اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افتتاح راه‌آهن میانه-تبریز تا پایان تیر/رسیدن قطار میانه- تبریز در خاوران به بن بست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌‎شرقی در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن میانه-تبریز گفت: شرکت پیمانکار قول داده تا پایان تیرماه بهره‌برداری تا ایستگاه خاوران را انجام دهد اما اگر این ایستگاه به تبریز وصل نشود برای ما به معنای به بن‌بست رسیدن این مسیر است.

افتتاح راه‌آهن میانه-تبریز تا پایان تیر/رسیدن  قطار میانه- تبریز در خاوران به بن بست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داوود بهبودی عصر امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: آغاز دولت در سال ۹۲ با وضعیت خاصی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مواجه و فشار تحریمی، موج تورمی، اختلالات بازارهای مختلف، انتظارات تورمی،کاهش‌ درآمدهای نفتی و سایر چالش‌ها موجب بروز نابسامانی‌های اقتصادی در کشور شد.

وی افزود: سال ۹۹ با شدیدترین فشار تحریمی سپری شد و درآمدهای نفتی این سال معادل ۱۰ درصد میانگین ۱۰ ساله قبلی بود یعنی اگر سالانه حدود ۴۵ میلیارد دلار از محل فروش نفت به بودجه کمک می‌شد در سال گذشته از این محل حدود پنج تا ۶ میلیارد دلار وصول شد.

توزیع ۲۱۵۰میلیارد تومان برای طرح‌های آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری

بهبودی اعلام کرد: در سال.جاری بر اساس مصوبات شورای برنامه‌ریزی یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان و از محل تبادل ملی نیز ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در سطح دستگاه‌های اجرایی استان توزیع شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، اعتبار پروژه‌های ملی استان را علاوه بر پروژه‌های استانی خواند و گفت: در سال‌جاری حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای این پروژه‌ها هزینه می‌شود که برخی از آنها در قالب طرح‌های سراسری اجرا می‌شود.

این اقتصاددان یادآور شد: هر سال حداقل حدود ۵ هزار میلیارد تومان از منابع ملی و استانی در بخش‌های عمرانی دولتی استان هزینه می‌شود و تخصیص اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته بهتر بوده و در برخی موارد تا حدود ۷۰ درصد تخصیص یافته در سال ۹۸ به طور میانگین ۳۵ درصد تخصیص اعتبار انجام شده است.

هزینه‌کرد 16 هزار میلیارد تومانی دولت در استان در سال 1400

بهبودی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی وصول درآمد شده است در حالی که مجموع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی دولت در استان حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

بهبودی ادامه داد: مجموع اعتبارات موجود در استان تحت عناوین اعتبارات استانی، اعتبارات توازن، ردیف‌های متغیر، ردیف‌های ملی و سایر عناوین است که در قالب قوانین بودجه سالانه در توزیع اعتبارات لحاظ می‌ شود.

وی متذکر شد: اعتبارات از منابع مختلف تامین می‌شود و در بیش از ۸۰ درصد بودجه‌های عمرانی کشور در قالب پروژه‌های ملی و ردیف‌های متمرکز توزیع شده و کمتر از ۲۰ درصد به عنوان ردیف‌های استانی توزیع می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌‎شرقی، اضافه کرد: بخش عمده پروژه‌های استان شامل سدها، راه‌آهن، مترو، آزادراه‌ها و جاده‌های بین شهری بوده که اعتبار آنها در قالب اعتبارات ملی تخصیص می‌یابد.

بهبودی ادامه داد: در بخش زیر‌بنایی مانند راه، زیرساخت‌های سلامت، شبکه‌ درمان و بیمارستان کارهای خوبی در هشت سال گذشته در استان انجام‌ شده است اما هنوز در بحث زیرساخت‌های انرژی، استان با استاندارها و ظرفیت‌ها فاصله دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید و انتقال برق کمبودهایی در استان وجود دارد، اذعان داشت: برنامه‌هایی برای توسعه در این بخش وجود دارد که از جمله شامل احداث یک نیروگاه در بناب بوده و خطوط انتقال و نیروگاه‌های تولید برق استان باید ترمیم و تقویت شود.

نیاز اعتباری 400 میلیارد تومانی سد شهید مدنی برای تکمیل

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌‎شرقی با اشاره به احداث سد خداآفرین به عنوان بزرگترین سد استان و سایر سدها، گفت: هنوز ۲ سد شهید مدنی در اطراف تبریز و شهریار میانه به بهره‌برداری نرسیده است و روند احداث آنها ادامه دارد.

بهبودی یادآور شد: با وجود اینکه در چندین سال گذشته اعتبار خوبی برای سد شهید مدنی تزریق نشده ولی با تامین حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت یا بخش خصوصی می‌توان آن را تکمیل کرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن میانه-تبریز هم ابراز کرد: شرکت پیمانکار قول داده تا پایان تیرماه بهره‌برداری تا ایستگاه خاوران را انجام دهد اما اگر این ایستگاه به تبریز وصل نشود برای ما به معنای به بن‌بست رسیدن این مسیر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌‎شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: میانگین رشد اقتصادی کشور در ۱۰ سال اخیر با توجه به نوسانات مختلف و رشدهای منفی و مثبت آن در این سال‌ها حدود صفر درصد بوده است؛ بنابراین نباید انتظار داشت در این بازه زمانی شاخص‌های رفاه و برخورداری در سطح جامعه به شکل میانگین تحول عجیبی داشته و یا توقعات مردم را برآورده کند.

دولت آینده برای برای اصلاح ساختار اقتصادی ایده داشته باشد

بهبودی با اشاره به فشار مالیاتی بیشتر بر روی بخش صنعت افزود: دولت آینده برای پایداری منابع درآمدی خود باید به سمت تقویت پایه‌های مالیاتی برود تا سرجمع درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد و با اتکا به آن کشور را مدیریت کند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت سرمایه‌گذاری در دولت جدید، خاطرنشان کرد: نیازمند استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور هستیم تا از این ظرفیت برای توسعه بخش‌های مختلف استفاده شود تا شاهد توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال جوانان و امیدآفرینی در جامعه شد.

بهبودی گفت: دولت آینده برای بهبود وضعیت موجود باید برای اصلاح ساختار اقتصادی ایده داشته باشد، اقدامات روبنایی انجام دهد و نحوه تعاملات با دنیا را تغییر دهد و در این زمینه نیازمند تغییر برخی پارادایم‌ها ( الگوواره‌ها) است.

وی ادامه داد: دولت جدید باید با استفاده از تجربه ۴۰ ساله نظام و استفاده از تجارب کشورهای دیگر برای رشد شاخص‌های برخورداری جامعه الزامات آن را فراهم کند و رویکردهای نوینی پیش بگیرد.

سامانه SDI تحولی بنیادین در نظام برنامه‌ریزی

در ادامه، پرویز محمدزاده، معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، بیان داشت: با پیاده‌سازی پروژه ( SDI سامانه زیرساخت داده‌های مکانی) تحولی بنیادین در نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استان و کشور رخ خواهد داد.

وی افزود: اکنون در این سامانه بسیاری از لایه‌های اطلاعاتی از جمله اطلاعات سند آمایش استانی و جهت‌گیری‌ها برای توسعه بارگذاری شده است. دستگاه‌های زیادی در حال ملحق شدن به این سامانه هستند که اگر تمامی دستگاه‌های استان اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند، تصمیم‌گیری در سطح کلان استان بر اساس این سامانه و ملاحظات آمایش می‌تواند درصد تحقق اهداف و برنامه‌های آمایش را بالا ببرد.

در زمینه مدیریت و کنترل پروژه، پیشرفت چندانی نداشتیم!

در ادامه شاهین فتحی، معاون امور هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، تصریح کرد: باوجود تمامی تحولات و پیشرفت‌ها، در زمینه مدیریت و کنترل پروژه، پیشرفت چندانی نداشتیم چون این بحث یک علم نوینی است که طی دو دهه اخیر در جهان مطرح شده است.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همواره ناظر بر حسن اجرای پروژه‌ها بوده و اکنون می‌توان گفت که بالای ۹۵ درصد پروژه‌های استان، انحراف کمتری نسبت به اهداف مدنظر داشته‌اند.

انتهای پیام/60026/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول