اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

مدیرعامل خانه هنرمندان: سال گذشته فقط یک تئاتر اجرا کردیم/ منتظر کمک مالی هستیم

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: به دلیل شوع ویروس کرونا، سال گذشته فقط توانستیم یک نمایش را در خانه هنرمندان ایران در دو مقطع کوتاه روی صحنه ببریم.

مدیرعامل خانه هنرمندان: سال گذشته فقط یک تئاتر اجرا کردیم/ منتظر کمک مالی هستیم

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، نشست خبری مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰) به صورت مجازی برگزار شد.

وی در بخشی از این نشست گفت: سال گذشته فقط توانستیم یک نمایش را در خانه هنرمندان ایران «بازگشت افتخارآمیز مردان جنگی» بود که یک بار در مهرماه و یک بار در اسفندماه روی صحنه رفت اما با پیک کرونا مواجه شدیم و آن را تعطیل کردیم. سعی کردیم برنامه‌هایمان را سمت اینترنت و استفاده از فضای مجازی ببریم، بنابراین سمت لایوهای اینستاگرامی رفتیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: با تصمیمات نامناسب نوروز و آزادشدن مسافرت، پیک چهارم کرونا را داشتیم و نتوانستیم فعالیت چندانی داشته باشیم، اما از ابتدای اردیبهشت که کمی شرایط بهتری شد، کارهای نمایشی را برنامه‌ریزی کردیم. امسال نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر» را با ۲۱ اجرا و بلیت‌فروشی برای ۸۵۰ نفر را داشتیم. همچنین نمایش رایگان «هیچ، میان ما» را با ۳۲ اجرا و حدود ۸۰۰ مخاطب داشتیم.

 رجبی معمار افزود: از ابتدای سال ۹۹ حداقل ۶ برنامه برای بزرگداشت و یادبود مجازی از جمله برای نجف دریابندری، خسرو سینایی، منوچهر طیاب و اکبر عالمی داشتیم.

 

 

* پارسال فقط ۳ میلیارد تومان کمک دریافت کردیم

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ادامه داد: ۵۱ پادکست هنری تحت عنوان «اساطیر یونان» داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت. ۱۲ برنامه تخصصی هنری هم تحت عنوان آگراندیسمان اجرا کردیم. طی دو ماه گذشته هم ۸ برنامه موسیقی داشتیم که نخستین آن با بزرگداشت استاد عبدالوهاب شهیدی بود. در حوزه معماری هم به زودی «خشت» آغاز می‌شود. «بندباز» هم برنامه‌ای با موضوع تئاتر معاصر ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع سینما، دوشنبه‌های سینما را هر هفته داریم و مهمترین مسائل تخصصی سینمای ایران و رابطه آن با جشنواره‌ها را بررسی می‌کنیم. در ۷ رشته تجسمی هم لایوهایی به نام «تجسم» داریم.

به گفته رجبی معمار، طی این مدت چند نمایشگاه عکس هم در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است. یعنی مجموعاً ۱۳ نمایشگاه در گالری‌های خانه داشتیم در حالی که سال‌های پیشین و قبل از شیوع کرونا، این آمار حدود ۹ برابر بود.

وی اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد ظرفیت‌ها در سال گذشته از گالری‌ها و سالن‌ها تا سایر امکانات به صاحبان اصلی آن یعنی انجمن‌ها و خانه‌ها اختصاص یافته است و ۲۵ درصد نیز به هنرمندان مستقل. این انجمن‌ها معمولا در آبان ماه هر سال برنامه‌شان برای سال آینده را اعلام می‌کنند و قبل از هر سال برنامه‌های مورد توافق با انجمن‌ها معمولا نهایی می‌شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: این خانه فعالیت اقتصادی ندارد و سال گذشته تا مرز تعطیلی آن به دلیل نداشتن بودجه پیش رفتیم اما بالاخره در جلسه‌ای که با حضور شهردار تهران، وزیر ارشاد و معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، مشکلات را مطرح کردیم و قول‌هایی گرفتیم که نتیجه آن دو کمک به خانه هنرمندان بود، یک کمک ۱.۵ میلیاردی از جانب وزارت ارشاد و یک کمک ۱.۵ میلیاردی از سوی شهرداری.

وی ادامه داد: یعنی مجموعاً ۳ میلیارد تومان کمک دریافت کردیم که به اندازه هزینه ساخت یک فیلم خیلی ارزان‌قیمت است و یک سال اداره‌کردن خانه هنرمندان ایران و پرسنل آن با این رقم، کاری نشدنی است؛ چون حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه‌های جاری آن است. ضمن اینکه منابع درآمدی ما ـ مانند فضای رستوران، فروشگاه یا اجاره سالن‌ها و فروش آثار هنری و نمایش‌ها ـ به دلیل شیوع ویروس کرونا از بین رفت و کمتر از ۱۰ درصد منابع سال‌های قبل را احصاء کردیم. امسال هم وارد چهارمین ماه سال شده‌ایم اما هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول