اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نماینده پوتین: طالبان منابع کافی برای تصرف افغانستان را ندارد

نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان گفت: طالبان با تقویت فشارهای نظامی، از بخش اساسی مذاکرات فرار می‌کنند اما طالبان منابع کافی برای تصرف و مهم‌تر از همه نگهداری شهرهای بزرگ و مراکز شهرستان‌ها را ندارد.

نماینده پوتین: طالبان منابع کافی برای تصرف افغانستان را  ندارد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که طالبان منابع کافی برای تصرف و مهم‌تر از همه نگهداری شهرهای بزرگ و مراکز شهرستان‌ها را ندارد.

کابلوف در مصاحبه با یک خبرگزاری روسیه افزود: طالبان با تقویت فشارهای نظامی، از بخش اساسی مذاکرات فرار می‌کنند و با خروج نیروهای خارجی یک فرصت خوب برای صلح از دست رفته است.

وی با بیان اینکه هنوز امیدواری برای حل مسالمت آمیز بحران افغانستان وجود دارد، ادامه داد: طالبان توانایی تغییر بیش از این برای تغییر وضعیت را نداردو به صورت سنتی فعالیت جنگی این گروه در تابستان افزایش و در زمستان کاهش می یابدو هر چند در این اواخر بخش از مناطق شمال را تصرف کرده، اما منابع لازم برای نگهداری شهرهای بزرگ را ندارد.

این دیپلمات روس گفت: به همین دلیل پیش بینی می‌شود بدون شکست طرفین اوضاع تا سال دیگر در بن بست باقی بماند.

کابلوف در ادامه گفت: مطمئن هستیم که طالبان به این آگاهی رسیده که تصرف قدرت صرفا از طریق زور و بدون شناسایی بین المللی و بدون دریافت کمک های جهانی امکان پذیر نخواهد بود.

وی تاکید کرد: بارها در تماس‌های دوجانبه در چارچوب مجامع بین المللی چند جانبه به آنان گفتیم که احیای امارات اسلامی افغانستان به‌صورت قبلی، برای ما غیرقابل قبول است

وی همچنین تصریح کرد: طالبان آماده است که از اشتباهات گذشته درس گرفته،‌ اما با توجه به چند پاره بودن این گروه زود است که به این گروه اعتماد شود.

کابلوف دیدگاه روسیه را در مورد چشم انداز وضعیت افغانستان بیان داشت و گفت:  تنها راه ممکن برای خروج از بن بست فعلی، ایجاد دولت مشارکت ملی است که  با مشارکت بزرگان سیاسی و قومی از جمله طالبان شکل گیرد، ما از رهبری گروه طالبان انتظار داریم که تعهد خود را برای حل مسالمت آمیز درگیری در قالب اقدامات مشخص تایید کنند.

وی همچنین موضع روسیه را در رابطه با حضور نظامی آمریکا در آسیای میانه بیان داشته است و گفته است: وضعیت جاری در افغانستان نمی تواند بهانه‌ای برای اعزام امکانات زیرساخت های نظامی آمریکا و ناتو به کشورهای همسایه افغانستان به ویژه آسیای میانه باشد. ما قبلا چنین سیگنالی را در سطوح مختلف به واشنگتن ارسال کردیم و امیدواریم که شنیده شود.

این دیپلمات روسی تاکید کرد: روسیه به تلاش های خود برای حل مسالمت آمیز بحران افغانستان در مشارکت امریکا، چین و پاکستان ادامه می‌دهد. 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول