلاب اسلامی در سن ۱۶ سالگی وارد بازار کار شدم و این موضوع را مدیون پدر و مادرم هستم که در همان سن کم به بنده میدان دادند و توانستم وارد بازار کار شوم.

از همان ابتدای شروع زندگی شعارمان بر کار و تلاش بود و بنده هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب در زمینه اشتغال و اشتغالزایی تلاش کرده‌ و یک تولیدکننده بوده‌ و در تمام زمینه‌ها نیز موفق بوده‌ام.

قبل از انقلاب اسلامی در بخش قالی‌بافی فعالیت می‌کردم به‌طوری که ۴۰ تا ۵۰ دستگاه قالی‌بافی در نقاط محروم و دورافتاده استان که حتی از جاده ارتباطی محروم بودند راه‌اندازی کردیم و هر آنچه در توان ما بوده جهت خدمت به مردم به‌کار بردیم.

تنها هدف بنده از این اقدامات خدمت به مردم محروم منطقه بوده نه درآمد مالی آن و در آن زمان ما توانستیم فرش‌های بافته شده را به آلمان صادر کنیم.

فارس: به جز حوزه اشتغال آیا در بخش دیگری هم نقش‌آفرینی کرده‌اید؟

فلاحی: علاوه بر ایجاد اشتغال به لطف خدا و با یاری بزرگان وساطت‌های بزرگی انجام دادیم و در این امر با بزرگان زیادی هم مسیر شدیم و توانستیم اقدامات ارزشمندی در مناطق مرزی و محروم استان انجام دهیم.

فارس: ایده و انگیزه شروع این کسب و کار چگونه شکل گرفت؟

فلاحی: بعد از انقلاب اسلامی نیز به کارهای بزرگ روی آوردیم و در حوزه کشاورزی اقدام به ایجاد مجتمع کشاورزی فلاحی در بخش سربیشه و در دشت شاهرخت زیرکوه کردیم.

بنده کار کاشی و سرامیک را از اوایل انقلاب به نام بیرجند بد خشان که بعداً به‌عنوان نیلوفر یک (سنتی)تغییر نام پیدا کرد آغاز کردم و سپس در سال ۱۳۸۴ مجتمع بزرگ کاشی و سرامیک فرزاد را نصب و راه‎‌اندازی و در سال ‏۱۳۸۸ تولید آزمایشی کاشی و سرامیک با موفقیت آغاز شد.

در این راستا هر سال طرح‌های توسعه‌ای نیز داشته‌ایم و در حال حاضر ۱۷ واحد تولیدی و ۳۷۰ هکتار زمین کشاورزی داریم. واحدهای فعلی ما در کنار تولید کاشی و سرامیک شامل باربری، معدن، رنگ ولعاب، پلاستیک‌سازی، کارتن و جعبه‌سازی، پالت‌سازی، بیمه، دامپروری، کشاورزی و کارخانه آجرنما است.

فارس: با راه‌اندازی کسب و کار شما چند نفر شاغل شده‌اند؟

در آینده نزدیک طرح سلولزی کارخانه کاشی فرزاد در شهرک صنعتی بیرجند به بهره‌برداری خواهد رسید که با این اقدام شاهد اشتغال ۵۰ هزار نفری (مستقیم و غیرمستقیم) خواهیم بود

 

فلاحی: هم‌اکنون ۲ هزار نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و در آینده نزدیک (۲ ماه آینده) طرح سلولزی کارخانه کاشی فرزاد در شهرک صنعتی بیرجند در یک سوله ۷ هکتاری به بهره‌برداری خواهد رسید که با این اقدام شاهد اشتغال ۵۰ هزار نفری (مستقیم و غیرمستقیم) در بخش سلولزی و صنایع تبدیلی خواهیم بود.

 

 

غفلت مسئولان از پتانسیل‌های بیشمار استان

فارس: به‌نظر شما چقدر به پتانسل‌های خراسان‌جنوبی از سوی مسئولان توجه شده است؟

فلاحی: خراسان‌جنوبی با وجود ۴۸۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، فاصله۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان با کشور افغانستان و فاصله یک هزار و ۸۰۰ کیلومتری راه زمینی وهوایی با استان تهران از جمله استان‌های محروم و مرزی کشور است که مورد بی‌توجهی مسئولان کشور قرار گفته و باید به این استان توجه ویژه‌ای شود.

امیدواریم در دولت سیزدهم این استان مد نظر ویژه قرار گیرد چراکه بحث شخص بنده نیست بلکه موضوع صدها واحد صنعتی گرفتار است

 

از رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستارم تا توجه بیشتری به این استان محروم مرزی شود. در مابقی دولت‌ها توجهی به این استان نشده است اما امیدواریم در دولت سیزدهم این استان مد نظر ویژه قرار گیرد چراکه بحث شخص بنده نیست بلکه موضوع صدها واحد صنعتی گرفتار است که به دلیل بدهی و غیره خانه‌هایشان مصادره شده و در زندان به‌سر می‌برند و چرخ تولید خوابیده است و باید یک فکر اساسی برای این موضوع شود.

رمز موفقیت

فارس: دلیل موفقیت‌های خود را در زندگی چه می‌دانید؟

فلاحی: بنده رمز موفقیت خود در همان سن اندک را سفارش‌های پدر و مادر می‌دانم. پدر و مادرم به من آموختند که من در اختیار مال دنیا نیستم و بنده هم این سفارش را به همه می‌کنم و می‌گویم؛ «خدایا ما را در اختیار مال دنیا قرار نده» اگر فکر و ذهنمان این باشد که چه بوده‌ایم و به کجا رسیده‌ایم قطعا خود را در این مسیر گم نخواهیم کرد.

از زمانی که وارد بازار کار شدم تا به امروز نه دروغ گفته و نه مال کسی را خورده‌ام و خدا هم بسیار در این مسیر به بنده توفیق داده و به هر آنچه خواسته‌ام رسیدم و همه‌اش در کار خیر صرف شده است؛ اگر کسی برای کار به کارخانه می‌آید نه نگفته‌ام چراکه این میز و صندلی مال من نیست و جوابگوی همه هستم.

گلایه از خام‌فروشی و نبود صنایع فرآوری

فارس: با توجه به اینکه خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های قوی در بحث محصولات استراتژیک است به‌نظر شما چقدر به این مزیت‌ها توجه شده است؟ و مهم‌ترین نقطه ضعف این بخش را چه می‌دانید؟

فلاحی: خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های قوی در بحث محصولات استراتژیک است اما متأسفانه به این محصولات آنطور که باید بها داده نمی‌شود و همه‌اش خام‌فروشی می‌شود که چیزی عاید کشاورز نمی‌شود، برای فرآوری محصولات هیچ امکاناتی در در این استان و کشور نداریم و این یک ضعف بزرگ و اساسی است که باید به آن توجه شود.

فرآوری محصولات نیازمند سرمایه هزار میلیاردی، امکانات نگهداری و بسته‌بندی و رغبت سرمایه‌گذار است. باید با وام‌های بلاعوض و کم‌بهره از این صنعت حمایت شود تا سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

با وجود کمبودها صنعتگر هیچ رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این استان محروم را ندارد و بهترین راه حل برای این منظور معافیت صد درصدی مالیات برای خراسان‌جنوبی است و همچنین باید به تولید کنندگان وام‌های کم‌بهره داده شود.

استانی مرزی و محروم اما محروم از معافیت مالیاتی

فارس: به نظر شما مهم‌ترین دلیل بی‌انگیزگی و عدم رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به استان خراسان‌جنوبی چیست؟

فلاحی: در حال حاضر در این استان جاده یکطرفه، راه ریلی، دریا، جاده برون مرزی، صنعت هواپیمایی مناسب نداریم و این استان از ضعف زیرساخت‌ها در استان و عدم رغبت سرمایه‌گذار رنج می‌برد.

مورد دیگر این است که شهرک‌های صنعتی واقع در حاشیه‌های تهران با فاصله ۴۰ دقیقه راه با پایتخت از معافیت‌هایی برخوردارند که حق آن‌ها است در حالی که شهرستان بیرجند که در مرز افغانستان قرار دارد و از محرومیت‌های بسیار زیادی رنج می‌برد اما از این امر محروم است؛ زمانی که هیچ مشوقی برای سرمایه‌گذار نباشد چرا در بیرجند بماند و نرود در ۳۰ کیلومتری مشهد، اصفهان و تهران که معاف از مالیات هستند، سرمایه‌گذاری کند!

افرادی که در این استان کار می‌کنند سربازان خط مقدم جبهه هستند بنابراین بخشیدن مالیات و زیرساخت‌ها جزو خواسته‌های اولیه آن‌ها است لذا از دولتمردان می‌خواهیم این سربازها را نگه دارند و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مانع‌زدایی کنند نه مانع‌تراشی.

عشایری که سر مرز افغانستان حضور دارند و تمام صنعتگران، سربازانی هستند که از این مرز و بوم دفاع می‌کنند منتها بدون سلاح چرا کاری کنید که به کلان شهرها بروند و اینجا را با تیر و تفنگ نگه دارید!

 

 

هفتاد خان اخذ مجوز در استان

فارس: یکی از مسائلی که تولیدکنندگان و کارآفرینان همیشه از آن گلایه‌مند هستند، روند سخت صدور مجوز کسب و کار است، شما در این مورد چه نظری دارید؟

فلاحی: مسئولان باید بدانند اگر رونق اقتصادی پایدار می‌خواهند باید به صنعتگر وام بی‌بهره یا هم با درصد پایین یک تا دو درصد بدهید، یک صنعتگر وقتی داخل شهرک صنعتی بیرجند می‌رود باید صد سال را بگذراند تا بتوانید یک مجوز بگیرید؛ باید نحوه اخذ مجوز تسهیل شود.

باید همدل و همزبان و کنار هم باشیم تا بتوانیم به قله‌های بالا دست یابیم. این استان و شهر بیرجند جای کار بسیار دارد؛ چرا وقتی خودمان ظرفیت داریم برویم و تخم‌مرغ وارد کنیم ان هم با قیمت بالا؛ می‌شود با توسعه مشاغل خرد خانگی و روی آوردن مردم به پرورش خانگی هم مشکل کمبود تخم‌مرغ را حل کرد و هم درآمدزایی کرد.

چرا از پساب فاضلاب استفاده نمی‌شود، این یک کار ساده است منتها باید مدیریت شود؛ یک تولیدکننده ماه‌ها و سال‌ها باید برای دریافت مجوز دوندگی کند و تا بتواند آب واحد صنعتی خود را تأمین کند اما پتانسل‌های بی‎‌شماری داریم که مورد غفلت واقع شده است.

وام‌هایی که نفس تولید را می‌گیرند

فارس: یکی از وظایف بانک‌ها برای رونق اقتصاد، تأمین منابع مالی تولید از طریق اعطای تسهیلات است. نظر شما در خصوص این تسهیلات چیست و آیا تاکنون از تسهیلات استفاده کرده‌اید؟

فلاحی: متأسفانه تولیدکننده باید برای دریافت وام چند سال دوندگی کند و بعد از آن هم به‌دلیل عدم پرداخت بدهی بانک به‌دلیل بهره بالای وام راهی زندان شود؛ نباید زندانی به‌عنوان یک صنعتگر در زندان‌های ما باشد.

از خیران و افراد توانمند خواستارم به کمک افراد کم‌بضاعت و زندانیان جرایم غیر عمد بیایند. بنده ۲۰ درصد مال خود را به نیازمندان، اماکن فرهنگی، مذهبی، مدارس و غیره و مکان‌های مختلف در سطح کشور داده‌ام نه از الان بلکه از همان اول.

از آیت‌الله رئیسی خواستاریم به حرف صنعتگران و تولیدکنندگان گوش دهند؛ این استان جای کار بسیار دارد ولی نیازمند مدیران با تجربه است و باید مدیران در استان‌های بزرگ تجربه کسب کند نه اینکه اینجا میدان صدور مدیران به باقی استان‌ها باشد!

فارس: از آنجایی که کار تولید و اشتغال با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و شما هم قطعا با این مشکلات مواجه شده‌اید؛ آیا شده در این مسیر ناامید شوید و یا مشکلاتی از سوی مسئولان استان برایتان پیش آید؟

فلاحی: قطعا هیچ کاری بدون مشکل و سختی نیست. ۳ سال گذشته بحث سلولزی را مطرح کردیم و هر دستگاهی قول تأمین یکی از موارد مطرح شده را داد؛ ما هم شروع به ساخت این واحد صنعتی کردیم، ۳۰ میلیارد هزینه لوله‌گذاری این واحد صنعتی شد و قرار بود آب این واحد صنعتی تأمین شود اما با اینکه ۳ استاندار آمدند و نظر دادند خبری از تأمین آب نشد و واحدی که قرار بود ۵ ماهه به بهره‌برداری برسد بیش از ۳ سال زمان برد.

ضربه سخت تغییر استانداران و سوءاستفاده مدیران

فارس: خراسان‌جنوبی از جمله استان‌هایی است که هر ۶ ماه یا یک سال یک استاندار جدید بر منصب می‌نشیند. آیا روند تغییر استانداران بر حرفه شما هم تأثیر گذار بوده است؟

فلاحی: یکی از مشکلاتی که ما در استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم عدم ثبات استانداران است؛ هر ۶ ماه یا یک سال استاندار عوض می‌شود و این موضوع باعث سوءاستفاده برخی مدیران می‌شود، تا استاندار می‌آید و می‌خواهد کاری انجام تغییر می‌کند و استاندار جدید هم چند ماه باید صرف شناخت استان و مسئولان و جابجایی‌ها کند که زمان از دست می‌رود. از آیت‌الله رئیسی خواستاریم در دولت سیزدهم به این مورد عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

 

 

تا زنده‌‍ام نمی‌گذارم چرخ‌ها خاموش شود

فارس: رمز موفقیت تولید و اشتغال را چه می‌دانید و سخن شما با مسئولان پشت میز نشین چیست؟

فلاحی: اگر در این استان کار زیربنایی و اشتغال مولد و دیدگاه کلان نباشد، راهکار مناسبی ارائه نشود و همه با هم یار و یاور نباشند کار به جایی نمی‌بریم و از هم‌گسستگی خواهیم داشت.

مسئولان را میز و صندلی نگیرد و بیایند با هم حل و همفکری مشکلات را حل کنند. استان همدردی می‌خواهد و نیازمند طرح زیربنایی و بزرگ است.

توصیه بنده به تمام مسئولان و تولیدکنندگان، کار، تلاش و نجات کشور است چراکه وظیفه ما این است تا زنده هستیم نباید از حرکت بایستیم و شخصا تا زمانی که زنده باشم این مسیر را ادامه خواهم داد و بعد از آن هم به فرزندانم توصیه کرده‌ام نگذارند چرخ این صنعت خاموش شود.

فارس: مهم‌ترین دلیل حضور و سرمایه‌گذاری شما در استان محروم و مرزی چه بوده است؟

فلاحی: مهم‌ترین دلیل حضور بنده در این استان و سرمایه‌گذاری عشق به این خاک و زادگاهم و مناطق محروم است و زمانی که به زندگی ائمه رجوع می‌کنم که با چه سختی‌هایی چه کارهای بزرگی کرده‌اند اینها همه در پوست و گوشت و خونم قرار گرفته و تا زنده‌ام نخواهم گذاشت این چراغ خاموش شود.

فارس: مهم‌ترین خواسته شما از مسئولان چیست؟

فلاحی: از مسئولان می‌خواهد به جای سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی به فکر مانع‌زدایی باشند. از نظر بنده مسئولان خلبان و یا ناخدای این کشتی هستند و باید بدانند اگر کوچک‌ترین اشتباهی انجام دهند این کشتی غرق و هواپیما سقوط خواهد کرد اما ما به این دولت خیلی امیدوار شده‌ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد.

 سخنی با مسئولان و تولیدکنندگان

از جوانان و تولیدکنندگان می‌خواهم برای چرخش صنعت به‌فکر وام‌های کم‌بهره باشند. مغزهای بزرگ، متفکر و نخبگان زیادی در ایران داریم که به‌دلیل بیکاری و پیدا نکردن شغل مرتبط با رشته دانشگاهی افسرده و معتاد می‌شوند. ۸۰ درصد معتادان موجود در جامعه همان نخبگانی هستند که وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند کاری پیدا نمی‌کنند و به این سمت و سو روی می‌آورند.

یکی از طرح‌هایی که سبب می‌شود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سمت و سوی کار مرتبط با رشته تحصیلی روی آورند طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلان جویای کار در واحدهای تولیدی است که در حال اجرا است. واحدهای تولیدی در صورت جذب کارورز از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به مدت ۲ سال معاف می‌شوند لذا از صنعتگران می‌خواهم دانشجویان بیکار را وارد این عرصه کنند.

فارس: مهم‌ترین راهکار احیا و جبران عقب‌ماندگی‌های استان را چه می‌دانید؟

فلاحی: نبود واحد فرآوری شیر، محصولات استراتژیک مانند زرشک، عناب و زعفران در استان بسیار جای گلایه دارد. خام‌فروشی محصولات و نبود واحد فرآوری و بسته‌بندی از ارزش آن محصول کم می‌کند و علنا چیزی عاید مردم نمی‌شود؛ چرا دامدار ما باید شیر تولیدی را برای فرآوری به اردبیل ببرد؟ چرا در این استان محصول زرشک فرآوری نمی‎‌شود و نمی‌توان از این محصول محصولات دیگر تولید و نقاط مختلف صادر کرد؟

مسئولان این را بدانند تنها با تولید زرشک، زعفران و عناب نمی‌توان استانی را احیا کرد. احیای استان نیازمند زیرساخت صنعت و تولید است بنابراین باید تولیدات صنعتی حمایت شود.

۲۰ سال معافیت مالیاتی بدهید رونق تولید را تحویل بگیرید

فارس: در پایان اگر سخن یا درخواستی از مسئولان دارید بفرمایید.

فلاحی: امیدواریم با حضور آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم شاهد شکوفایی بسیار خوبی در این استان محروم و مرزی که دارای ذخایر و پتانسل‌های بی‌شماری است، باشیم.

اگر ۲۰ سال معافیت مالیتی برای این استان لحاظ شود بنده این قول را می‌دهم که صدها واحد تولیدی و کارخانه را به این منطقه انتقال دهم و شاهد بیکاری در استان باشیم

 

من صنعتگر به‌دنبال وام با بهره بالا نیستم و فقط پشتیبانی و وام‌های بلاعوض و با درصد بسیار پایین هستنم. اگر ۲۰ سال معافیت مالیتی برای این استان لحاظ شود بنده این قول را می‌دهم که صدها واحد تولیدی و کارخانه را به این منطقه انتقال دهم و شاهد بیکاری در استان باشیم.

باید مسئولان به داد تولیدکنندگان واقعی برسند تا کشور از این وضعیت خارج شود چراکه تولید حلال واقعی مشکل کشور است که نیاز به حمایت واقعی دارد نه حرف و دیگر هیچ.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول