اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فرار رو به جلوی اپراتور موبایل در ماجرای قطعی آنتن در خاموشی‌های برق/ دم خروس وزارت ارتباطات در حمایت از اپراتورها بیرون زد

اپراتور موبایل علت اختلال شبکه در روز های اخیر را قطعی برق اعلام کرد و وزارت ارتباطات هم از آن حمایت کرد؛ تا اینکه اخبار غیررسمی از نقص باتری‌های ایستگاه‌های موبایل درز کرد و تایید شد. فرافکنی کردند زیرا اپراتور بابت کم‌کاری مقصر است و وزارت ارتباطات هم وظیفه نظارت را انجام نمی‌دهد.

فرار رو به جلوی اپراتور موبایل در ماجرای قطعی آنتن در خاموشی‌های برق/ دم خروس وزارت ارتباطات در حمایت از اپراتورها بیرون زد

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، ماجرای قطعی های شبکه موبایل در پی قطعی های برق دچار پیچیده شده و کار به مسائل غیرفنی کشیده است.

اپراتور موبایل علت اختلال شبکه در روز های اخیر را قطعی برق اعلام کرده است. وزارت ارتباطات هم از این نظر اپراتور حمایت کرده و بر آن صحه گذاشته است؛ به این ترتیب هم اپراتور و هم وزارت ارتباطات از هرگونه تقصیر در این دردسر جدید مردم خود را مبرا نشان دادند.

اما چندی نگذشت که مشخص شد این فقط ظاهر قضیه است که آن طور که خوشایند اپراتورها و وزارت ارتباطات بوده به مردم نشان داده شده است.

واقعیت چیز دیگری است.

آدرس غلط در مقصر قطعی های موبایل در خاموشی ها از کجا آب می خورد؟

خردادماه هنوز اوایل قطعی های مکرر بود. آن زمان هم قطعی شبکه موبایل هنگام خاموشی های شبکه برق دیده می شد.

در آن زمان، اپراتور ایرانسل با صدور اطلاعیه ای مقصر این ماجرا را قطعی برق دانسته بود و هیچ اشاره ای هم به دیگر عوامل احتمالی دخیل در این مشکل نکرده بود. شاید به تعبیری بتوان گفت ایرانسل فرار رو به جلویی در این ماجرا داشت تا اگر انتقادی مطرح شد دست بالاتر را داشته باشد.

این شرکت اعلام کرده بود: «این مجموعه شرایطی را فراهم کرده تا امکان بهره‌مندی سایت‌های ارتباطی از باتری‌های پشتیبان فراهم و در زمان قطعی برق، انرژی لازم برای ادامۀ فعالیت تجهیزات سایت‌ها، از این طریق تأمین شود و حتی در سایت‌های اصلی، دیزل ژنراتور مستقر در سایت، هنگام قطعی برق، وارد مدار می‌شود.

باتری‌های به کار رفته در سایت‌های ایرانسل، هنگام قطع برق، امکان ادامۀ خدمات‌رسانی چند ساعتۀ سایت را فراهم می‌کنند؛ اما با وجود قطعی مکرر و پیوستۀ برق که همه روزه با فواصل زمانی کوتاه در حال وقوع است، نه تنها امکان شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان سایت‌ها فراهم نیست، بلکه تجهیزات ارتباطی سایت‌ها، در معرض آسیب شدید و جدی قرار دارند.

ایرانسل امیدوار است با تلاش و پیگیری مراجع مربوطه، از جمله وزارت نیرو، مشکل قطعی برق سریعتر حل شده و خدمات‌رسانی سایت‌های ارتباطی، بدون این چالش، ادامه پیدا کند.»


اپراتور بابت کم‌کاری مقصر است و وزارت ارتباطات از موضوع آگاه نبوده یعنی نظارت نکرده یا آگاه بوده و چشم پوشی کرده، پس مقصر است

مهر تایید وزارت ارتباطات بر ادعای اپراتورهای موبایل 

اما کمی بعد دردسر خاموشی ها برای مدت کوتاهی حل شد و اکنون که دوباره پدیدار شده، باز هم همان آدرس غلط این بار هم از سوی وزارت ارتباطات و هم بار دیگر از سوی ایرانسل تکرار شده است. 

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم وقتی کاربران شبکه های اجتماعی از او خواستند که فکری به حال وضعیت شبکه مختل تلفن همراه در زمان قطعی های برق کند، در جواب، تقصیر را به گردن قطعی برق انداخت. روشی که پیش از او اپراتور موبایل هم در پیش گرفته بود.

وزیر در توئیتی نوشت: «همه باید پاسخگو باشند. باتری دکل‌های تلفن همراه برای ۲ ساعت پاسخگوی قطعی برق هستند. پس از دشارژ کامل، نیازمند ۸ ساعت اتصال شارژ هستند تا به طور کامل شارژ شوند. متاسفانه در برخی نواحی ۸ ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودی ایم و از مشکل به وجود آمده پوزش می‌طلبیم.»

مدیرعامل ایرانسل هم اخیرا باز هم بر موضع قبلی خود در ماجرای اختلال در شبکه موبایل تاکید کرد. او گفته: «باتری‌های سایت‌های ایرانسل، هنگام قطع برق، امکان ادامه خدمات‌رسانی چندساعته را فراهم می‌کنند. ‏اما در شرایط ⁧‫قطعی برق‌⁩ با فواصل زمانی کوتاه، امکان شارژ مجدد باتری‌های سایت‌ها فراهم نیست و حتی تجهیزات سایت‌ها، در معرض آسیب شدید و جدی هستند.»

دم خروس وزارت ارتباطات از حمایت از اپراتورها بیرون زد

در شرایطی که اخبار غیررسمی از نادرستی ادعای اپراتور موبایل و وزارت ارتباطات در این ماجرا حکایت داشت و تناقض هایی مطرح شده بود، اپراتور رایتل از پایداری شبکه خود باوجود قطعی برق خبر داد.

این اپراتور در اطلاعیه ای اعلام کرد: «شبکه ارتباطی این اپراتور با توجه به اختلال فعلی در سیستم برق کشور از پایداری مناسبی برخوردار است و مشترکین کمترین مشکل را برای استفاده از اینترنت دارند.

علاوه بر موضوع ذکر شده، رایتل به مشترکین خود مزایای مختلفی از جمله، امکان تماس درون شبکه رایگان و بهره‌مندی از پایین‌ترین تعرفه‌های ارتباطی کشور را ارایه می‌دهد.»

در همین زمان برخی گزارش ها از نقص در سرویس پشتیانی اپراتورهای موبایل رسید که در آنها تصریح می شد ایستگاه های موبایل باوجود الزام قانونی فاقد باتری های سالم و کافی برای تداوم سرویس در زمان قطعی برق هستند.

این تناقض این سوال را جدی کرد که اگر شرایط و اثرات قطعی برق یکسان است، در شرایطی که در شهر بزرگی مانند تهران، به علت قطعی برق، آنتن اپراتورهای بزرگ که چندین برابر رایتل آنتن و کاربر دارند، قطع می شود، چه طور اپراتور کوچک تری مانند رایتل از قطعی برق دچار اختلال نمی شود؟ ایا به جز قطعی برق، عامل دیگری هم در پایداری شبکه اپراتورها دخیل است که از نظرها دور مانده است یا به عبارت دیگر مخفی نگه داشته شده است؟

نهادهای دیگر وظیفه رگولاتوری وزارت ارتباطات را انجام می دهند

با بالاگرفتن ابهامات و سوالات، همه توجه ها به سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جلب شد. در شرایط عادی، راه صحیح و حرفه ای برای بررسی این ابهامات این است که از این سازمان به عنوان نهادی که وظیفه و ادعای نظارت مستمر بر فعالیت اپراتورها را دارد، سوال شود که واقعیت چیست؟ آیا تجهیزات اپراتورها برای پشتیبانی نقصی ندارند؟

خبرنگار فارس بسیار با روابط عمومی این سازمان تماس گرفت اما این مقام مسئول این بار هم به تلفن خود جواب نداد و واسطه کردن مدیران دیگر وزارت ارتباطات نزد وی برای پاسخ گویی درباره این مسئله مهم این بار کارساز نیفتاد. 

با سکوت رگولاتوری، مراجع دیگر در صدد شفاف سازی برآمدند. فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات، اخبار غیررسمی درباره قطعی ایستگاه های موبایل به دلیل عدم سلامت باتری های ایستگاه ها را تایید کرد. به این ترتیب مقصران اصلی دیگر در ماجرای اختلال موبایل شناسایی شدند.

گزارش از: فاطمه سامعی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول