اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سرکوب بی‌سابقه معترضان فلسطینی/حمله مجدد صهیونیست‌ها به محله «سلوان»

در حالی که که نیروهای تشکیلات خودگردان در حال سرکوب شدید هموطنان خود در مناطق مختلف کرانه باختری و بازداشت فعالان و روزنامه‌نگاران فلسطینی هستند، نظامیان صهیونیست شب گذشته نیز با جوانان فلسطینی در قدس اشغالی درگیر شدند.

سرکوب بی‌سابقه معترضان فلسطینی/حمله مجدد صهیونیست‌ها به محله «سلوان»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که اعتراضات در کرانه باختری در واکنش به قتل «نزار بنات» فعال و منتقد فلسطینی از سوی نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در ۲۴ ژوئن گذشته، همچنان ادامه دارد و تحقیقات درباره نحوه کشته شدن او، حاکی از خطاکار بودن نیروهای امنیتی تشکیلات است، این نیروها همچنان در حال سرکوب معترضان هستند.

شماری از فعالان و روزنامه‌نگاران فلسطینی در کرانه باختری برای مهار این اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند. اما این امر موجب خاموش شدن اعتراض‌ها نشده و با اعتصاب غذای شماری از این بازداشتی‌ها، موج اعتراضات به دلیل نگرانی از تکرار ماجرای بنات برای این فعالان، تشدید شده است. 

۲۴ ژوئن گذشته، نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اقدام بنات در افشاگری‌ در خصوص تهیه و تزریق واکسن‌های منقضی‌شده کرونا و نقش تشکیلات در هم‌دستی با رژیم آل‌سعود در قتل مخالفان عربستانی، او را بازداشت کردند.

طبق گفته خانواده این فعال فلسطینی، ۲۵ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت ۳:۳۰ بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته به خانه او حمله کرده و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید نزار بنات کردند.

به گفته خانواده وی، مأموران در حین بازداشت هیچ یک از پروتکل‌های قانونی را رعایت نکرده و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات نشان داده نشد. ساعاتی پس از بازداشت استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌اش داد و ساعاتی بعد در بیانیه‌ای مدعی شد که مأموران در حین بازداشت حکم جلب به همراه داشتند و نزار بنات به علت سکته قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

پس از کشته شدن این فعال فلسطینی، تظاهرات گسترده‌ای در کرانه باختری رخ داد و فلسطینی‌ها خواستار استعفای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و دولت رام‌الله به نخست‌وزیری «محمد اشتیه» شدند.

در سایه مشغول بودن تشکیلات خودگردان فلسطین به این موضوع، حملات نظامیان صهیونیست به محله سلوان در قدس اشغالی و درگیری با جوانان فلسطینی در این محله نیز شدت گرفته است.

منطقه سلوان که در ابتدا یک روستا بود اکنون ۵۵ هزار جمعیت دارد و مجاور دیوارهای محله‌های قدیمی قدس و حائل میان مسجدالاقصی و دیوارهای خارجی آن قرار گرفته است و صهیونیست‌ها سال‌های متمادی است که به دنبال تصاحب این منطقه هستند. طی سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی این منطقه را به چند تکه و محله تقسیم کرده تا اشغال آن آسان‌تر شود.

سرکوب بی‌سابقه معترضان فلسطینی به دست تشکیلات خودگردان

نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، عصر دیروز (دوشنبه - ۵ ژوئیه)، در ادامه سرکوب اعتراض‌ها به کشته شدن نزار بنات، شماری از فعالان و روزنامه‌نگاران را بازداشت و با حمله به تجمع فلسطینی‌ها مقابل ساختمان پلیس شهر «البیره» در کرانه باختری، آنها را سرکوب کردند.

به گفته فعالان فلسطینی، در میان بازداشتی‌ها شماری از روزنامه‌نگاران، فعالان زن و زنان آزاده فلسطینی نیز به چشم می‌خورند. سازمان  «محامون من أجل العدالة» ( وکلا برای عدالت) نیز با اشاره به دستگیری ده‌ها فعال، مدافع حقوق بشر و شهروند فلسطینی اعلام کرد که سرکوب صورت گرفته تاکنون در کشور، بی‌سابقه بوده است.

 

 

منابع آگاه از بازداشت «هند شریده»، «شذى عساف» ، «أوس عساف»، «دیما امین»، و« نادیة حبش» مقابل مقر پلیس در شهر البیره خبر دادند.

 

بنا بر این گزارش، چند ساعت پیش از سرکوب تجمع مقابل ساختمان پلیس شهر البیره، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی ضمن ممانعت از برگزاری یک تجمع اعتراضی در دوربرگردان «المناره» در رام‌الله، نُه فعال فلسطینی را بازداشت کردند.

به گفته منابع محلی، «خالد عوده الله»، نویسنده، «عمر عساف» عضو «التجمع الدیمقراطی» (تجمع دموکراتیک)، «ابی العابودی» و «تیسیر الزِبری» به همراه شمار دیگری از فعالان فلسطینی در رام‌الله دستگیر شدند.

پس از آن، «ابراهیم ملحم» سخنگوی دولت فلسطین اعلام کرد که «محمد اشتیه» نخست‌وزیر و وزیر کشور فلسطین از پلیس خواسته‌ تا کلیه افراد بازداشت شده در رام‌الله در عصر روز دوشنبه را آزاد کند.

در همین راستا، سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان در شهرهای رام‌الله و الخلیل، همچنان از آزادی چهار فعال و روزنامه‌نگارفلسطینی  که چند روز پیش در جریان اعتراضات به قتل نزار بنات به دست نیروهای امنیتی دستگیر کرده‌ بودند، خودداری کردند.

گروه موسوم به وکلا برای عدالت نیز اعلام کرد که دادستانی کل در رام‌الله، حکم تمدید توقیف «جهاد عبدو»، «عز الدین زعلول» و «سالم القطش» را به اتهام بدنام کردن تشکیلات خودگردان، تجمع غیرقانونی و دامن زدن به اقدامات نژادپرستانه صادر کرده است. 

 

 

این سه فعال فلسطینی، به دلیل شرکت در تظاهرات در اعتراض به دستگیری «غسان السعدی» دیگر فعال فلسطینی در روز یک‌شنبه پیش دستگیر شده بودند و دادستانی حکم بازداشت آنها را برای ۴۸ ساعت دیگر تمدید کرد. دادستانی کل رام‌الله همچنین بازداشت غسان السعدی را برای ۲۴ ساعت دیگر به دلیل شرکت در تجمع غیرقانونی و برخورد شدید با یک کارمند، تمدید کرد.

اعتصاب غذای «علاء الریماوی»

پیشتر، دادستانی، حکم بازداشت «علاء الریماوی» روزنامه‌نگار فلسطینی را که در اعتراض به بازداشتش، دست به اعتصاب غذا زده، برای ۴۸ ساعت دیگر تمدید کرده بود. دلیل تمدید بازداشت الریماوی، شکایت وزارت اوقاف و امور دینی از او برای سخنرانی که در مراسم تشییع پیکر نزار بنات در شهر الخلیل کرده بود، اعلام شد.

گروه فعال حقوقی وکلا برای عدالت اعلام کرد که وکلایش موفق شده‌اند دوشنبه با الریماوی در الخلیل ملاقات کنند و وی در اعتراض به بازداشت سیاسی خود، بر تداوم اعتصاب غذا و امتناع از خوردن و آشامیدن تا زمان آزادیش تاکید دارد.  

بنا بر این گزارش، سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، شماری از تظاهرات‌ها و تجمع‌های اعتراضی به قتل دو هفته پیش نزار بنات را در رام‌الله و شهرهای دیگر کرانه باختری سرکوب کردند و با وجود محکومیت‌ها و اعتراض‌های حقوقی گسترده بین‌المللی و داخلی اقدام به دستگیری و بازداشت سیاسی زنان و مردان روزنامه‌نگار می‌کنند.

تجمع مقابل دفتر نخست‌وزیری فلسطین در اعتراض به بازداشت سیاسی الریماوی

ده‌ها روزنامه‌نگار فلسطینی در کنار خانواده الریماوی، عصر دیروز مقابل ساختمان هیأت دولت در رام‌الله در اعتراض به بازداشت وی از سوی نتیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان، تجمع کردند.

این روزنامه‌نگاران به همراه خانواده الریماوی خواستار آزادی فوری او شدند و دولت اشتیه و تشکیلات خودگردان را مسئول کامل  جان او اعلام کردند.

 

روزنامه‌نگاران همچنین سیاست تشکیلات خودگردان در سانسور و بستن دهان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و بازداشت و تعقیب آنها را محکوم کردند.

خانواده الریماوی نیز اعلام کرد که بازداشت علاء کاملا سیاسی بوده است.

ابراز نگرانی شدید همسر الریماوی از وضعیت سلامت همسرش

از سوی دیگر، همسر علاء الریماوی در گفت‌وگو با عربی ۲۱، تصریح کرد که اخباری درباره انتقال همسرش به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان در دست است و وی به شدت نگران وضعیت سلامتی علاء است و اطلاعی درباره آن‌چه که بر سر همسرش آمده ندارد و در حالی پیگیری موضوع از چندین کانال است.

وی افزود: علاء اعتصاب غذا کرده در حالی که هنوز تحت تاثیر اعتصاب غذای پیشین در زندان‌های رژیم صهیونیستی بوده و از برخی عوارض آن در رنج بوده، با این وجود در اعتراض به بازداشت سیاسی‌اش از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین، اعتصاب غذا کرده است.

درگیری نظامیان صهیونیست با جوانان فلسطینی در محله «سلوان»

درگیری‌های خشونت‌بار نظامیان صهیونیست با جوانان فلسطینی در محله «سلوان» در قدس اشغالی، از شب گذشته از سرگرفته شده است و کاربران شبکه‌های اجتماعی  تصاویری از این درگیری‌ها در منطقه «بئر ایوب» در سلوان را بازنشر داده‌اند. در این تصاویر مشخص است که نظامیان صهیونیست با استفاده از تیراندازی و شلیک گازهای اشک‌آور با جوانان فلسطینی درگیر شده‌اند.

 

هنوز اطلاعاتی درباره شمار زخمی‌های این درگیری در دست نیست.

 

 

 

نظامیان صهیونیست، همچنین در منطقه شرقی شهر نابلس مانند هفته‌های پیش، از یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به «قبر یوسف» حمایت کردند و شهرک‌نشینان تحت حمایت این نظامیان بار دیگر به این مکان حمله کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول