اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

دخالت استانداران در جلوگیری از قطع برق کارخانه‌های فولاد و سیمان

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی از دخالت استانداران برای جلوگیری از قطع برق کارخانه‌های فولاد و سیمان در شرایط فعلی انتقاد کرد.

دخالت استانداران در جلوگیری از قطع برق کارخانه‌های فولاد و سیمان

محمد آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره بازدیدش از مرکز دیسپاچینگ توانیر اظهار داشت: چهارشنبه به صورت سرزده از مرکز دیسپاچینگ (ستاد فرماندهی و راهبری برق کشور) بازدیدی داشتم.

وی افزود: عمل نکردن وزارت نیرو به تعهدات خود و قانون برنامه ششم توسعه در خاموشی‌های اخیر بسیار مؤثر است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد:‌ آقای روحانی مدعی است دولت این موضوعات را اجرایی کرده است اما واقعیت امر آن است که کارهایی که دولت در زمینه برق انجام داده مربوط به پروژه‌هایی است که مربوط به دولت قبل بوده و حتی 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دولت فعلی آنها را تکمیل کرده است. در حالیکه دولت آقای روحانی مؤظف بود 30 هزار مگاوات برق جدید تولید کند و 4 هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی را اضافه کند و جمعاً مؤظف به تولید 34 هزار مگاوات برق جدید بود.

آصفری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های کشور به صورت کامل و در مدار تولید بودند همه آنها 85 هزار مگاوات است البته به شرطی که هیچکدام از آنها در مرحله اورهال نباشد. این در حالی است که نیاز کشور به برق 66 هزار مگاوات است. 

وی افزود: 12 هزار مگاوات از 85 هزار مگاوات برق نیروگاه‌ها مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است مانند سد کرخه و ... اما به دلیل کم‌آبی دریچه‌های این سدها باز نمی‌شود و عملاً نیروگاه‌های برق‌آبی تولیدی ندارند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور عنوان کرد:‌ اگر دولت آقای روحانی به وظایفش در قبال احداث نیروگاه‌های برق حرارتی و سیکل ترکیبی عمل کرده بود مشکل خاموشی و قطعی برق را نداشتیم.

آصفری تصریح کرد: دولت مؤظف بوده است که در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه که 190 هزار سو غنی‌سازی برای تولید برق اتمی داشته باشد اما فقط هزار مگاوات برق اتمی در مدار تولید است ضمن اینکه دو نیروگاه برق هم در مرحله تعمیرات است. در حالی که این تعمیرات باید در فصل‌های دیگر انجام شود.

وی افزود: با  توجه به خشکسالی اخیر و اجبار کشاورزان برای فعال کردن موتور چاه‌های کشاورزی‌شان به منظور تأمین آب برای زمین‌های خود نیاز به برق بیش از پیش احساس می شد چرا که بسیاری از موتور این چاه‌ها در سال‌های گذشته برقی شده بودند

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با بیان اینکه به طور 100 درصد صادرات برق هنوز قطع نشده و این صادرات همچنان وجود دارد؛ به نحوی که 700 مگاوات، 300 مگاوات و 450 مگاوات برق را به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادرات داریم.

آصفری خاطرنشان کرد: متأسفانه در شرایط کمبود برق و کم‌آبی شاهد افزایش  تولید کارخانه‌های فولاد در کشور هستیم؛ به طوریکه در شرایط کمبود برق برخی کارخانه‌ها 17درصد رشد  مصرف انرژی داشته‌اند در حالیکه مشخص نیست چه کسانی به این کارخانه‌ها اجازه داده‌اند افزایش مصرف انرژی داشته باشند در حالیکه خیلی از خانوارها در شبانه روز با خاموشی برق مواجه هستند.

وی افزود: بسیاری از کارخانه‌های فولاد در چند ماه اخیر افزایش تولید داشته و به همین دلیل رشد مصرف انرژی در آنها چشم‌گیر بوده است. ما چندین توافق و قرارداد با روس‌ها داشتیم که می‌توانستیم از آنها برق دریافت کرده و با قیمت بالاتر به کشورهای دیگر به عنوان مسیر سوم و ترانزیت و عراق و ترکیه و... صادر کنیم اما این اتفاق توسط وزارت نیرو انجام نشده است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با انتقاد از نبود فرماندهی واحد در کشور برای مدیریت خاموشی‌ها و کاهش قطعی برق گفت:‌ به طوری که در مرکز دیسپاچینگ از مدیران توانیر و وزارت نیرو سؤال کردند که چرا برق کارخانه فولاد هرمزگان قطع نشده است در حالیکه به من پاسخ داده‌اند استاندار در محل دیسپاچینگ برق هرمزگان حاضر شده و به رئیس برق منطقه‌ای اعلام کرده حق ندارید برق کارخانه فولاد را قطع کنید و حتی در برخی از استان‌ها دادستان مانع قطع برخی صنایع پرمصرف شده است.

آصفری عنوان کرد: وزارت نیرو حتی آماری نداشت که کدام استان در خاموشی به سر می‌برد و با آنکه اطلاع‌رسانی می‌کند که باید برق این شهرستان یا استان قطع شود اما تصمیم‌گیر نهایی در این زمینه استاندار و یا دادستان است و عملاً فرماندهی واحد در ا ختیار وزارت نیرو نیست؛ دیسپاچینگ مرکزی که بتواند از تهران مدیریت خاموشی‌ها را داشته باشد امکان اعمال مدیریت ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: بی‌تدبیری و عدم برنامه‌ریزی که در مجموعه وزارت نیرو وجود دارد مهم‌ترین دلایل خاموشی‌های اخیر است؛ تصمیمی که برای قطع برق کارخانجات فولاد و یا صنایع بزرگ و پتروشیمی‌ها گرفته شده است به مرحله اجرا  نمی‌رسد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت: زمانی که تولید برق بیشتری در کشور وجود داشت و اگر مدیریت واحدی بود می‌توانستیم به کارخانه‌های فولاد، پتروشیمی و صنایع بزرگ اعلام کنیم می‌توانید رشد و افزایش تولید داشته باشید، چرا که دیگر مشکل کمبود برق در کشور نداشتیم و از آنها می‌خواستیم در زمان کمبود برق و در فصل گرما و خشکسالی از میزان تولیدشان بکاهند. 

آصفری ادامه داد: متأسفانه قطعی برق منجر به افزایش 12 درصدی قیمت فولاد و کمبود سیمان در بازار شده است که این موضوع نشان‌دهنده بی‌برنامگی‌های دولت است؛ دولت با سخنرانی و گفتاردرمانی می‌خواهد مشکلات را حل کند در حالیکه این معضلات با گفتاردرمانی حل نمی‌شود زیرا نیازمند اراده، عزم و مدیریت است که پیش از این بایستی در این باره تصمیم‌گیری می‌شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول