اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

هفته سرنوشت‌ساز برای ماندگاری آتش‌بس در غزه؛ جنگ دوباره آغاز می‌شود؟

در ادامه مذاکرات غیرمستقیم مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، اکنون قاهره از گروه‌های فلسطینی خواسته‌ تا پایان هفته برای دریافت پاسخ تل‌آویو به مطالبات این گروه‌ها صبر کنند؛ آتش‌بس در غزه هفته‌ای سرنوشت‌ساز را پیش رو دارد.

هفته سرنوشت‌ساز برای ماندگاری آتش‌بس در غزه؛ جنگ دوباره آغاز می‌شود؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از میانجی‌گری‌های اخیر مصر و انتظار قاهره برای دریافت پاسخ رژیم صهیونیستی به مطالبات گروه‌های مقاومت فلسطین، آتش‌بس در غزه هفته‌ای سرنوشت‌ساز را در پیش رو خواهد داشت.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، اگرچه برخی موارد به صورت جزئی حل شده اما گروه‌های فلسطینی همچنان فکر می‌کنند که اقدامات تل‌آویو برای جلوگیری از آغاز دور جدید درگیری کافی نیست و این گروه‌ها به اطلاع قاهره رسانده‌اند که درگیری دوباره نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است.

در ادامه این گزارش آمده، با اینکه رژیم صهیونیستی گزینه جنگ زمینی علیه غزه را در دستور کار ندارد سران این رژیم به اعمال این گزینه علیه غزه با هدف اعمال فشار بر طرف فلسطینی تهدید کرده‌اند.  

منابع وابسته به حماس به روزنامه الاخبار لبنان گفتند، مصری‌ها از گروه‌های فلسطینی خواسته‌اند که تا پایان هفته جاری برای دریافت پاسخ هیأت رژیم صهیونیستی که قرار است نیمه هفته جاری وارد قاهره شود، صبر کنند. این هیأت صهیونیستی دیدگاه کابینه ائتلافی جدید رژیم صهیونیستی درباره دو پرونده غزه و تبادل اسرا را تشریح خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مصری‌ها در راستای ادامه تلاش برای حفظ آتش‌بس در غزه به اطلاع حماس رسانده‌اند که شب گذشته (یکشنبه شب) رایزنی‌هایی با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی داشته‌اند و نشانه‌های مثبتی از پیشروی خوب در مذاکرات دیده می‌شود. این تماس مصر با مقامات صهیونیستی پس از آن بوده که مقامات این رژیم دیروز در جلسه‌ای درباره دو پرونده غزه و تبادل اسرا ساعت‌ها گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر، در پاسخ به اظهارات «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که مدعی شده بود این رژیم دنبال صلح است، «خلیل الحیه» از اعضای ارشد حماس و معاون «اسماعیل هنیه» گفت، تل‌آویو باید در تحقق مطالبات مقاومت فلسطین درباره محاصره غزه و بازسازی آن عجله کند.

در همین زمینه یک منبع وابسته به حماس به الاخبار گفت، طی گفت‌وگوهایی که با مقامات قطری و بین‌المللی صورت گرفته به حماس پیشنهاد داده شد که کمک‌های مالی قطر به شیوه‌ای جدید و از طریق بانک‌های فلسطینی تحت نظارت سازمان ملل وارد غزه شود و حماس وعده داده این پیشنهاد را بررسی کند.

منبع مذکور افزود، حماس ممکن است با این پیشنهاد موافقت کند به شرط آنکه تمامی این اموال بدون کم و کاست صرف خانواده‌های فقیر شود و اجازه افزودن نام خانواده‌های جدید در لیست فقرا داده شود.

هفته جاری، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در تحلیلی، حمله بامداد جمعه گذشته رژیم صهیونیستی به جنوب نوارغزه را نشانه شکست مذاکرات قاهره دانست و با اشاره به اختلافات موجود در این مذاکرات از تحرک قطر برای میانجیگری و کمک به مصر در این مسیر خبر داد. این روزنامه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بر شرط خود پافشاری می‌کند و در مقابل حماس نیز به تشدید تنش در مرحله آتی تهدید می‌کند (جزئیات بیشتر).

رژیم صهیونیستی در ابتدای گفت‌و‌گو بار دیگر بر موضع نخست خود درباره آزادی نظامیان اسیر مقابل رفع تدابیر سخت‌گیرانه از نوار غزه پافشاری کرده‌ است اما فلسطینی‌ها همواره گفته‌اند که ارتباط دادن پرونده مذکور به بازسازی غزه را نمی‌پذیرند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول