اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ساخت پروژه‌های آبخیزداری برای دشت‌های تشنه «چهرآباد»

بزرگترین طرح‌ آبخیزداری از نظر مالی در کشور برای سیراب کردن دشت‌های تشنه «چهرآباد» در این روستا اجرا می‌شود.

ساخت پروژه‌های آبخیزداری برای دشت‌های تشنه «چهرآباد»

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر نشان داد که ذخایر آبی کشور آنقدرها هم قابل اتکا نیست که بتوان به راحتی و بی هیچ نگرانی به مصرف آب‌های سطحی و زیرزمینی پرداخت، کاهش روز افزون بیشتر سطح آب‌های زیرزمینی زندگی انسان‌ها را به مخاطره انداخته و زندگی در مناطق روستایی را با چالش مواجه کرده است.

حال با شرایط موجود اگر به فکر کنترل آب‌های سطحی و نگهداری از آب‌های زیرسطحی نباشیم باید آینده‌ای پر چالش و تهدید را برای خود ترسیم کنیم، احداث سدها و پروژه‌های آبخیزداری از جمله روش‌هایی است که می‌توان برای نگهداشت و حفظ آب استفاده کرد.

ویژگی برتر طرح‌های آبخیزداری نسبت به سایر طرح‌های مشابه برای حفظ و بهبود ذخایر آبی دستکاری حداقلی در طبیعت است، پروژه آبخوان داری چهرآباد یکی از ۳۱ دستگاه سد خاکی احداث شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در چند دهه گذشته است.

این روستا در یکی از مناطق نیمه بیابانی استان زنجان قرار دارد که با وجود بارندگی‌های نسبتا مناسب ارتفاعات بالادست حوزه آبخیز آن، رواناب‌های سیلابی حوزه علاوه بر تخریب اراضی تاسیسات موجود و تهدید اهالی منطقه از دسترس خارج می شود و ساکنین این روستا را با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه می‌کند به همین منظور یکی از بزرگترین طرح‌های آبخیزداری از نظر مالی در کشور در این روستا اجرا می‌شود.

کم آبی در همین حوالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در زمینه این پروژه اظهار کرد: اجرای پروژه‌های آبخیز‌داری و آبخوان‌داری یکی از بهترین و کم‌ هزینه‌ترین روش‌ها برای مدیریت خشکسالی و سیل است.

خلیل آقاجانلو کم‌آبی را  تهدید بزرگی برای کشور خواند و تصریح کرد: کم آبی توسعه بخش‌های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه طبیعت قابل کنترل و پیش‌بینی نیست اما می‌توان اثرات مخرب آن را کاهش داد، عنوان کرد: می‌توان با اجرای پروژه‌های آبخیزداری تهدیدات احتمالی از حواث را مدیریت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به پیش‌بینی اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان زنجان رسید، گفت: این اعتبار بر اساس اولویت‌هایی انجام می‌شود که در کل استان هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مدیریت سیلاب‌ها گفت: این طرح در شهر آب‌بر و شمال شهر زنجان در روستای «دواسب و پایین کوه» اجرایی شده که موجب کنترل سیلاب می‌شود.

آقاجانلو با اشاره به اینکه اجرای طرح  احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر و پروژه چهرآباد اجرایی شده است، بیان کرد: این طرح‌ها سبب توسعه و ماندگاری روستا‌های اطراف و آبادانی روستا‌ها می‌شود.

ساخت برگترین طرح  آبخیزداری کشور از نظر مالی در زنجان

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از مطالعات آبخیزداری روستای چهرآباد در سال‌های ۱۳۹۰ -۱۳۸۹ حول چندین محور از جمله وضعیت فیزیوگرافی انجام شده است، خاطر نشان کرد: مساحت حوزه حدود ۱۱ هزار هکتار شامل روستاهای «چهرآباد، نصیرآباد، حسین‌آباد، قاضی‌کندی، سنگبین، اوزج و قالیچه‌بلاغ» است که همه روستا‌ها در بالادست حوزه هستند و خروجی حوزه، روستای چهرآباد است.

جعفر بیات با اشاره به اینکه برای ۱۴ میلیارد تومان برای کل پروژه هزینه شده است، تصریح کرد: ارتفاع کل سد از کف آبراهه ۱۰ تا ۱۱ متر، حجم عملیات خاکی پی ۳۰ هزار متر مکعب و حجم مخزن حدود ۴۵۰ هزار متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه طول تاج ۳۶۷ متر به صورت همگن با حجم خاک ریزی حدود ۲۴۰ هزار متر مکعب است، گفت: خشک چینی این پروژه ۱۵ هزار متر مکعب و عملیات سنگ ملاتی ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است.

بیات با اشاره به اینکه کنترل سیلاب وارده به روستا و باغ‌های حاشیه آن و پایدارسازی، تقویت و توسعه منابع آب شرب و زراعی پایین دست روستا است، تصریح کرد: این پروژه در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بعد از پایان پروژه پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها تغذیه شوند.

وی با اشاره به اینکه آبشار چهرآباد و اندآباد، کوه‌های رنگین، قلعه لک‌لک‌ها و معدن نمک چهرآباد که تبدیل به نخستین موزه معدنی در کشور شده‌ است از جمله مکان‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند، گفت: این پروژه می‌تواند تکمیل کننده مجموعه گردشگری این منطقه باشد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان زنجان افزود: این پروژه یکی از بزرگترین طرح های آبخیزداری از نظر مالی در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول