اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سهام‌داران حقیقی با بورس آشتی کردند؟/ رکورد ارزش معاملات خرد شکسته شد

روند معاملات در بازار سرمایه نشان می‌دهد سهامداران حقیقی قصد دارند دوباره وارد بورس شوند. ورود پول حقیقی نسبت به روزهای گذشته شدت بیش‌تری گرفته و در معاملات امروز رکورد ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 1400 شکسته شد.

سهام‌داران حقیقی با بورس آشتی کردند؟/ رکورد ارزش معاملات خرد شکسته شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه روزهای سبزی را پشت سر می گذارد. بسیاری از سهامداران که در سال گذشته و ماه های ابتدایی سال 1400، دچار ضررهای سنگینی شده بودند، این روزها به بازگشت بورس به روزهای متعادل خود امیدوار شده اند و حجم معاملات این مساله را تایید می کند.

در یک ماه اخیر، بازار سرمایه توانسته است تقریبا روزهای متعادلی را پشت سر بگذارد. همین مساله سبب ورود پول های پارک شده در کارگزاری ها و حساب افراد حقیقی به بازار سرمایه شده است. با اینکه در یک ماه گذشته در اکثر روزها بورس با خروج پول حقیقی مواجه بوده، اما این مساله در کنار رشد آهسته ارزش معاملات خرد  قرار داشته است.

طی ماه های گذشته شرکت های بورسی گزارش های ماهیانه تقریبا مثبتی نسبت به ماه های قبل ارائه کردند. این مساله در کنار ثبات در قیمت دلار و انتشار برخی اخبار مثبت از مذاکرات وین، بازار سرمایه را در خردادماه سال جاری وارد یک روند تعادلی کرد. البته نقش انتخابات ریاست جمهوری و برنامه های کاندیداها در خصوص بازار سرمایه را نباید در این روند متعادل نادیده گرفت.

* رکورد ارزش معاملات خرد در سال 1400 شکسته شد

ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم+صندوق های سهامی) در بازار امروز با رشدی حدودا 32 درصدی به عدد 68660 میلیارد ریال رسید. این میزان معامله در سطح خرد در سال جاری بی سابقه بوده است.

در روزهای ابتدایی سال جاری میزان معاملات خرد کمتر از 2000 میلیارد تومان شده بود. کارشناسان اقتصادی در آن برهه زمانی قفل شدگی نمادها در صف های فروش به دلیل وجود دامنه نوسان نامتقارن و بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه را از علل اصلی این کاهش معاملات می دانستند.

در معاملات بورس امروز حقیقی‌ها حدود ۴۴۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. افراد حقیقی ۸۴ درصد یعنی پنج هزار و ۷۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶ درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد.

در معاملات امروز، تعداد 107 نماد به صف خرید نشسته و 88 نماد نیز همچنان در صف فروش قفل بودند. ارزش صف‌های خرید، ۷٫۳۱۳ میلیارد ریال و ارزش صف‌های فروش نیز ۱۶٫۵۴۰ میلیارد ریال بوده است. از دیگر سو، 373 سهم رشد قیمت را تجربه کرده و 227 نماد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.

در صورتی که همین روند در بورس ادامه دار باشد، به نظر می رسد بازهم تعداد سهامداران حقیقی بیشتری وارد آن خواهند شد. اما نکته قابل توجه در این بین می تواند به تغییر استراتژی اکثر سهامداران می باشد. معامله گران در بورس به این نتیجه رسیده اند، هر سهمی را نباید خرید و اساسا ورود بدون تحلیل به بازارهای مالی با ریسک فراوانی همراه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول