اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مهرافشانی جوانان اخلاق‌مدار از دژسپید نورآباد به سراسر ایران

سمن جوانان اخلاق‌مدار دژسپید ممسنی، یکی از موفق‌ترین الگوهای فعالیت اجتماعی است که تاکنون ایده‌های نابی را در امور جوانان در سطح ملی با مشارکت جوانان عضو این سمن در شهرستان ممسنی به انجام رسانده‌اند.

مهرافشانی جوانان اخلاق‌مدار از دژسپید نورآباد به سراسر ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، در میان گروه‌های جوان فعال و جهادگر، به جمعی رسیدیم که با حضور رنگارنگ و چند بعدی‌شان در فعالیت‌های اجتماعی طرحی نو در انداخته‌اند و  با کار گروهی و نگاهی فراگیر، الگوی بسیار موفقی برای تمام جوانان ایران زمین‌ هستند.

کمتر کسی از ورزشکاران یا فعالان فرهنگی و اجتماعی را در ممسنی می‌بینیم که پوریا مرادی و فعالیت‌هایش را نشناسد، جوان و پرانرژی و خوش مشرب.

کارمند شهرداری‌ است، هم در عرصه ورزش استان فارس نام آشناست و هم در میان افراد موفق شهرستان ممسنی او را به خوشنامی می‌شناسند، برخی او را با باشگاه پوریای ولی معرفی می‌کنند و عده‌ای در دانشگاه شاگردش بوده‌اند، برای عده‌ای در ژیمناستیک استاد است و برخی دیگر نیز قدم‌های خیرش را دیده‌اند و دستان بخشنده‌اش را به نشانه سپاس می‌فشارند و بعضی‌ها هم ستایشگر روحیه مطالبه‌گری و قلم حق‌طلب او هستند.

حدود ۲ سال است که با تعدادی از جوانان خوش‌فکر شهرستان ممسنی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی خود را به صورت متمرکز، در سمن جوانان اخلاق مدار دژسپید دنبال می‌کند و از ۱۰ ماه پیش نیز مجوز رسمی فعالیتشان را از سازمان ورزش و جوانان استان گرفته و با عضویت ۱۰۰ نفر از جوانان با دانش و فرهیخته ممسنی تبار، به عنوان اولین سمن رسمی اداره ورزش و جوانان این شهرستان مشغول خدمات جهادی در عرصه ورزش و فرهنگ می‌باشند.

از چرایی انتخاب اسم سمن پرسیدم و مرادی با روحیه پهلوانی همیشگی و با حس غرور برگرفته از ارق ملی و علاقه به سرزمین مادری، از تاریخچه دژ سپید و اهمیت این قلعه در طول تاریخ گفت.

به گفته مرادی که برگفته از منابع تاریخی است؛ دژ سپید یا قلعه سفید قلعه ذکر شده در شاهنامه است که در شهرستان ممسنی قرار دارد، این دژ سرحدی ایران بر مرز ایران و توران بود که سهراب در لشکرکشی خود به ایران نخست به انجا رسید و پس از جنگ با هژیر و گردآفرید آنجا را ویران کرد.

 این قلعه در دوره‌های مختلف تاریخی یکی از مهمترین مراکز دفاع در کشور و استان فارس به شمار می‌رود.

حفظ جایگاه زبان محلی با برگزاری جشنواره ملی «بایوم شرین»

 فعالیت‌های سمن جوانان اخلاق مدار دژ سپید در ۶ ماه اخیر بسیار قابل توجه و اثرگذار بوده است به گونه‌ای که در این زمان کوتاه افراد زیادی مشتاق همراهی با این گروه که حقیقت اخلاق مداری را اثبات کرده‌اند می‌باشند.

برگزاری جشنواره ملی زبان مادری «بایوم شرین» به‌ صورت مجازی جهت حفظ زبان مادری تمام اقوام ایرانی یکی از ابتکارات این گروه در ایام کرونا است که از سراسز ایران شرکت کننده داشت و در ماه اخیر برگزیدگان آن معرفی شدند.

تهیه بسته‌های کمک معیشتی برای پاکبانان شهر نورآباد و کمک به پخت و توزیع غذا برای کودکان کار که توسط کارگروه بانوان ممسنی و رستم انجام می‌شود هم گام دیگری است که این گروه در کنار دیگر گروه‌های جهادی به انجام رسانده است.

فراخوان ورزش و مشارکت و همکاری در برگزاری برنامه ورزش صبحگاهی و انجام برنامه‌هایی مثل کوهنوردی و پیاده روی خانوادگی و برگزاری مسابقات در این برنامه‌ها نیز از دیگر خدمات اعضای جهادگر این سمن است.

عملیاتی کردن طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو و برگزاری و مشارکت در همایش‌های دوچرخه سواری به صورت هفتگی نیز یکی دیگر از فعالیتهای این جوانان اخلاق مدار نورآبادی است.

برگزاری همایش پیاده‌روی، جشن بادبادک‌ها و پرواز پاراگلایدرها به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش، برگزاری جشنواره و مسابقات ورزشی به صورت مجازی در ایام کرونا و خرید مواد و کمک به ضدعفونی سطح شهر در این ایام، حضور در جلسه ستاد ساماندهی جوانان، رنگ آمیزی و نقاشی مجدد سنگ نوشته‌های قبور مطهر شهیدان در گلزار شهدای نورآباد،، غبار روبی و شست و شوی قبور مطهر گلزار شهدای شهرستان ممسنی و تجدید میثاق ماهیانه با آرمان‌های شهدا، کمک و تشویق جوانان عضو سمن به جریان سازی جهت مطالبه گری عمومی از مسئولین شهرستانی و استانی نیز از جمله فعالیت‌های مستمر و موثر این گروه با انگیزه است.

اعضای سمن جوانان اخلاق مدار دژسپید ممسنی همه جوان هستند و جویای خوشنامی در سایه خدمت بدون چشم‌داشت و جهادی، جوانان موفقی که نمونه‌هایی چون محمد غلامی دارند که به تازگی در آزمون تخصص پزشکی در رشته داخلی پذیرش شده و علی انصاری که  دانشجوی سال آخر مقطع دکتری دانشگاه علم و صنعت است و به عنوان پژوهشگر برتر کشور معرفی شد و مورد تجلیل دوستانش در این سمن قرار گرفت.

اخلاق مداری این جوانان آنان را قدردان بار آورده و در این مسیر مدافعان سلامت یکی از مهمترین گروه‌هایی بود که تعدادی از کادر درمان بیمارستان ولی عصر(عج) شهرستان ممسنی مورد تجلیل این گروه قرار گرفتند.

موفقیت‌های اعضای این سمن در عرصه‌های مختلف الگوساز و درس آموز است و به عنوان نمونه احمد علمداری، تنها بسکتبالیست ملی پوش استان فارس در تیم ملی بسکتبال ناشنوایان کشور را می‌توان نام برد که از اعضای فعال این سمن است.

علاوه مجموعه فعالیت‌های ذکر شده، جمع آوری کمک هزینه برای ساخت منزل مسکونی یکی از شهروندان نیازمند در روستای گلگون نیز در کارنامه جهادگران این سمن می‌درخشد.

توجه به توسعه ورزش روستایی؛ اولویت جوانان اخلاق‌مدار

همکاری با خیرین شهرستان ممسنی مقیم پایتخت در رساندن تجهیزات خریداری شده برای بیمارستان شهرستان ممسنی در ایام کرونا نیز یکی دیگر از تلاش‌های به ثمر نشسته این گروه است.

ورزش همواره یکی از اولویت‌های این سمن است و توجه به توسعه ورزش روستایی را با خرید لوازم ورزشی و ارسال به ۱۲  روستا اثبات کرده‌اند.

معرفی جوانان نخبه شهرستان در صفحه مجازی سمن جهت آشنایی بیشتر مردم با این عزیزان و کمک گرفتن از آنها در حوزه کاری‌شان نیز از دیگر ابتکارات اعضای این سمن است که تاکنون، بازتاب خوبی در شهرستان داشته‌ است.

نشست‌های علمی و آموزشی با اعضای سمن، جلسات هم اندیشی با مسئولین شهرستانی و استانی در جهت پیشرفت شهرستان در امور جوانان، ترغیب جوانان و اعضای سمن جهت مشارکت در انتخابات و همچنین ثبت نام در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان کاندیدا که ۶ آقا و ۲ خانم از اعضای سمن کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر نورآباد بودند هم از جمله فعالیت‌های اجتماعی این جوانان است.

حمایت از جوانان و نوجوانان ورزشکار و نخبه در تمامی زمینه‌ها یکی از برنامه‌های مهم این سمن است که سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای آینده به شمار می‌رود.

برگزاری جشنواره همسفر ماندگار برای حفظ سنت های مراسم عقد و ازدواج که اختتامیه آن در ایام هفته ازدواج برگزار می‌شود نیز مهمترین برنامه در دست انجام این سمن است.

مجموعه فعالیت‌های این سمن یادآور استفاده مفید از قدرت جوانی است که همواره یکی از توصیه‌های مهم رهبری عزیز بوده و بدون شک جوانان خوش‌فکر و پرتلاش و هدفمند عضو این سمن آینده زیبا و درخشانی را برای ایران اسلامی، رقم خواهند زد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول