اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«زندگی میان پرچم ‌های جنگی» در پرس تی وی/ اسلام زاده: تصویر واقعی از طالبان و داعش را تصویر کرده ایم

در حالی که تحولات این روزهای افغانستان، در ارتباطی تنگاتنگ با تحرکات طالبان قرار گرفته، مستند «زندگی میان پرچم ‌های جنگی» (Life Among War Flags) به کارگردانی و تهیه کنندگی محسن اسلام زاده، از شبکه پرس تی وی پخش می شود.

«زندگی میان پرچم ‌های جنگی» در پرس تی وی/ اسلام زاده: تصویر واقعی از طالبان و داعش را تصویر کرده ایم

محسن اسلام زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، با اشاره به سابقه ساخت چند مستند درباره افغانستان در کارنامه هنری اش اظهار کرد: مهم‌ترین این مستندها «تنها میان طالبان» بود که در سال 1393 ساخته شد. در این مستند و در تجربه ای بسیار خاص، مدتی را با طالبانی ها زندگی کردم و از آنجا که مستند با استقبال بسیار خوب مخاطبان داخلی و خارجی مواجه شد، در سال 1397 تصمیم گرفتم مستند دومی را درباره حضور داعش در افغانستان بسازم.

کارگردان و تهیه کننده مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» ادامه داد: برای ساخت این مستند، یک سفر تحقیقاتی به نقاطی از افغانستان که داعش حضور پررنگی در آنجا داشت، رفتم. یکی از این مناطق در شمال افغانستان بود که مرز آسیای میانه نیز به شمار می رفت.

اسلام زاده با اشاره به انعکاس درگیری های میان نیروهای طالبان و داعش در مستندش گفت: ساخت مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» در شهریور سال ۱۳۹۷ کلید خورد و  ۱۹ ماه زمان برد.

وی اضافه کرد: برای ساخت این مستند همچنین به مناطق تحت تسلط دولت رفته و با نیروهای دولتی درباره داعش، طالبان، جنگ افغانستان و مناطق تحت سیطره طالبان گفت و گو داشته ام.

این کارگردان درباره اهداف خود از ساخت مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» عنوان کرد: از آنجا که من مشهدی هستم، با مسائل افغانستان به شکل دورادور آشنایی داشته ام . در چند سفری که به افغانستان برای ساخت مستندهای دیگر داشتم، به خصوص مستندی که مربوط به تنها بازمانده شهادت دیپلمات ‌های ما در فاجعه مزار شریف بود و حرف های ناگفته جدیدی از این فاجعه را بازگو می کرد، تصوراتم از وضعیت داخلی افغانستان تغییر کرد. پیش از این، تصورم بر شکست کامل طالبان بود و فکر می‌ کردم از صفحه جغرافیای افغانستان به طور کامل حذف شده اند، ولی در این سفر دیدم که سانسور رسانه ‌ای وجود دارد و همین موضوع برایم جذاب شد تا تحقیق کنم چه میزان از مساحت افغانستان در دست طالبان است.

وی با اشاره به صرف ۱۹ ماه زمان برای ساخت این مستند اضافه کرد: پروژه ساخت مستند، پیش‌تولید طولانی‌ای داشت، چرا که به منظور تحقیق، تنها و بدون هیچ همراهی سفر جداگانه ‌ای به افغانستان رفتم.تصویربرداری مستند نیز به مدت 32 روز در شرایط بسیار سخت همراه با مهدی خوش نژاد به عنوان تصویربردار انجام شد و تدوین آن نیز بسیار زمان برد و  فرید دغاغله به عنوان تدوینگر چند ماه برای این کار وقت گذاشت.

کارگردان «زندگی میان پرچم های جنگی» درباره تاثیر شبکه پرس تی وی در دیده شدن هر چه بیشتر این مستند اینگونه گفت: جایگاه پرس تی وی در میان رسانه های بین المللی بسیار حائز اهمیت است و هر چند که بارها مورد حمله تروریستی رسانه ای قرار گرفته و سعی کرده اند این شبکه را از مدار ماهواره ها خارج کنند یا با مسدودکردن حساب‌های کاربری اش در شبکه‌ های اجتماعی و... اخیرا توقیف دامنه اینترنتی وب‌سایت آن، محدودش کنند، مخاطبان خاص خود را در اقصانقاط دنیا از جمله شبه قاره هند که طالبان و داعش جزو مسائل مهم اصلی آنجا هستند، حفظ کرده است.

اسلام زاده تصریح کرد: پرس‌ تی‌ وی با پخش این مستند پرده از راز بزرگی به نام طالبان بر می دارد و به سوالاتی که در ذهن مخاطب خارجی در مورد حضور داعش در افغانستان شکل گرفته است، پاسخ می دهد. برای خود من هم پخش مستند از پرس تی وی خیلی حائز اهمیت است، چرا که در گستره جهانی دیده می شود.

وی با انتقاد از رسانه هایی که حضور ضعیفی در انعکاس اخبار افغانستان دارند، ابراز کرد: نگاهی که رسانه ‌های داخلی به غرب ایران دارند، خیلی بیشتر از شرق کشور است. نگاه آنها به افغانستان کم فروغ است و باید نگاهی بی واسطه و جدی ‌تر داشته باشند. باید با راه اندازی دفاتر رسانه ای و حضور در شهرهای مختلف افغانستان به شکل ویژه و از نزدیک پیگیر مسائل افغانستان و مردم این کشور باشیم.

اسلام زاده مهم ترین و تاثیرگذارترین سکانس مستند خود را نشان دادن داعشی های اروپایی در افغانستان و در زندان ‌های مخفی طالبان  عنوان کرد و افزود: بعد از پایان تصویربرداری و برگشت ما به ایران،  متوجه شدیم این زندانیان توسط آمریکایی ها آزاد شده اند و این موضوع نشان می ‌دهد که آنها شخصیت های مهمی بوده اند. همچنین در مستند با رهبران محلی طالبان دیدار داشته ایم و با یکی از آنها که فاتح جنگ داعش و طالبان است، نیز گفت و گو کرده ایم.

کارگردان مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» با تاکید بر روایت جنگ افغانستان از دو زاویه مختلف عنوان کرد: در بخشی از ساخت مستند همراه ارتش افغانستان بودیم و جنگ را روایت کردیم و بعد به منطقه تحت تسلط طالبان سفر کردیم که کار بسیار مخاطره انگیزی بود، تا بتوانیم واقعیات را به طور کامل به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: مستند در چهار استان سرپل، جوزجان ، فاریاب و بادغیس تصویربرداری شده است؛ اما بیشتر سکانس ها مربوط به فاریاب می شود.

اسلام زاده در پایان از سایر عوامل مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» نیز نام برد: پژوهشگر: سیدحسام رضوی، نویسنده: فرید دغاغله، تصویربرداران: مهدی خوش ‌نژاد و محسن اسلام زاده، تدوینگر: فرید دغاغله، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی و گوینده: فرید دغاغله. مجری طرح این مستند هم مرکز فرهنگی میثاق است.

مستند «زندگی میان پرچم های جنگی»، ضمن پخش گفت‌وگوی شبکه پرس تی وی با محسن اسلام زاده درباره اثرش، در قالب برنامه «مستند و گفت‌وگو» جمعه ساعت ۱۹ به وقت تهران روی آنتن شبکه پرس‌ تی ‌وی می‌ رود و بازپخش آن در روز شنبه ساعت ۳بامداد، ۱۲ و ۲۳:۳۰، در روز یکشنبه ساعت ۶ و ۱۸ و روز دوشنبه ساعت ۸  در جدول پخش این شبکه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول