اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز به نقل از آژانس‌ مدعی شد: قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا 20 درصد

رویترز به نقل از آژانس‌ مدعی شد که ایران قصد دارد به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا خلوص 20 درصد بپردازد.

رویترز به نقل از آژانس‌ مدعی شد: قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا 20 درصد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا 20 درصد بپردازد.

رویترز در گزارش خود نوشت: «ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) اطلاع داده که قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا خلوص 20 درصد برای سوخت رآکتور بپردازد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود اعلام کرد: «این یک فرآیند چند مرحله‌ای است که زمان‌بر خواهد بود».

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز در پیامی در توییتر نوشت از چند منبع شنیده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد امروز گزارشی را درباره تولید اورانیوم فلزی با خلوص 20 درصد توسط ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد.

نکته قابل توجه در توییت این خبرنگار، مطلع بودن وی از روند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران است. وی در این پیام توییتری خود نوشت: «ایران در اصل قصد داشت تا به تولید سیلیساید اورانیوم در سه مرحله بپردازد اما هم اکنون این کار را به یک روند 4 مرحله‌ای تغییر داده که در آن از "یورانیل فلوراید" استفاده خواهد کرد که تکنیک متفاوتی برای تولید اورانیوم فلزی به شمار می‌آید».

آمریکا و برخی کشورهای غربی مدعی هستند که از اورانیوم فلزی می‌توان برای ساخت سلاح هسته‌ای هم استفاده کرد اما جمهوی اسلامی ایران تاکید کرده که صرفا با مقاصد صلح‌آمیز درصدد تولید اورانیوم فلزی است.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز چهارشنبه گذشته در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ طی اظهاراتی عنوان کرده بود: «برخلاف آنچه گفته شده است، اورانیوم غنی شده تا سطح ۶۰ درصد و اورانیوم فلزی دارای کاربردهای مشروع غیرنظامی بوده و هیچ یک از آنها در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ممنوع نیستند». (جزئیات بیشتر)

سه کشور اروپایی همچنین ۲۷ دی ماه سال پیش در بیانیه‌ای درباره آمادگی برای تولید اورانیوم فلزی به‌ عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران «عمیقاً ابراز نگرانی» کرده و از تهران خواسته بودند به تعهدات برجامی خود بازگردد.

پس از آن نیز، فرانسه، آلمان و انگلیس۲۴ بهمن با صدور یک بیانیه مشترک، تولید اورانیوم فلزی در ایران را «مایه نگرانی» خواندند و بدون اشاره به نقض عهدهای مکرر خودشان، ایران را به نقض تعهدات برجامی متهم کردند.

در همان روز، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتر از موضع کشورهای اروپایی درباره ایران انتقاد کرد و نوشت سه کشور اروپایی برای انجام وظایف خود تحت برجام تاکنون چه کاری انجام داده‌اند؟ 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

پس از روی کار آمدن دولت «جو بایدن» دولت آمریکا مدعی تلاش برای احیای برجام شد اما با وجود برگزاری شش دور مذاکره در وین اتریش برای احیای برجام، واشنگتن حاضر به لغو تحریم‌هایی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد نیست. از سوی دیگر، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول