اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شهرداری اختیار تخریب بناهای غیرمجاز را دارد نه برخورد قهری با شهروندان

عضو شورای شهر تبریز گفت: بر اساس موازین قانونی شهرداری حق و اختیار تخریب بناهای غیرمجاز را در حریم شهری دارد اما به هیچ عنوان مجاز به برخورد قهری و فیزیکی با شهروندان نیست.

شهرداری اختیار تخریب بناهای غیرمجاز را دارد نه برخورد قهری با شهروندان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فیلمی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن تعدادی از نیروهای شهرداری تبریز حین تخریب بنایی غیرمجاز در یکی از محلات این شهر، ۲ تن از شهروندان را به صورت خشونت‌آمیزی مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند که این موضوع واکنش‌های شدید عمومی در فضای مجازی و اعتراض شهروندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی را به دنبال داشته است.

فریدون بابایی‌اقدم، عضو شورای شهر تبریز و منتخب مردم تبریز در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی در جریان پیگیری این موضوع از سوی خبرنگار فارس، اظهار داشت: بر اساس بندهای قانونی ماده صد شهرداری و بند ۲۴ ماده ۵۵ شهروندان ملزم به دریافت پروانه برای ساخت و ساز در حریم و محدوده شهری و شهرداری‌ها نیز متعهد به ارائه این مجوزها هستند و از سوی دیگر بر اساس سیاست‌های بازآفرینی شهری مبنی بر پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، باید حاشیه‌نشینی در یک نقطه‌ای تثبیت و از زایش بافت‌های مسأله دار جلوگیری شود و بر همین اساس تکلیف بناهای غیرمجاز و فاقد مجوزهای لازم، مشخص و صراحت و تاکید قانون بر قلع و قمع آنهاست.

وی ادامه داد: از یک سو باید پذیرفت که این امر جنبه قانونی دارد و نباید شهرداری را به‌خاطر تخریب چنین بناهایی مقصر قلمداد کرد و از طرفی هم این امر به معنی نادیده گرفتن و تضییع حقوق شهروندان نیست و در عین حال که شهرداری حق و اختیار مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را دارد اما به هیچ عنوان مجاز به برخورد قهری و خشونت‌آمیز با شهروندان نیست و موضوع پیش آمده اخیر باید در کمیته‌های انضباطی شهرداری مورد بررسی قرار گرفته و با خاطیان برخورد جدی شود.

این عضو شورای شهر تبریز، البته بر لزوم ریشه‌یابی بروز چنین ناهنجاری‌های اجتماعی نیز تاکید و تصریح کرد: ریشه عمده مشکلات ساخت و سازهای غیرمجاز در عدم تثبیت بافت‌های حاشیه‌نشین و نیز بلاتکلیفی شهرسازی املاک شهری و عدم تعیین کاربری اراضی خالی است.

بابایی خاطرنشان کرد: در بروز چنین مشکلاتی سازمان‌های متولی چون مسکن و شهرسازی نیز به دلیل عدم تعیین تکلیف این اراضی در طرح‌های جامع و تفصیلی نقش دارند و از طرفی حوزه خدمات شهری شهرداری نیز به دلیل عمل نکردن به موقع به وظایف خود مقصر است، چرا که باید با چنین بناهایی در مرحله ساخت برخورد شده و اجازه احداث داده نشود نه اینکه پس از ساخت بنا با اقدامات قهری موجب بروز برخی تنش‌های اجتماعی شد.

انتهای پیام/60015/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول