اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

«حلف القدس»؛ «همپیمانان قدس» ائتلافی جدید مقابل آمریکای متزلزل است

کارشناسان چند کشور منطقه در ویژه برنامه المیادین به نام حلف القدس (همپیمانان قدس) برای سالروز پیروزی در جنگ 33 روزه تأکید کردند، معادلات بین‌الملل تغییر کرده و دیگر آمریکا نمی‌تواند نقش گذشته خود را ایفا کند.

«حلف القدس»؛ «همپیمانان قدس» ائتلافی جدید مقابل آمریکای متزلزل است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس» (حلف القدس) به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ سی‌وسه روزه سال ۲۰۰۶، میزبان تحلیلگرانی از چند کشور منطقه بود. 

در ششمین قسمت از ویژه‌برنامه حلف القدس، المیادین در ملیتا جنوب لبنان میزبان «رفیق نصرالله» مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات و رسانه، در تهران میزبان مجتبی فردوسی پور سفیر سابق ایران در اردن و در بغداد میزبان  «حسین الکنانی» عضو مرکز مطالعات الهدف و در دمشق میزبان «اشواق عباس» استاد دانشگاه دمشق بود. 

 

ملیتا، جنوب لبنان؛ آمریکا دیگر نمی‌تواند نقش گذشته را ایفا کند

کمال خلف مجری المیادین در ملیتا از «رفیق نصرالله» درباره بازچینش نظام بین‌المللی بخصوص در منطقه خاورمیانه و بویژه درباره فلسطین پرسید و نصرالله گفت، ما امروز در مقابل واقعیت بین‌المللی جدیدی هستیم که با دستپاچگی و سردرگمی آمریکا در تعاملش با منطقه خاورمیانه آغاز می‌شود و شاهد آن خروج نظامیان این کشور از افغانستان است و با بازاستقرار متزلزل نیروهایش در شرق سوریه و عراق ادامه می‌یابد. از طرف دیگر ما مقابل یک فلسطین متفاوت هستیم که نبرد «سیف القدس» گواه آن است. فلسطینی‌ها الگوی جدیدی ارائه کردند که واقعیت کنونی را تغییر داد. ما در مقابل همپیمانان (حلف) هستیم که قبلا محور الممانعة نامیده می‌شد اما با نهادینه‌کردن خواسته‌ها و اراده‌اش واقعیت جدیدی در منطقه رقم زده است. 

 

رفیق نصرالله افزود:‌ یک مثال بزنم از آنچه گفتم. چهار روز پیش یک پهپاد آمریکایی اقدام به بمباران منطقه‌ای مرزی عراق و سوریه کرد و این حادثه نادیده گرفته نشد و سه چهار عملیات در پاسخ این اقدام انجام شد. در سطح بین‌المللی ما شاهد تغییرات عواملی هستیم که در گذشته به گونه‌ای دیگر بود. بعد از اتفاقات بهار عربی، ما شاهد بازاستقرار و تغییر ائتلاف‌ها در منطقه، تغییر مواضع روسیه و چین و تلاش آمریکا برای موضع‌گیری در مقابل چین هستیم. همه این عوامل چهره‌ای جدید ترسیم کرده و محور الممانعة الان به حلف القدس (همپیمانان قدس) تبدیل شده و این را سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله نیز تأکید کرد که گفت از این پس تعرض به قدس باید معادل جنگی منطقه‌ای باشد. در این منطقه،‌ معادلات و اتفاقات جدید است که تعیین کننده است نه تجهیزات نظامی که از قبل در آن استقرار داده شده است. برای همین است که دیپلماسی لرزان آمریکا را در منطقه شاهد هستیم که می‌خواهد اقدام نظامی را از اقدام دیپلماتیک جدا کند. 

کمال خلف پرسید،‌آمریکا دیگر به دلیل اولویت‌هایش در شرق قاره آسیا به خاورمیانه آنچنان توجه ندارد. رفیق نصرالله گفت، فکر نمی‌کنم اینطور باشد. ترامپ این را صراحتاً بیان کرد که آمریکا در اینجا منافع راهبردی دارد اما نکته این است که آمریکا دیگر نمی‌تواند نقش گذشته را در این منطقه ایفا کند زمانیکه اسرائیل نقشه مرزهای منطقه را پاره می‌کرد و آن بازترسیم می‌کرد. حالا با حضور چنین همپیمانانی، افسار آمریکا و اسرائیل کشده شد.

غزه؛ ضعف آمریکا یعنی ضعف اسرائیل، یعنی فلسطین متفاوت

«حسن عبدو» پژوهشگر و تحلیلگر امور سیاسی راهبردی در پاسخ به وضعیت فلسطین در سایه افول قدرت آمریکا در منطقه گفت، هیمنه اسرائیل در منطقه بخشی از هیمنه آمریکاست. در نتیجه هرگونه ضعف در سیطره آمریکا، تأثیر منفی بر قدرت اسرائیل در کوتاه مدت و بلندمدت خواهد گذاشت. همچنانکه ما این شکست را در جنگ ۲۰۰۶ (۳۳ روزه) شاهد بودیم... یا در دیگر جنگ‌های اسرائیل با غزه که مکررا از آمریکا خواسته تا برای متوقف کردن جنگ دخالت کند... مهم‌ترین عنصر در قدرت رژیم صهیونیستی، روابط بین‌المللی‌اش است... لذا باید بگویم که در سطح بین‌المللی وضعیت کنونی با ده سال پیش خیلی تفاوت کرده است. چند سال پیش لاوروف وقتی به منطقه آمد کسی با او دیدار نمی‌کرد اما الان روسیه در معادلات منطقه تأثیرگذار است... نگرانی آمریکا از انتقال مرکز ثقل قدرت جهانی از اروپا و غرب به آسیا، روز به روز افزایش می‌یابد. 

عبدو در پاسخ به سوالی دیگر درباره وضعیت داخلی فلسطین و تشکلات خودگردان گفت، این تشکیلات از پی توافق و معامله با اشغالگران متولد شده و رژیم‌های عربی و آمریکا همیشه از آن حمایت کرده‌اند. در نتیجه هرگونه ضعف در موضع آمریکا بر تشکیلات خودگردان نیز اثرگذار خواهد بود.

 

تهران؛ آمریکا با همه فشارها در کاهش حمایت ایران از مقاومت ناکام ماند

«مجتبی فردوسی‌پور» سفیر سابق ایران در اردن در پاسخ به سوال المیادین مبنی بر اینکه آیا آمریکا از طریق فشار بر ایران موفق شده که حمایت ایران از گروه‌های مقاومت را کاهش بدهد یا خیر گفت، اصلا، این اتفاق نیفتاده است. شما اگر به سخنان رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و جهاد نگاه کنید، می‌بینید که در جنگ‌های اخیر هشت روزه، پنجاه و پنج روزه و نبرد اخیر، همه با حمایت ایران به پیروزی رسیده است. 

 

عبدالرحمن عزالدین مجری المیادین در تهران از فردوسی‌پور درباره همکاری روسیه، چین و ایران در منطقه در مقابل آمریکا پرسید و وی گفت، این کشورها در بسیاری از مسائل نقطه‌نظرهای مشترکی دارند و همکاری خوبی میان آنان در مجمع عمومی سازمان ملل هست و مقاومت خوبی در مقابل سیطره آمریکا در خاورمیانه نشان داده‌اند. فردوسی‌پور در ادامه درباره واکنش ایران به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت، آمریکا فکر نمی‌کرد ایران چنین پاسخی بدهد و پاسخ ایران روشن کرد که تهران توانایی بالایی در هدف گرفتن پایگاه‌های آمریکا در منطقه دارد و در صورت هر گونه درگیری، آمریکا در سطح منطقه اصلا امنیت نخواهد داشت.

فردوسی پور در بخشی دیگر گفت، ایران توان زیادی در فناوری‌های روز در حوزه هسته‌ای، نانوفناوری،‌ پهپادها، موشک‌ها، پزشکی و تجهیزات نظامی دارد. ایران بر وجود محاصره و تحریم‌ توانمندی‌های بالایی دارد. چهل سال است که تحریم ادامه دارد. شما اگر تاریخ ایران را بخوانید، ایران دانشمندان بزرگی در همه حوزه‌ها داشته و حتی برخی کتب دانشمندان ایرانی در غرب تدریس می‌شود.

دمشق؛ نبرد امروز صرفا بر سر جغرافیا نیست 

«اشواق عباس» استاد علوم سیاسی و دیپلماسی دانشگاه دمشق در پاسخ به سوال المیادین درباره نقش آمریکا و روسیه در منطقه گفت، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آمریکا گمان می‌کرد که خیلی زمان خواهد برد که روسیه سر بر بیاورد. اما مسکو با رصد دقیق تحولات بین‌المللی و تمرکز بر توان داخلی توانست خیلی زودتر از آنچه آمریکا فکر می‌کرد به عرصه جهانی بازگردد.  المیادین پرسید آیا می‌توان در سال‌های اخیر سوریه را دروازه بازگشت روسیه به جهان دانست و این تحلیلگر سوری گفت، بله، سوریه این حکم را برای روسیه داشت. بر خلاف آنکه در ابتدای بحران در سوریه برخی تلاش کردند که این بحران را نوعی جنگ داخلی قلمداد کنند، اما باید گفت که این بحران، جنگی جهانی در مقیاس کوچک بود. شاید بشود گفت، سختی‌ای که سوریه در ده سال اخیر در این جنگ کشیده، بالاتر از آنچه باشد که در جنگ جهانی اول و دوم تجربه شد. حتی خود پوتین گفت که به واسطه سوریه روابط بین‌الملل بازتعریف شد. مثلا برخی قدرت‌های کلاسیک در این جنگ حضور داشتند مثل روسیه، اما قدرت‌های در حال رشد هم در این بحران بودند مثل ایران. لذا درگیری امروز فقط بر سر جغرافیا نیست آنطور که برخی ادعا می‌کنند بلکه نبرد بر سر بازچینش شبکه روابط بین‌الملل است. 

 

این کارشناس سوری افزود، آمریکا بعد از آنکه تک قطب روابط بین‌الملل شد، نمی‌توانست بدون دشمن باشد برای همین اگر دشمنی نداشت شروع کرد به دشمن‌تراشی حتی اگر آن دشمن خیالی باشد. لذا بعد از اتحاد جماهیر شوروی آمریکا رو به دشمن‌سازی از اسلامگراها آورد و آنان را مدام تروریست توصیف کرد. در مقابل این وضعیت،‌ قدرت‌های کلاسیک شروع به بازیابی خود کردند مثل چین و روسیه. برخی قدرت‌های درحال رشد که دوست ندارند این وضعیت ادامه پیدا کند هم رشد کردند. آنها نمی‌توانند بپذیرند که روابط بین‌الملل به شکل کنونی باقی بماند. امروز دیگر قدرت، قدرت کلاسیک و قدرت نظامی نیست. ما قدرت‌های جدیدی مثل قدرت اطلاعاتی قدرت فناوری و رسانه هستیم. ایران نمونه‌ای از این قدرت‌های در حال رشد است. خاورمیانه صحنه‌ای برای رشد قدرت‌های جدید شده است. 

بغداد؛ عراق آخرین جنگی بود که آمریکا توانست وارد آن شود

«حسین کنانی» پژوهشگر مرکز مطالعات سیاسی «الهدف»‌ در عراق، در پاسخ به سوال المیادین مبنی بر اینکه ورود آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق، آیا سبب کاهش قدرت نیروهای مقاومت این کشور شد یا اینکه اصلا این اقدام آمریکا درست بود یا خیر گفت، بله قطعا این ورود اشتباهی راهبردی بزرگ برای آمریکا بود نه فقط در سطح عراق بلکه در سطح کل منطقه. آمریکا می‌داند که سه قدرت اصلی در منطقه حضور دارند. اول، ایران، دوم عراق و سوم عربستان سعودی. قطعا عربستان متحد آمریکاست. آمریکا طبق دروغ‌هایی که به خوبی آماده شده بود، سرانجام وارد عراق شد اما این شکستی بزرگ برای این کشور بود... چرا که جنگ عراق آخرین جنگی است که آمریکا توانست در منطقه وارد آن شود. آمریکا در سال ۲۰۰۳ و قبل از آن همه امکاناتش را به خدمت گرفت اما تا امروز پیروزی‌ای در عراق به دست نیاورده است. 

 

کنانی در خصوص کارشکنی آمریکا در قرارداد عراق با چین گفت،‌ این مسئله پنهانی نیست. همه می‌دانند. خود عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت عراق اعلام کرد که آمریکا برای همکاری عراق با چین ممانعت می‌کند. از طرف دیگر کسی نمی‌تواند نفوذ آمریکا در عراق را منکر شود. الان آنکه دولت فعلی عراق [به نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی] را اداره می‌کند، آمریکاست. اما این دولت تا این لحظه، نتوانسته عراق را مهار کند. آمریکا نمی‌تواند عراق را از حضور در محور مقاومت منع کند. امروز محور مقاومت و خیلی از گروه های مقاومت می‌توانند بسادگی آمریکا را از صحنه عراق حذف کنند اما آنها خیلی چیزها را در نظر می‌گیرند. 

این کارشناس عراقی در خصوص سوالی درباره نقش چین و روسیه در منطقه گفت، به نظر من روسیه و چین از تجربه محور مقاومت در منطقه استفاده کردند. روس‌ها و چینی‌ها وقتی وارد معادله شدند که دیدند شکست آمریکا قطعی است. آنها دیدند که فضا کاملا مهیاست لذا وارد شدند و در پی منافع خودشان عمل کردند. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول