اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

موج گرما در آمریکا و کانادا ده‌ها تلفات بر جا گذاشت

موج گرمای بی‌سابقه در شمال غرب آمریکا و جنوب غرب کانادا باعث شده‌ ده‌ها نفر در این مناطق جان خود را از دست بدهند.

موج گرما در آمریکا و کانادا ده‌ها تلفات بر جا گذاشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تلفات موج گرما در ایالت‌های جنوب غربی کانادا و شمال غرب آمریکا  در حال افزایش است و مقامات محلی در حال ارزیابی توانایی و امکانات برای مقابله با دمای شدید موج گرمای ایجاد شده در روزهای اخیر هستند. دما در این بخش از جهان به طور معمول، متعادل است.

هشدارها درباره پدیده «گنبد گرمایی» گسترده چند روز پیش و قبل از افزایش دما در روز ۲۷ ژوئن داده شده بود.

هواشناسان پیش بینی کرده‌اند که دما در سیاتل و واشنگتن به ۳۸ درجه و در پرتلند و اورگان نیز به ۴۳ درجه برسد. بسیاری از مناطق در این ایالت‌ها اقدام به ایجاد استخرهای متحرک، اسپری‌های آب و مراکز خنک‌سازی کرده‌اند.

گنبد گرمایی ایجاد شده در این مناطق پنج روز به طول خواهد انجامید و بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رود. گرما در سیاتل به ۴۲ درجه نیز رسیده و در پرتلند دمای هوا ۴۷ درجه گزارش شده است.

در حال حاضر گزارش‌ها از مرگ‌ومیرها به دلیل گرمازدگی در آمریکا در حال افزایش است.

طی روزهای گذشته دست کم ۱۱۸ نفر در شمال غرب آمریکا به دلیل موج گرمای بی‌سابقه جان خود را از دست داده‌اند.

رکورد دمای هوا در این مناطق متعلق به روستایی در بریتیش کلمبیا در جنوب غرب کانادا است که دمای ۱۲۱ درجه فارنهایت (۴۹.۵ درجه سانتی‌گراد) را ثبت کرده است.

از سوی دیگر، موج گرما باعث بروز آتش‌سوزی در این مناطق شده که در پی این آتش‌سوزی‌ها دست کم دو نفر کشته شده‌آند.

مقام‌های محلی در این مناطق اقدام به بازگشایی مراکز خنک کرده و از مدیران ساختمان‌ها درخواست کرده‌اند ساکنانی که ممکن است در خطر باشند به این مناطق منتقل شوند.


ایجاد مراکز خنک در کانادا و آمریکا

 

موج گرما در جنوب غرب کانادا و شمال غرب آمریکا باعث افزایش مراجعه‌ها به مراکز درمانی شده است.

در تورنتوی کانادا نیز مقام‌های محلی هشدارهایی را درباره موج گرما داده‌اند. مقام‌های تورنتو اعلام کرده‌اند که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دمای هوا بین ۳۱ تا ۳۴ درجه خواهد بود که با توجه به رطوبت هوایی که در این شهر وجود دارد، دمایی که احساس می‌شود حدود ۴۰ درجه است.

در پی این موج گرما، مقام‌های این شهر هشت مرکز خنک را در این شهر بازگشایی کرده‌اند تا ساکنان بتوانند به این مراکز برای خنک شدن مراجعه کنند.

مقام‌های تورنتو به شهروندان هشدار داده‌اند که موج گرما،‌ باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان خواهد شد که این مشکلات می‌تواند تنش گرمایی، گرما زدگی یا حتی مرگ باشد.

مقام‌های این شهر کانادا از شهروندان خواسته تا بدن خود را مرطوب نگه داشته، دوش آب سرد بگیرند و جویای احوال افراد سالمند طی ین روزها باشند.

حرارت بالای هوا تنها نگرانی مسئولان کانادایی نیست، بلکه ده‌ها مورد آتش‌سوزی‌های ناشی از گرمای بی‌سابقه، باعث شده تا روز شنبه ارتش کانادا برای کمک به تخلیه شهرها و مقابله با بیش از ۱۷۰ مورد آتش‌سوزی ناشی از گرمای بی‌سابقه و شرایط خشک آب و هوایی، به حالت آماده باش درآید. 

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی بر شدت موج گرمای کانادا افزوده و انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی باعث افزایش تعداد رخدادهای موج گرما و شرایط آب و هوایی شدید شود، اما به گفته آن‌ها، ارتباط دادن یک رخداد به طور خاص به گرم شدن زمین پیچیده است. 

بر اساس گزارش شبکه «سی‌بی‌سی» کانادا، یک گزارش دولتی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کانادا دو برابر بیشتر از میانگین جهانی، در حال گرم شدن است و این در حالی است که منطقه شمال دور در قطب شمال سه برابر سریع‌تر از میانگین جهانی به سوی گرم شدن می‌رود. 

از طرف دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر کانادا، در ایالات متحده آمریکا به ویژه کالیفرنیا که تاکنون شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در فصول گرما بوده هم دمای شدید هوا و متقاعب آن صاعقه و رعد و برق موجب آتش‌سوزی گسترده در سه ناحیه جنگلی شده است. 

ایالت‌های واشنگتن و اورگن هم با موج گرمای بی‌سابقه مواجه بوده‌اند و مقام‌های ایالت اورگن اعلام کردند که شمار قربانیان گرما در این ایالت به دست‌کم ۹۵ نفر رسیده و مقام‌های ایالت واشنگتن نیز مرگ ۳۰ نفر مرتبط با موج گرما در این ایالت را تأیید کرده‌اند. مقام‌های سیاتل نیز در هفته گذشته، دمای هوای بی‌سابقه ۴۲ درجه سانتیگراد را به ثبت رساندند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول