اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

توصیه‌های آتش‌نشانی اراک در زمان قطعی برق و گرفتار شدن در کابین آسانسور

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: در روزهای اخیر که با قطعی برق مواجه هستیم، افزایش حوادث مرتبط با آسانسور در سطح شهر افزایش یافته است، لذا ضروری است تا شهروندان عزیز آموزش‌های لازم برای مواجهه صحیح با این حوادث را فرا گیرند.

توصیه‌های آتش‌نشانی اراک در زمان قطعی برق و گرفتار شدن در کابین آسانسور

مسعود آقازیارتی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در روزهای اخیر که با قطعی برق مواجه هستیم، افزایش حوادث مرتبط با آسانسور در سطح شهر افزایش یافته است، لذا ضروری است تا شهروندان عزیز آموزش‌های لازم برای مواجهه صحیح با این حوادث را فرا گیرند.

وی افزود: با توجه به قطع مکرر برق در روزهای اخیر، حوادث آسانسور و گرفتار شدن شهروندان در داخل آنها در صدر عملیات‌های سازمان آتش‌نشانی بوده به نحوی که از نیمه ابتدایی تیرماه، در ۸۶ مورد حادثه آسانسور توسط ناجیان همیشه در صحنه ۱۲۵ امدادرسانی صورت پذیرفته است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک ضمن توصیه به شهروندان مبنی بر اینکه در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کرده و حرکت اضافی و خطرناک نداشته باشند، افزود: البته اگر در ساختمان خالی از سکنه حضور دارند از آسانسور استفاده نکرده و در صورت گرفتار شدن در آسانسور در چنین شرایطی باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنیسین‌های فنی، سرایداران و یا نیرو‌های آتش‌نشانی خودداری کنند.

آقازیارتی به شهروندان توصیه کرد: دکمه تلفن یا آژیر خطر (دکمه آلارم) به شکل زنگ تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است و اگر آنتن موبایل دارید با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره (نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنیسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی «۱۲۵» است) تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشید.

وی ادامه داد: البته اقدامات پیشگیرانه دیگری هم هست که باید توسط صاحبان و مدیران ساختمان و مدیران فنی و تأسیسات مجتمع‌ها، مد نظر قرار بگیرد که مهم‌ترین آن‌ها بازرسی ادواری بخش‌ها و اجزای آسانسور به‌صورت ماهانه از سوی شرکت‌های معتبر و نصب سیستم برق اضطراری برای آسانسور، زنگ هشدار و تلفن یا آیفون اضطراری برای آسانسور است و در صورت وجود دیزل ژنراتور در مجموعه، نسبت به تست و راه‌اندازی آن اقدام نمایند و سوخت مورد مصرف دیزل ژنراتور‌ها تأمین شده باشد تا در زمان قطع برق، به‌سرعت در مدار قرار گرفته و جریان برق محل را تأمین کند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک بیان کرد: بعضی از ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعاً جریان برق در مدار قرار می‌گیرد؛ اما معمولاً ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد.

آقازیارتی با بیان این مطلب که به گفته مسئولین مربوطه در روزهای آینده نیز با قطعی برق در سطح شهر مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: به شهروندان گرامی پیشنهاد می‌کنیم که در صورت اطلاع نداشتن از زمان دقیق قطع برق در محدوده محل سکونت خود، سعی کنند در ساعات احتمال بروز خاموشی، ترجیحاً از آسانسور کمتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که فرد تلفن همراه هم در دسترس نداشته باشد تا به کسی این مسئله را اعلام کند کار سخت‌تر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود که در جایی که تردد کمتر است، ترجیحاً از آسانسور استفاده نشود و حتی‌المقدور در صورت استفاده تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک به شهروندان توصیه کرد اگر زمانی در آسانسور گرفتار شدند بدون هیچ‌گونه ترسی خونسردی خود را حفظ کرده و سپس زنگ خطر آسانسور را به صدا درآورند و بعد با استفاده از تلفن همراه خود، با ۱۲۵ (سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی) تماس بگیرند، در غیر این‌صورت با  ضربه زدن به‌وسیله دست به شکل یکنواخت درخواست کمک کنند و در نظر داشته باشند که هوا در داخل کابین آسانسور به‌اندازه کافی وجود دارد و به دلیل منافذ زیاد هرگز اکسیژن تمام نمی‌شود و همچنین آسانسور نیز سقوط نمی‌کند.

آقازیارتی اضافه کرد: از ورود اطفال به داخل آسانسور بدون حضور والدین جلوگیری شود و آموزش‌های لازم در زمینه حبس شدن در آسانسور به کودکان داده شود، داشتن سیستم برق اضطراری در این روزها که قطعی برق وجود دارد در مکان‌های عمومی ضروری است، همچنین سرویس منظم و بازدیدهای دوره‌ای توسط سرویس‌کاران مجاز امری بسیار ضروری است.

وی از ساکنان و مالکان ساختمان‌ها درخواست کرد که نسبت به نصب سیستم بلک اوت بر روی آسانسور خود اقدام کنند تا در زمان قطع برق کابین آسانسور بدون نیاز به برق به اولین درب خروج هدایت شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی در زمان حوادث، نیروهای آتش‌نشانی بلافاصله برای کمک اعزام می‌شوند، گفت: نکات مربوط به ایمنی در روزهایی که با قطع برق مواجه هستیم فقط مربوط به آسانسورها نیست بلکه استفاده نادرست از لوازم برقی نیز می‌تواند منجر به حوادث شود.

آقازیارتی گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند اگر از لوازمی مانند اتو و سشوار استفاده می‌کنند در صورت قطع برق حتماً آن را از برق جدا کرده تا در زمان اتصال برق منجر به آتش‌سوزی نشود و تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی محافظ تهیه شود تا خسارت ناشی از قطع برق به حداقل برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول