اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف اعلام کرد: آمادگی ایران برای کمک به حل و فصل بحران‌های جاری در افغانستان

وزیر امور خارجه ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های افغانستان به منظور حل و فصل بحران‌های جاری در این کشور، بر تعهد جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه همه جانبه افغانستان پس از برقراری صلح تاکید کرد.

ظریف اعلام کرد: آمادگی ایران برای کمک به حل و فصل بحران‌های جاری در افغانستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست گفت‌وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان صبح امروز (چهارشنبه) ۱۶ تیرماه جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در تهران افتتاح شد. 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نشست مذکور عنوان کرد: افتخار داریم در دوران جهاد برادران و خواهران بزرگوار افغانستانی در برابر اشغالگران خارجی در کنار شما بودیم.

* امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است، خاطرنشان کرد: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان خواند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحران‌های جاری در آن کشور اعلام کرد.

 

 

* تعهد ایران برای کمک به توسعه همه جانبه افغانستان پس از برقراری صلح

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر تعهد جمهوری اسلامی ایران برای کمک به توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح تاکید کرد.

 

 

شایان ذکر است رهبری هیأت جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را «یونس قانونی» وزیر امور داخله پیشین افغانستان و رهبری هیأت مذاکراتی گروه طالبان را «عباس استانکزی» معاون دفتر این گروه بر عهده دارند.

 

 

پیش از این «سید رسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی از حضور همزمان چهار هیأت از افغانستان در تهران خبر داد و نوشت: تهران میزبان همزمان چهار هیأت افغان شامل هیأت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیأت عالیرتبه سیاسی طالبان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیأت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع است.

گفتنی است رسانه‌های افغانستان پیش از این از سفر برخی از رهبران سیاسی افغان و رهبران سیاسی طالبان به تهران خبر دادند. «یونس قانونی»، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیأتی سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده که نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریباً این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفت‌وگوها در آینده باشد. از سوی دیگر، رهبران ارشد سیاسی طالبان نیز به تهران آمده‌اند که این خود نشان از عزم جدی این گروه برای حاضر شدن در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارد. 

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران که در سال‌های گذشته با حمایت‌های مادی و معنوی و پذیرایی از مهاجران افغانستانی، برادری خود را به همسایه شرقی ثابت کرده، این روزها هم با نگرانی تحولات این کشور را دنبال کرده و در راستای برقراری صلح و آرامش در افغانستان در تلاش است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول