اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

10 بنای تاریخی در زنجان مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در رابطه با تعداد بناهای نیازمند مرمت فوری و اضطراری استان گفت: هرساله به‌طور متوسط حدود 20 بنای تاریخی استان نیازمند مرمت‌های اضطراری هستند که امسال 10 مورد آن مرمت شده است.

10 بنای تاریخی در زنجان مرمت شد

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با تأکید بر اینکه فرهنگ احیا و باز زنده سازی بناهای تاریخی بسیار مهم و ارزشمند است، اظهار کرد: میراث‌فرهنگی و بناهای قدیمی تاریخ و میراث ارزشمند ماست که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت دارد ضمن اینکه با بهره‌برداری صحیح از آن اشتغال نیز رونق می‌گیرد.

وی گفت: مرمت ورودی آرامگاه چلبی اوغلو، مرمت بخشی از راسته‌های بازار زنجان، مرمت لمبه ­ها و در و پنجره موزه ذوالفقاری، ساماندهی و مرمت عمارت دانشور کرسف، مرمت کاروانسرای سنگی زنجان، مرمت آرامگاه پیر زهرنوش، مرمت ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه، مرمت بخش جنوبی ارگ سلطانیه، مرمت آجرهای طبقه سوم گنبد سلطانیه، تجهیز پایگاه ملی چهرآباد، ایجاد سنگ‌فرش محوطه معبد داش کسن ویر، ... از جمله اقدامات انجام‌شده معاونت میراث‌فرهنگی در سه‌ماهه اول سال بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در رابطه با تعداد بناهای نیازمند مرمت فوری و اضطراری استان بیان کرد: هرساله به‌طور متوسط حدود 20 بنای تاریخی استان نیازمند مرمت‌های اضطراری هستند و البته تمام بناهای تاریخی استان نیاز به بازدیدها و مرمت‌های دوره‌ای دارند که بسته به نوع و شرایط هر بنا متفاوت است.

ارجمند با اشاره به اینکه بهترین راه‌حل برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی که امکان تغییر کاربری دارند، واگذاری به بخش خصوصی است، گفت: تغییر کاربری منازل تاریخی واقع در بافت تاریخی شهرهای زنجان و سلطانیه اصلی‌ترین راه حفظ آن‌ها است و ما می‌توانیم از فضای این منازل در راستای ایجاد سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه سنتی، مراکز علمی، دانشکده‌های هنری و ...استفاده کنیم تا ضمن بازسازی و حفظ آن‌ها از فضای تاریخی این اماکن نیز بهره‌مند شویم.

وی در ادامه از مرمت مشارکتی سرای ذبیجیان خبر داد و گفت: به‌موجب تفاهم‌نامه به‌عمل‌آمده با مالک سرای ذبیحیان، این بنا به‌صورت مشارکتی از اعتبارات ملی مرمت و سامان‌دهی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: برای استحکام‌بخشی، مرمت و ساماندهی سراهای بازار تاریخی زنجان لازم است بازاریان به‌صورت جدی مشارکت داشته باشند.

وی استقبال بهره‌برداران را از مرمت و احیای بناهای تاریخی استان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از سویی این مجموعه تاریخی یکی از جاذبه‌های شاخص گردشگری استان است که در راستای مرمت بخش‌های مختلف آن تمامی امکانات معاونت میراث فرهنگی را به کار گرفته‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بازار یکی از مهم‌ترین عناصر شهری در بافت شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: این بنای ارزشمند تاریخی در قلب بافت قدیمی زنجان است و سراها یکی از مهم‌ترین عناصر کالبدی بازار آن هستند که از نظر سامان‌دهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه میراث‌فرهنگی بوده است و این مرمت در راستای احیای سراها و تبدیل کردن آن‌ها به بازارچه‌های صنایع‌دستی است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول