اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفرای آمریکا و فرانسه در لبنان برای حذف «الحریری» عازم عربستان شدند

منابع لبنانی خبر دادند، سفرای آمریکا و فرانسه در بیروت در سفر به عربستان سعودی در تلاش هستند تا موافقت ریاض را برای تغییر مأمور تشکیل کابینه فعلی لبنان جلب کنند.

سفرای آمریکا و فرانسه در لبنان برای حذف «الحریری» عازم عربستان شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از دیدار اخیر میان «آنتونی بلینکن»، «ژان ایو لودریان» و «فیصل بن فرحان» وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی در ایتالیا، «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان و «آن گریو» همتای فرانسوی او برای دیدار با مقامات سعودی به عربستان سفر کردند.

بر اساس گزارش چهارشنبه شب روزنامه «الاخبار»، سفارت آمریکا در بیروت در بیانیه‌ای در ارتباط با این سفر اعلام کرد: «شیا در جلساتی که قرار است در عربستان سعودی برگزار شود، ضمن بحث و تبادل نظر درباره خطرات وضعیت لبنان، بر اهمیت کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور و افزایش حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی داخلی تأکید خواهد کرد».

سفارت فرانسه‌ در بیروت نیز در بیانیه‌ای با مضمونی مشابه بیانیه سفارت آمریکا اعلام کرد که سفیر این کشور در لبنان در دیدار با مقامات سعودی تشریح خواهد کرد: «ضرورت دارد که مقامات لبنانی یک دولت مؤثر و بااعتبار تشکیل دهند که با در پیش گرفتن هدف اصلاحات ضروری برای منافع لبنان، مطابق با آرمان مردم این کشور اقدام کند. او به همراه همتای آمریکاییش تمایل فرانسه و آمریکا را برای همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور فشار بر مسئولان توقف [روند تشکیل دولت] ابراز خواهد کرد».

در بخش دیگری از بیانیه سفارت فرانسه آمده است که این کشور به حمایت خود از مردم و ارتش و نیروهای امنیتی لبنان ادامه خواهد داد.

این سفر همزمان شده است با ورود ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به ریاض که قرار است در دیدار با همتای سعودی خود درباره برخی مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کند.

الاخبار به نقل از برخی منابع آگاه در این ارتباط خبر داد که سفر دورتی شیا و آن گریو به عربستان سعودی مربوط به پیدا کردن یک جایگزین برای «سعد الحریری» مأمور تشکیل کابینه لبنان  و همچنین درخواست کمک برای ارتش لبنان خواهد بود.

منابع مذکور همچنین خبر دادند که نام «نجیب میقاتی» همچنان به عنوان یکی از گزینه‌ها برای به عهده گرفتن مأموریت تشکیل دولت در لبنان بر سر زبان‌هاست؛ موضوعی که سفیر آمریکا در دیدار اخیر خود در بیروت با «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در لبنان درباره آن گفت‌و‌گو کرد؛ اما این مقام سعودی پاسخ روشنی در ارتباط با موضع کشورش در قبال این ایده به طرف آمریکایی نداد از این رو «قرار شد که شیا و گریو برای مجاب کردن سعودی‌ها به ریاض بروند».

منابع یادشده در ادامه گزارش دادند: «این ایده پیشتر نیز در ایتالیا مطرح شد؛ اما موضع عربستان سعودی دلگرم‌کننده نبود». با این حال، بر اساس اظهارات این منابع: «میقاتی که با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها درباره مأموریتش هماهنگی می‌کند، اصرار کرده است که پیش از نشست داخلی، رضایت سعودی‌ها بایست جلب شود زیرا موضع عربستان سعودی اساس است به‌ ویژه پس از آنکه اخباری درباره عدم اشتیاق آن‌ها به او اطلاع رسانی شد».

با این حال، منابع آگاه مذکور این اقدامات را به یک جنین مرده تشبیه کردند و از نارضایتی ریاست جمهوری لبنان در این خصوص خبر دادند.

طبق گفته این منابع، مسئله‌ دومی که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت: «مشارکت عربستان سعودی در روند کمک به ارتش لبنان است». با این حال، این منابع اظهار داشتند: «عربستان سعودی همچنان برداشتن هرگونه گام برای لبنان را رد می‌کند چراکه این کشور را در دستان حزب‌الله می‌داند».

اظهارات آمریکا و فرانسه در حالی درباره کمک به ارتش لبنان مطرح شده است که پیش از این، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی در این خصوص نوشت: «به‌رغم آنکه گفتمان رسمی لبنان از حمایت خاص آمریکا از ارتش به عنوان یک مورد نجات در رویارویی با نابه‌سامانی داخلی استقبال می‌کند؛ اما پشت‌ پرده از نگرانی برخی گروه‌های سیاسی حکایت دارد؛ نگرانی‌ از اینکه آمریکا در شرایط فروپاشی کشور دستش را بر گزینه ارتش قرار داده تا بعدها همین ارتش مستقیما به یکی از نهادهای وابسته به سیاست‌‌هایش مبدل شود» (جزئیات بیشتر).

کشور لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد  انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه سعد الحریری نخست‌وزیر اسبق لبنان به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد؛ اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول