اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی:‌ سیل 98 قابل پیش‌بینی نبود/ بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد

رئیس‌جمهور ضمن اشاره به اینکه در مسأله‌ای مثل کمبود برق باید ریشه مشکلات را کشف کنیم و در کشور باید سرمایه‌گذاری شود و اگر می‌خواهیم تولید انجام دهیم باید سرمایه‌گذاری شود، گفت: سرمایه‌گذاری یکی از اصول اساسی است و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد.

روحانی:‌ سیل 98 قابل پیش‌بینی نبود/ بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیات دولت با ابراز تاسف به خاطر مشکلات مردم برای استفاده از برق در چند روز گذشته گفت: همواره در جامع بین واقعیت‌هایی که روزانه می‌بینیم با آنچه مطلوب ماهست فاصله وجود دارد و باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم و یا برداریم ولی معمولا بین مطلوب و واقعیت موجود بدون فاصله نخواهد بود و مهم این است که علت‌های اصلی این مشکل را به خوبی بررسی کنیم.

وی افزود: برخی مشکلات قابل پیش بینی نبود و اگر چند ماه قبل می گفتند که فروردین 98، 25استان ما با سیل بی نظیر مواجه می شود قابل پیش‌بینی نبود و در پیش بینی‌ها می‌گفتند که از حد نرمال کمی بالاتر است و این با سیل خیلی فاصله دارد و بنابراین پیش بینی‌ها خیلی دقیق نیست و در دنیا هم همین طور هست.

روحانی ضمن اشاره به اینکه در مسئله مثل کمبود برق باید ریشه مشکلات کشف کنیم و در کشور باید سرمایه‌گذاری شود و اگر می‌خواهیم تولید انجام دهیم باید سرمایه گذاری شود، گفت: سرمایه‌گذاری یکی از اصول اساسی هست و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد و می شود شعار بی محتوا و اینکه شعار با محتوا شود نیازمندی‌هایی داریم که یکی از آنها سرمایه هست.

روحانی با طرح این سوال که چرا نمی توانیم سرمایه را به بازار ایران بیاوریم و مستقر کنیم،‌ بیان داشت: این را باید کاملا برای مردم توضیح داد که نیازمندی‌های ما برای سرمایه چقدر است و چقدر طرح آماده برای سرمایه‌گذاری داریم. ما 200-300میلیارد دلار طرح آماده برای سرمایه‌گذاری داریم و طرح‌های سرمایه‌گذاری در برق، آب، تصفیه آب، سدسازی، گاز و نفت و فولاد و آلومینیوم آماده هست که روی آنها مطالعه شده است.

وی با اشاره به موانع و مشکلات سرمایه گذاری در کشور گفت: در داخل برخی از مشکلات که می شود حل و فصل کرد اگر همه با هم هماهنگ باشند و دستگاه قانون‌گذاری و دولت قوه قضائیه همه باهم باشند، آن مشکلات از بین می رود و امیدواریم از 12مرداد به آن طرف یک هماهنگی کاملی بین سه قوه ایجاد شود. البته برخی از شغلشان می‌افتند و بیکار می‌شوند و انتقادهای عجیب و غیرمنصفانه تعطیل می شود ولی همه از یک تفکر و جناح و فکر خواهند بود و امیدواریم وضع بهتر شود.

روحانی با بیان اینکه برخی از مشکلات ما در سرمایه‌گذاری مربوط به داخل و قابل حل است و وقتی قوا هم نظر نیستند می‌ماند،‌ تصریح کرد: ما بحثی به نام FATF داشتیم که دولت تصمیم گرفت و لوایحش را به مجلس برد و مجلس همکاری کرد و تصویب شد و شورای نگهبان هم با ما همکاری کرد ولی یک جای دیگر که فکرش را نمی کردیم گیر افتاد.

رئیس جمهور با اشاره به تبعات عدم پیوستن به لوایح FATF تصریح کرد: تا این مسئله حل نشود روابط ما بانک های دنیا حل نمی شود و من کاری به نظرات ندارم و این یک واقعیت است. بانک‌های بیش از 190کشور دنیا با FATF کار می‌کنند و دو کشور کره شمالی و ایران بیرون است. ما در دولت یازدهم به داخل برگشتیم و این لوایح که دچار مشکل شد دوباره در لیست سیاه قرار گرفتیم و ریسک کشور بالا می‌رود و در این شرایط چه کشوری سرمایه‌گذاری می‌کند؟

وی افزود: کسی یک میلیارد دلار و پانصد هزار دلار پول برای سرمایه گذاری ندارد و یا باید بانک داخلی به میدان بیاید و یا باید بانک خارجی به میدان بیاید و یا صندوق توسعه بیاید و برای انجام کار عظیم کسی داخل جیبش پول نیست.

روحانی با اشاره به افتتاح طرح عظیم کوره بلند کرمان گفت: فردا 40هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح می‌کنیم و یکی از این طرح ها که همین کوره بلند هست، یک میلیارد و دویست میلیون دلار اعتبار می خواست که با برجام حاصل شد وگرنه این کوره بلند را نداشتیم و این کوره بلند مال برجام است و ده‌ها طرح در سال99 افتتاح کردیم که همه‌اش مال برجام بود چون وقتی قادر هستیم نفت بفروشیم 38درصد پول نفت به صندوق می‌رود و با صندوق توسعه به افراد سرمایه‌گذار در حوزه آب، برق و پتروشیمی پول داده می‌شود و وقتی صندوق پول ندارد برخی طرح‌ها اجرا نمی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پول داخلی و خارجی در صورتی حاصل می‌شود که حالا که در جنگ اقتصادی پیروز شدیم تحریم را هم برداریم و FATF راهم نهایی کنیم،‌ اظهار داشت: وقتی اجرا نمی‌کنیم و عمل نمی‌کنیم و پول در اختیار ما نیست و بانک خارجی در اختیار ما نیست و صندوق ما خالی هست و با بانک ها نمی‌توانیم ارتباط خوبی به خاطر FATF داشته باشیم، نتیجه‌اش این می‌شود که سرمایه نیست و وقتی سرمایه نیست نمی‌شود طرح های بزرگ را عملیاتی کرد.

وی با اشاره به توضیحات وزیر نیرو درخصوص طرح‌های در حال اجرای حوزه برق تصریح کرد: 15هزار مگاوات طرح برق در حال اجرا هست و 16هزار مگاوات آماده هست ولی معطل فاینانس هست و پول نیست. در همین طرح های آب و برق در دولت دوازدهم 4.5میلیارد آماده سرمایه گذاری بود که تحریم ترامپ آمد و همه اینها معطل شد و قطع شد و 4.5میلیارد در طرح های آب و برق عقب افتادیم. در هر اتفاق که رخ می دهد دولت مرغی است که در عروسی و عزا سر بریده می شود و می گویند کارآمدی کم بود و هیچ‌کس نمی‌آید توضیح دهد که ریشه این مشکلات کجاست. 

روحانی با بیان اینکه به نظر من FATF دست خودمان است و می‌توانیم فردا آن را حل کنیم و روابط‌مان با بانک‌ها تغییر کند،‌اظهار داشت: به نظر من در جنگ اقتصادی پیروز شدیم ولی تحریم باقی مانده و هرچند یک بخشش دست دیگران است ولی اصل ما هستیم و می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم و تمام کنیم و می‌تواند ماه‌ها ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه این مسائل اساسی را فراموش نکنیم و به فرعیات نچسبیم،‌گفت: البته نمی‌خواهم بگویم مشکل برق مربوط به FATF‌ و جنگ اقتصادی هست و ما هیچ مسئولیتی نداریم. به هر حال برق در دولت دوادهم و یازدهم به اندازه معمول دولت‌های پیش و کمی بیشتر تولید شد و اگر سال‌های قبل را نگاه کنیم در هر سال 1775مگاوات برق تولید و ظرفیتش 1.7 اضافه می‌شد و الان 2500مگاوات است و به طور معمول در این 8سال بیش از معمول دولت‌های پیش علیرغم تحریم و کرونا سرمایه‌گذاری و ظرفیت حاصل شده است و در برنامه ششم که 24هزار مگاوات برق بر ظرفیتش اضافه شده، 19732مگاوات مال دولت یازدهم و دوازدهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمایندگان مجلس و قوه قضائیه دقیق حرف بزنند،‌گفت: گفته می‌شود هیچ چیز افتتاح نشده در حالی که در این دو سه ماه 2نیروگاه را خودم افتتاح کردم و در شیروان و هریس دو افتتاح داشتیم و مرتب در حال افتتاح نیروگاه تجدیدپذیر و غیر تجدید پذیر هستیم.

وی افزود: در سال‌های پیش مشکل این‌چنینی برای برق نبود و این دوسه ماه به دلایل مختلف این مشکل پیش آمد که البته چین و آمریکا هم با این مشکل بی سابقه مواجه شده اند و ما هم بخاطر خشکسالی و کم بودن آب سدها به نسبت سال‌های قبل و عدم فعالیت برق آبی ها و گرمای زیاد هوا و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی با این مشکل مواجه شدیم.

رئیبس جمهور ادامه داد: وقتی صنعت امسال ما نسبت به سال قبل 10درصد بالا رفته است به معنای توسعه صنعت است و ما به این افتخار می‌کنیم و وزرای صمت ما در دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بزرگی انجام دادند و مردم بدانند ما با این سختی ها که در جنگ اقتصادی توانستیم کشور را اداره کنیم بخش بزرگ آن بار بر دوش واحدهای صنعتی بزرگ بود که برای ما ارزآوری می‌کردند.

روحانی با بیان اینکه در صادرات و واردات غیر نفتی در دولت نهم و دهم 421میلیارد دلار واردات بود و در دولت یازدهم و دوازدهم 367میلیارد دلار بوده است و صادرات غیر نفتی در دولت قبل 218میلیارد دلار بوده و در این دولت 346میلیارد دلار بوده است و این یعنی 128میلیارد اضافه شده است و پتروشیمی و فولاد و بخش‌های دیگر دست به دست هم دادند که به این نقطه رسیدیم و کار عظیمی انتجام گرفته است. در سال 99در پتروشیمی بالای 11میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم و اینها باعث شد توانستیم مقاومت کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر مشکل  و مسئله ای هست، دولت و قوه قضائیه و قوه مقننه باید طوری حرف بزنیم که به مردم امید دهیم و طوری حرف نزنیم که انگار کشور به نقطه ناینحل رسیده است،‌اظهار داشت: دیشب وضع برق ما نسبت به شب‌های گذشته بهتر بوده و این به خاطر اتخاذ تصمیم‌هایی هست که سخت است و آسان نیست و اینکه بگوییم یک مرکز بزرگ صنعتی برای دو هفته یا سه هفته خاموش شود و با ساعت کارش را تقلیل دهد برای ما مشکل است.

وی با بیان اینکه امروز اختیارات اصل 138ولت را در اختیار برخی وزرا قرار دادیم که بتوانند راجع به برق تصمیم بگیریم،گن: اکر امو.ش لازم بود باید از قبل به مردم اعلام شود و ساعت و محلس باید دقیق باشد و تلاش می کنیم که برق منازل خاموشی داده نشود و اگر ضروری بود باید از قبل به مردم گفتنه شود.

روحانی افزود: اوج بار مصرفی ما در سالهای پیش روندی صعودی ملایم داشته است و ر سال 1400به بالای 60هزار مگاوات رسید و اوج بار مصرفی ما زیاد شد. از طرفی به دلیل وضع نیروگاه های برق آبی ما تولیدمان کم شده و از طرفی نیز مصرف به دلیل گرما و رشد صنعت و رمزارز زیاد شده است و اینها دست بهخ دست هم داده و به این نقطه رسیده است. این مشکلات برای مردم رنج اور است و ما بیش از مردم دراین حوادث رنج می بریم و وزیر مربوطه بیش از همه رنج می برد ولی در عین حال کسانی نگویند که کار و اقدامی انجام نشده است و این ها دروغ است چون در این دولت 20هزار مگاوات برق اضافه شده است و مگر یک نفر می تواند 20هزار مگاوات برق را بخورد و بگوید نیست؟ 

رئیس جمهور با اشاره یه اینکه در معدن کار بزرگی انجام گرفته است که مورد تاکید  رهبر انقلاب بوده است که این معادن که عده ای به اسم خود ثبت کرده بودند و رها بود و ما اینها را گرفتیم و 6هزار معدن را به مزایده گذاشتیم و این دستور مقام معظم رهبری بوده است ولی عده ای بی‌خبر هستند و تحریک می‌شوند.

وی با بیان اینکه هم از صداو سیما می‌خواهم که در این مسئله همراهی و همکاری کند و آنچه مورد نظر وزارت نیرو هست در تبلیغات و بیان مسائل کمک کند و مردم هم کمک کنند، گفت: مردم می توانند مصرف را مقداری کم کنند و مصرف کم وقتی جمع می‌شود سرجمع تاثیر بسیار خوبی دارد.

روحانی افزود:‌ ان‌شاالله بتوانیم با مشکلات کمتری از هفته‌های پایانی دولت عبور کنیم و ما دلمان می‌خواهد در شرایطی دولت را تحویل دهیم که مشکلات کشور یا نباشد و یا در حداقل ممکن باشد تا دولت سیزدهم بتواند به وظایف خودش بهتر عمل کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول