اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تناقض آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ‌با اقتصاد‌ دو‌لتی ایرلاین‌‌ها‌/ خصوصی‌سازی در صنعت انجام نشد

کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: مقدمه آزادسازی نرخ در برنامه‌های پنجم و ششم، اجرای تکالیف مندرج در برنامه چهارم، یعنی «خصوصی‌سازی» بود، حال چطور در اقتصاد دولتی و بهره ایرلاین‌ها از منابع مالی نهادهای دولتی و عمومی، آزادسازی نرخ انجام می‌شود‌؟

تناقض آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ‌با اقتصاد‌ دو‌لتی ایرلاین‌‌ها‌/ خصوصی‌سازی در صنعت انجام نشد

رضا شادپور در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگز‌اری فارس درباره قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: هدف از آزادسازی نرخ، فراهم‌ کردن فضای اقتصاد رقابتی در صنعت و همچنین در حالت آرمانی ذیل موضوع تقلیل و هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گرفت، که اساساً اینچنین نشد.

وی با بیان اینکه مقدمات و زیرساخت‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور فراهم نشد، توضیح داد: دو گروه کارگر را در نظر بگیرید، پروژهٔ گروه اول این‌ است که لوله و تاسیساتی را به‌ محلی منتقل و در زیرِ زمین جای گذاری کنند، پروژهٔ گروه دوّم نیز شامل گودبرداری و مجدداً خاکریزی و‌ پرکردن شیار و گودال حفر شده‌ است، حال گروه اول پروژه را نپذیرفته و انجام نداده‌‌اند اما ‌گروه دوم آمده و پروژهٔ خود را آغاز کرده و همچنان نیز ادامه می‌دهند، یعنی بی‌توجه به مقدمات و هدف و مقصود، زمین را حفر و مجددً پـُر می‌کنند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: در دولت آقای روحانی نیز عیناً همین سناریو در آزادسازی نرخ تکرار شد، یعنی مقدمهٔ آزادسازی نرخ در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، اجرای تکالیف مندرج در برنامهٔ چهارم، یعنی «خصوصی‌سازی» بوده‌‌ است؛ اولاً چطور و چگونه در بازار و اقتصادی که کماکان دولتی بوده و شرکت‌هایی نظیر هما، آسمان، کیش، قشم، معراج و کاسپین از منابع و کمک‌های مالی نهادهای دولتی و عمومی بهره‌مند هستند، آزادسازی نرخ انجام می‌شود‌؟ ثانیاً چه مرجع و نهادی وظیفهٔ نظارت بر امور اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی جهت پیشگیری و مقابله با اخلال در اقتصاد صنعت و رقابت مضره را برعهده‌ دارد‌؟‌

شادپور افزود: به عنوان مثال برخی از شرکت‌های هواپیمایی کاملاً خصوصی زیرمجموعهٔ هلدینگ‌های اقتصادی دیگری هستند که حتی در برخی شرایط ممکن‌ و محتمل‌ است از برخی منابع مالی غیرشفاف در جهت «دامپینگ» و «بقاء در صنعت هوایی و استفاده از منافع جانبی ِ تملک ِ خط هوایی» استفاده‌ شود.

وی با طرح این سؤال که آ‌یا نظارت و حتی پیش‌ از آن ابزار و مکانیزمی برای چنین نظارت و کنترلی پیش‌بینی و یا اجراء شده‌ است‌؟ گفت: قطعاً خیر، حال ما می‌مانیم با فضای آزادسازی نرخ و اقتصاد رقابتی در مواجهه با دو گزارهٔ، یکی «تزریق بودجه‌های دولتی و عمومی به برخی از شرکت‌های هواپیمایی» و دوم «منابع مالی غیرشفاف ِ شرکت‌های خصوصی».

این کارشناس حمل و نقل هوایی اظهار کرد: آزادسازی نرخ به‌فرض اجرای کامل اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی در صنعت هوایی بوده است،‌ از جنبهٔ دیگر فقدان نظارت اقتصادی مؤثر منجر به نقض ایمنی در صنعت هم شده است، شرکت‌های خصوصی برای رقابت بیشتر و کاهش هزینه‌ها از انجام برخی الزامات و ضروریات پرهیز و اجتناب کرده و ادعا می‌کنند همچون آسمان و هما منابع دولتی بی‌حساب‌ و‌ کتاب در اختیار ندارند.‌

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول