اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کمبود 10 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق/ کم‌کاری وزارت نیرو در مدیریت خاموشی‌ها مشهود است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بازدیدش از مرکز دیسپاچینگ توانیر گفت: متاسفانه 10 هزار مگاوات فاصله بین تولید و مصرف برق کشور است که وزارت نیرو نتوانسته مدیریت لازم را در این بخش ایجاد کرده و مشکلات زیادی را به دلیل خاموشی‌های بدون اطلاع برای مردم به وجود آورده است.

کمبود 10 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق/ کم‌کاری وزارت نیرو در مدیریت خاموشی‌ها مشهود است

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید روز گذشته‌اش از مرکز پایش صنعت برق کشور اظهار داشت: عصر روز گذشته به صورت سر زده از این مرکز بازدید کردم تا ضمن مشاهده وضعیت از نزدیک علت خاموشی‌های مکرر و اعلام نشده برق کشور را مشاهده کنم.

وی افزود: در مرکز پایش برق توانیر پایش وضعیت مصرف در کل کشور نظارت می‌شود و به هیچ وجه کاری به تولید برق ندارند، ضمن اینکه در این مرکز بررسی شبکه توزیع، میزان مصرف و پیک مصرف برق را رصد می‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وضعیت مطلوبی در کنترل میزان مصرف برق آن چنان که مورد رضای مردم باشد وجود ندارد، گرچه اقداماتی صورت گرفته تا بتوانند برخی از بارهای حوزه اصلی را در طول شبانه روز جابجا کنند و مدیریت جابجایی بار بخش صنعت و تجاری وجود دارد اما این کارها کفایت نمی‌کند و عملا نتوانسته کمبود تولید را پوشش دهد و جبران کند.

وی گفت: در باره زمان بندی و جدول خاموشی‌ها حداقل انتظار مردم آن است که از آن مطلع باشند و کف انتظار آنها اطلاع از این جدول 24 ساعت قبل از خاموشی‌هاست تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه برخی از دانشجویان به صورت مجازی تحصیل می‌کنند، این در حالی است که خانوارها وسایل برقی متعددی دارند که خاموشی‌های مکرر ممکن است باعث از بین رفتن این وسایل شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تماس‌های متعددی از سوی موکلان خود و سایر مردم در استان‌های دیگر در انتقاد از خاموشی‌های مکرر و بدون اطلاع داشته است، اظهار داشت: برخی از این خاموشی‌ها خارج از زمان اعلام شده است که دردسرهایی را برای مردم ایجاد کرده است و وقتی این موضوع را به مدیران مراکز پایش و رصد و توزیع برق کشور اعلام کردم آنها این موضوع را قبول نکردند و گفتند ما طبق جدول زمان بندی برق برخی مناطق در کشور را قطع می‌کنیم و برخی از خاموشی‌های بدون اطلاع قبلی به دلیل مشکلات فنی رخ می‌دهد، در حالی که من به آنها گفتم که تعداد این خاموشی‌های بدون اطلاع به مردم بسیار زیاد است و برای نمونه با یکی از اهالی تهران در منطقه نارمک تماس گرفتم که از خاموشی‌های مکرر گلایه داشت و او اعلام کرد که طبق جدول زمانبندی شده باید هر روز فقط یک بار برق منزلش قطع شود اما او اعلام کرد که روز گذشته دو بار خاموشی برق را تجربه کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است معاونین وزیر نیرو در جلسه فوق‌العاده کمیسیون انرژی حاضر شده و در باره جزئیات و دلایل قطعی‌های مکرر برق و کمبود تولید توضیحاتی را ارائه دهند.

شریعتی در باره میزان تولید و مصرف برق در کشور طبق اطلاعات مرکز پایش و توزیع برق در توانیر گفت: این فاصله بسیار زیاد است و متأسفانه حدود 10 هزار مگاوات کمبود برق داریم که این میزان در پیک مصرف با میزان تولید کاملا مشهود است و متأسفانه مدیران وزارت نیرو در این باره اطلاعات لازم را ارائه نداده بودند، هرچند که کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس هشدارهای لازم را در باره کمبود تولدی برق و احتمال خاموشی‌های گسترده داده بودند و تاکید کرده بودند که نیازمند افزایش تولید هستیم و بایستی افزایش تولید را در نیروگاه‌های حرارتی و به سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر داشته باشیم، اما متأسفانه دولت به این موضوع توجهی نکرده بود و ظرفیت تولید را افزایش نداده و همین موضوع منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

وی خاطرنشان کرد: چون تولید برق از سوی مدیران وزارت نیرو و بخش‌های مختلف دولت مدیریت نشده است، مدیریت تولید و مصرف برق در سقف خودش قرار دارد ولی اگر همکاری و همراهی لازم از سوی مردم و صنایع صورت گیرد تا بتوانیم از بحران خاموشی‌های اخیر عبور کنیم می‌توانیم کمی از قطعی‌های برق را جبران کنیم اما متأسفانه فاصله زیادی بین تولید برق و مصرف ان وجود دارد و به نظطرمی‌رسد تا هفته‌های آینده هم همچنان خاموشی‌های برق ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: مطالبه جدول زمانبندی خاموشی‌های برق از اصولی است که وزارت نیرو می‌تواند در این باره به مردم اطلاع‌رسانی کند تا خانوارها بتوانند مدیریت بیشتری را در این باره اعمال کنند و مشکلات کمتری را برای صنعت،‌ کشاورزی، تجاری و مسکونی داشته باشیم. اما با این حال قطعا مجموعه‌های اقتصادی کشور و صنایع در اثر خاموشی‌های اخیر مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند اما با این حال کار و تولید در کشور بایستی ادامه پیدا کند.

شریعتی در پایان گفت:‌ انجام امور توسط مدیران در بحران‌ها خود را نشان می‌دهد و توانمندی آنها را ثابت می‌کند. این در حالی است که در شرایط عادی خیلی از افراد می‌توانند مدیریت کنند اما گویی مسئولان وزارت نیرو در موضوع میزان تولید و مصرف برق و مدیریت خاموشی‌ها دچار نقصان و ناتوانی هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول