اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کارگران هپکو و آذرآب خواهان پاسخگویی مسوولان شدند؛ دلایل ردصلاحیت‌ها را بیان کنید

برخی از فعالان کارگری هپکو و آذر در انتخابات شورای اسلامی کار از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط ردصلاحیت شدند که کارگران این شرکت‌ها طی بیانیه‌ای خواستار بیان دلایل این ردصلاحیت‌‌ها شدند.

کارگران هپکو و آذرآب خواهان پاسخگویی مسوولان شدند؛ دلایل ردصلاحیت‌ها را بیان کنید

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ شورای اسلامی کار شورایی است مرکب از نمایندگان کارگران و کارکنان یک کارگاه و نماینده کارفرما (مدیریت) که در واحدهای دارای بیش از ۳۵ نفر شاغل دائم، تشکیل می‌شود.

شوراها با هدف ایجاد روحیه همکاری بین کارکنان هر واحد به منظور پیشرفت سریع امور، همکاری با انجمن اسلامی در بالا بردن آگاهی کارکنان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، بالا بردن آگاهی کارکنان در زمینه‌های اقتصادی، فنی و حرفه‌ای و نظایر آن، بررسی شکایات کارکنان در مورد نارسایی‌های واحد و پیگیری موارد، تلاش در راستای گسترش امکانات رفاهی و حفظ حقوق قانونی کارکنان واحد شکل‌ می‌گیرند.

شوراهای اسلامی کار در واحدهای صنعتی استان صنعتی مرکزی که طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی‌های غلط با چالش‌‌های عمده و متعددی همراه بودند، به خوبی توانستند این مشکلات را مدیریت کرده و شرکت‌هایی چون هپکو را از نابودی محض نجات دهند.

در اعتراضات کارگری کارگران هپکو و آذرآب چه بسا اگر نبودند اعضای دلسوز شورای اسلامی کار این شرکت‌ها، هیچ مشخص نبود سرنوشت کارگران و این شرکت‌ها به کجا می‌انجامید.

بدون شک این اعضای شورای اسلامی هپکو و آذرآب بود که بارها برای پیگیری حقوق به حق کارگران راهی  دادگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و پایتخت شدند تا بتوانند به عنوان نماینده کارگران حق و حقوق آنها را بازپس ستانده و از نابودی و غارت این شرکت‌ها توسط رانت‌ خواران و فرصت‌طلبان جلوگیری می‌کنند.

حال بسی جای تعجب است که در اقدامی غیرقانونی صلاحیت برخی از این اعضا که بیشترین تلاش را برای جلوگیری از نابودی این شرکت‌ها داشتند، مورد تأیید قرار نگرفته است.

این شبه وجود دارد که این ردصلاحیت‌ها و مداخله‌ دولتی‌ها در امر تشکل‌یابی کارگران، با هدف خروج کارگران مطالبه‌گر از چرخه صورت گرفته تا کار به دست افرادی بیفتد که بیشتر بله قربان‌گو هستند و بهتر می‌توانند مطالبات کارفرما یا دولت را محقق سازند، اگر این طور نیست مسوولان باید پاسخ دهند که چرا در انتخابات شورای اسلامی کار «هپکو اراک» برخی از اعضای شورای اسلامی کار که سال‌ها برای احقاق حق کارگران هپکو و پیگیری مطالبات قانونی کارگران این واحد صنعتی، کنشگری کرده‌اند، رد صلاحیت  شده‌اند؟

ردصلاحیت ۱۱ نفر بدون دلیل

عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: از مجموع ۳۱ کارگر  نامزد شورای اسلامی کار هپکو  ۱۱ نفر از آن‌ها بدون دلیل رد صلاحیت شده‌اند.

ابوالفضل رنجبر می‌گوید: به نظر می‌رسد این رد صلاحیت تنها به دلیل ایجاد خلل در مسیر مطالبه‌گری کارگران است، چرا که مسوولان ذی‌ربط به خوبی می‌دانند این افرادی که از سوی آنها ردصلاحیت شده‌اند مصمم به پیگیری امور کارگران بوده و تحت هیچ شرایطی بله قربان‌گوی آنها نخواهند شد.

 

وی تصریح کرد: مسوولان هیچ پاسخ قانع ‌کننده و دلیلی برای این رد صلاحیت‌ها مطرح نکردند و نسبت به این وضع به شدت اعتراض داریم و از کانون شوراهای سراسر کشور خواهان پیگیری این موضوع هستیم.

عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو تاکید کرد: به شدت به این رد صلاحیت‌ها معترضیم و پیگیری این حق قانونی را تا حصول نتیجه ادامه می‌دهیم.  

 برخوردی که در هپکو صورت داده‌اند، کاملاً غیرقانونی است

حسین حبیبی عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور  نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته است: تعیین صلاحیت تنها براساس تبصره ماده ۲ قانون شوراها امکان پذیر است و برخوردی که در هپکو صورت داده‌اند، کاملاً غیرقانونی است.

به گفته وی بر اساس قانون هر فرد، شخص یا اشخاص را با اجبار و تهدید وادار به قبول عضویت در تشکل‌های کارگری یا کارفرمایی نماید، یا مانع از عضویت آنها‌ در تشکل‌های مذکور شود و نیز چنانچه از ایجاد تشکل‌های قانونی و انجام وظایف قانونی آن‌ها جلوگیری کند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و‌ مراتب جرم به جریمه نقدی از ۲۰ تا ۱۰۰ برابر حداقل مزد روزانه کارگر در تاریخ صدور حکم یا حبس از ۹۱ روز تا ۱۲۰ روز و یا هر دو محکوم خواهد‌ شد. 

دسترسی ردصلاحیت‌ شده‌ها به اسناد تخلفات سهامداران و مسئولان سازمان خصوصی سازی  

این رد صلاحیت‌ها با واکنش‌های متعددی از فعالان کارگری در فضای مجازی نیز همراه شد، به طوری که سید امیر میرناصری از فعالان کارگری در تویئتی نوشت: تعدادی از فعالان کارگری که سال‌ها برای نجات هپکو هزینه‌های زیادی دادند و به اسناد مهمی از تخلفات سهامداران و مسئولان سازمان خصوصی سازی دست پیدا کرده بودند.

وی افزود: در انتخابات شورای کارگری توسط نهادهای نظارتی و امنیتی رد صلاحیت شدند، آیا ارتباطی بین متخلفین و این نهادها وجود دارد؟

مقابل مافیای واردات قدعلم کردیم، نتیجه‌اش ردصلاحیت شد

ابوالفضل کریمی نیز در تویئتی نوشت: سکوت و مصلحت‌سنجی همین آقایان که هپکو را به خاک سیاه نشاند و کارگرانش را آواره خیابان کرد، وقتی نگاه سرمایه‌داری را به لجن می‌کشی و یا اجازه ساخت برج و... را در زمین‌های بزرگ‌ترین سازنده ماشین آلات راهسازی نمی‌دهی، یا مقابل مافیای واردات قدعلم  می‌کنیم نتیجه جز این انتظار نیست.

 

 دقت نهادهای نظارتی در زمان خصوصی سازی کجا بود؟

ابوالفضل رنجبر نیز نوشت: با خبر شدیم که کارگران شرکت هپکو در انتخابات شورای اسلامی کار رد صلاحیت شدند، یک سوال مهم دارم نهادهای نظارتی که کارشان را به درستی انجام می‌دهند ای کاش همین قدر که دقت نظر داشتن در انتخابات شورای کارگری، در زمانی که شرکت در بخش خصوصی واگذار شد دقت داشتند.

 

 دلیل این رد صلاحیت‌ها را به صورت واضح و شفاف بیان کنید

در این راستا جمعی از کارگران شرکت هپکو نیز طی بیانیه‌ای اعلام کردند: درست 6 ماه پس از ثبت نام افراد شرکت کننده در انتخابات شورای اسلامی کار شرکت هپکو و پس از پیگیری‌های زیاد به جهت انتخاب اعضای جدید این شورا و بعد از به تاخیر انداختن این انتخابات به بهانه‌های مختلف از جمله کرونا و ... بالاخره اسامی افراد مورد تایید نهادهای نظارتی و امنیتی با رویکرد کاملا سیاسی به جهت برگزاری این انتخابات اعلام شد که با شوک عجیب جامعه کارگری بالاخص کارگران شریف شرکت هپکو که همیشه خود را غیر سیاسی‌ترین و صنفی‌ترین و پای‌کار‌ترین افراد نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند، مواجه شد.

این بیانیه می‌افزاید: البته این بار اول نبود، تقریبا سه سال پیش هم در جریان برگزاری این انتخابات بود که با رد صلاحیت تعداد زیادی از منتخبین کارگری مسئله انتخابات شورای هپکو به یک انتخابات سیاسی و جناحی تغییر پیدا کرد و دست‌های پشت پرده بگونه‌ای طراحی کرده بودند که منتسبین به سهام دار دوم یا همان سهام‌دار ده میلیونی، عضو شورای شرکت هپکو گردند که با هوشیاری پرسنل شرکت هپکو این انتخابات بدلیل به حد نصاب نرسیدن شرکت کنندگان به تعویق افتاد و نقشه شوم برگزار کنندگان نقش بر آب شد.

 

در ادامه آمده است:‌ حال دوباره و پس از گذشت سه سال از این ماجرا در جریان برگزاری این انتخابات شاهد رد صلاحیت گسترده تعداد زیادی از فعالین کارگری این شرکت هستیم که در سالیان گذشته با دادن هزینه‌های مادی و معنوی بسیار زیادی سعی بر زنده نگهداشتن این شرکت داشته‌اند، به طرز عجیبی رد صلاحیت شده‌اند، جای بسی تعجب است که چرا تقریبا پس از آرامش نسبی یک سال گذشته در شرکت هپکو و داشتن تجربه تلخ و بحث بر انگیز سالیان گذشته مسئولین مرتبط دست به این اقدام چالش برانگیز زده‌اند، گویا به دنبال اهداف دیگری نیز هستند!

در ادامه آمده است: شاید قرار است در آستانه دولت جدید دوباره اعتراضات صنفی کارگری تشدید گردد و دنبال ایجاد هزینه برای این دولت و نظام باشند و یا شاید با آمدن این فعالین کارگری در عرصه شورای اسلامی کار بیم آن می‌رود مسائل گذشته شرکت با دقت بیشتری پیگیری گردد و باعث روشن شدن حقایقی گردد که به نفعی برخی مسئولین نباشد و اینگونه مسیر مطالبه گری کارگران هپکو را به بیراهه بکشانند.

این بیانیه می‌افزاید: ای‌کاش این نهادهای عزیز که معمولا خود را در مقام پاسخگویی نمی‌دانند و همیشه نگاه از بالا به پایین دارند برای یکبار هم که شده دلیل این رد صلاحیت‌ها را به صورت واضح و شفاف به مردم عزیزی که همیشه در صف اول دفاع از این نظام بوده‌اند بیان کنند و اینقدر به جای مردم عزیز که همیشه در صف اول هزینه دادن برای این نظام و انقلاب بوده‌اند تصمیم نمی‌گرفتند و با این کار پایه‌های اعتقادی مردم نسبت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را محکم‌تر کنند.

این بیانیه می‌افزاید: از تمام مسئولین استانی که در سال‌های اخیر همیشه حامی قشر کارگری و صنعت استان بوده و پیگیر به نتیجه رسیدن مشکلات هپکو بوده‌اند درخواست عاجزانه داریم که به این موضوع رد صلاحیت‌ها ورود پیدا کنند و مطمئن باشند با ورود به این موضوع به سر نخ‌هایی دست پیدا می‌کنند که به سرچشمه مشکلات کارگری گذشته هپکو وصل هستند و خواهید دانست که چرا درچند سال گذشته شرکت هپکو روی آرامش به خود ندیده است.

  شما حرف زدید، رد صلاحیت شدید!

به گزارش فارس از آذرآب نیز خبر به گوش می‌رسد که از مجموع ۴۵ نفر نامزد انتخابات شورای اسلامی این شرکت ۱۰ نفر رد صلاحیت شده‌اند که از میان ردشدگان چهار نفر از اعضای فعلی هستند، این در حالی است که بر اساس نظرسنجی صورت گرفته ۷۸ درصد از کارگران از عملکرد این اعضا رضایت داشتند.

۶۰۰ نفر از کارگران آذرآب نیز در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به این ردصلاحیت‌ها بیان کردند.

یکی از اعضای شورای آذرآب در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: هیچ مسئولی دلیلی قانع کننده‌ای برای این ردصلاحیت‌ها بیان نمی‌کند.

این عضو شورا افزود: می‌گویند شما در جریان اعتراضات کارگری حضور داشتند، خوب مشخص است عضو شورا باید به عنوان نماینده کارگر در اعتراضات حضور داشته باشد، می‌گویند شما نسبت فلان وضعیت در حضور فلان مقام مسول سخنرانی کردید، خوب باید سخنرانی کنیم، اگر عضو شورا وضعیت شرکت را بیان نکند، چه کسی از اتفاقات شرکت باخبر خواهد شد، اینها دلایل و توجیهاتی است که آقایان مطرح می‌کنند اما دلیل قانع کننده‌ای نیست.

وی بیان کرد: اعضای شورای آذرآب در نظرسنجی که از کارگران داشته رضایت 78 درصدی در عملکرد را کسب کرده است که این نشان می‌دهد به خوبی توانسته نسبت به احقاق حقوق کارگران تلاش کند و از حق کارگران دفاع کند، این ردصلاحیت‌ها نشان می‌دهد برخی‌ها از اینکه ما به عنوان عضو شورا پیگیر وضعیت کارگران و شرکت هستیم ناراضی هستند و از نمایندگان جدید می‌خواهند سکوت کرده و چشم به مسائل آذرآب ببندند و اجازه دهند آقایان هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

وی از تخلف اداری برخی دستگاه‌ها در این رابطه خبر داد و گفت: به تمام دستگاه‌های ذی‌ربط نامه زده و خواهان پاسخگویی آنها هستیم.

این عضو شورا افزود: در بین تایید صلاحیت شده‌ها افرادی هستند که پرونده دارند، جای تعجب است که چرا آنها تایید صلاحیت شده‌اند؟

انتهای پیام/خ                                                                                                                 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول