اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

نارضایتی اصناف از تعطیلات مکرر کرونایی/ بازار تعطیل است اما بانک‌ها چک‌های‌شان را نقد می‌کنند

اگرچه ستاد ملی کرونا با آغاز هر موج کرونا دستور تعطیلی برخی صنوف را صادر می‌کند اما اصناف معتقدند اینگونه تعطیلات نه تنها اثربخشی خاصی ندارد بلکه منجر به فشار اقتصادی به دارندگان واحدهای صنفی تعطیل می‌شود.

نارضایتی اصناف از تعطیلات مکرر کرونایی/ بازار تعطیل است اما بانک‌ها چک‌های‌شان را نقد می‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با آغاز موج پنجم شیوع کرونا و شرایط قرمز کرونایی و لزوم مبارزه با این بیماری محدودیت هایی برای فعالیت برخی از گروه های شغلی توسط ستاد ملی کرونا اعلام شد که بر این اساس بجز اصناف گروه شغلی یک فعالیت سایر گروه های شغلی دو، سه و چهار برای بار دوم در سال جاری از مورخ 13 تیرماه 1400 تا زمانی که شرایط به حالت مناسب بازگردد ممنوع اعلام شده است. 

تعطیلی اجباری اصناف در راستای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا در حالی است که علاوه بر تحمل فشار اقتصادی ناشی از تعطیلات مکرر از اواخر سال 98 به علت کرونا با مشکلات عدیده دیگر اقتصادی از جمله فشار فزاینده تورم، افزایش اجاره بها، افزایش بهای حامل های انرژی و فشارهای ناشی از افزایش مالیات بر درآمد  و حق بیمه کارگری دست و پنجه نرم می کنند لذا فشار اقتصادی  مضاعف ناشی از تعطیلات کرونایی دیگر برای آنها غیرقابل تحمل شده است. 

از نکات قابل توجه در اعلام تعطیلات کرونایی این است که این محدودیت صرفا مربوط به برخی گروه های شغلی می شود لذا با توجه به ادامه روند فعالیت سایر گروه های شغلی از جمله بانک ها و سازمان های دولتی و مالیاتی نه تنها اثربخشی این تعطیلات در مهار کرونا به حداقل ممکن می رسد بلکه در ایام تعطیلات، اصناف مکلف به عمل به تعهدات مالی خود  از جمله پاس کردن چک ها و  سایر تعهدات خود هستند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای دارندگان واحدهای صنفی تعطیلی در شرایط قرمز کرونایی می شود. 

* نارضایتی اصناف از تعطیلات مکرر کرونایی

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران با انتقاد از این موضوع گفت: اگر قرار است برای مهار کرونا تعطیلی اعلام شود، بنابراین باید همه تعطیل شوند، زیرا وقتی ادارات و بانک ها در شرایط قرمز کرونایی مجاز به فعالیت باشند اما کسبه مجبور به تعطیلی باشند نه تنها نتیجه ای از این تعطیلات حاصل نمی شود بلکه اصناف دچار مشکلاتی مانند بدهی و فشارهای مالی می شوند. 

وی با اشاره به نارضایتی اصناف از این تعطیلات گفت: علیرغم تعطیلات بازار بزرگ تهران اما بانک ها در وسط بازار فعال هستند. 

وی با بیان اینکه این قبیل تعطیلات خسارت های فراوانی را به اصناف وارد می کند، اظهار داشت: علیرغم اینکه اصناف در مدت تعطیلات فاقد هرگونه درآمدی هستند اما باید اجاره بها و مزد کارگران و سایر هزینه ها را پرداخت کنند که این موضوع فشار مالی شدیدی را به اصناف وارد می کند. 

گفتنی است رئیس اتاق اصناف تهران در مورخ 13 تیرماه 1400 با ارسال نامه ای به استاندار تهران نارضایتی از ادامه تعطیلی صاحبان صنوف و بازاریان را اعلام کرد و بیان داشت که همراه اصناف، سازمان ها و ارگان هایی که با حوزه اصناف از جمله بانک ها، سازمان های امور مالیاتی و ... نیز باید تعطیل شوند. 

وی بیان داشت:  اگر قرار باشد تعطیلی طبق روال گذشته صرفا برای حوزه اصناف اعمال شود، امکان نافرمانی صنوف از رعایت و پذیرش دستورهای صادرشده بسیار بالاست و ممکن است  منجر به اعتراضات صنفی شود. 

* مشکل شیوع کرونا با تعطیلی اصناف حل نمی شود

جلال الدین محمد شکریه نایب رئیس اتاق اصناف ایران نیز در رابطه با تعطیلی های مکرر اصناف به علت شرایط کرونایی گفت: اینکه هر بار با بروز موج جدید بیماری اصناف با تعطیلی روبرو شوند مشکلی حل نخواهد شد. 

وی با بیان اینکه اصناف تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، گفت: در حال حاضر موج مسافرت یکی از دلایل بروز موج جدید کرونا در کشور است و این منصفانه نیست که اصناف تاوان این اشتباهات را بدهند.  

شکریه بیان داشت: قرار بر این بود که در جلسه ای با اصناف چارچوب هایی برای فعالیت در شهرهای قرمز تدوین شود که هنوز این موضوع عملیاتی نشده است. 

وی با بیان اینکه با تعطیلی اصناف و به دنبال آن بیکاری کارگران ضربه سختی به اقتصاد کشور وارد می شود، گفت: برخی از اصناف از مراجعین بسیار کمی برخوردارند و با تعطیلی آنها مشکلی حل نمی شود. 

نایب رئیس اتاق اصناف ایران بیان داشت: با تعطیلی اصناف قطعا باید فکری برای نظام بانکی هم بشود زیرا چکاوک نظام بانکی، سامانه ای آنلاین است و در مدت تعطیلی اصناف چک های زیادی برگشت می خورد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول