اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

طرح دغدغه‌های اقتصادی فعالان دانشجویی با نماینده مجلس/خانه مسکونی مورد نیاز افراد معاف از مالیات است

به مناسبت روز مالیات، جمعی از فعالان دانشجویی در نشست با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص مسائل مهم اقتصادی چون طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مطرح کردند.

طرح دغدغه‌های اقتصادی فعالان دانشجویی با نماینده مجلس/خانه مسکونی مورد نیاز افراد معاف از مالیات است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان در روز ۵ خرداد ۱۴۰۰ بود که کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه با ۱۳۲ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات ثروتمندان نیز شناخته می‌شود، نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از فعالیت‌های غیر‌مولد اقتصادی از قبیل خرید و فروش مکرر زمین، خودرو، ارز و طلا اعمال می‌شود و در واقع در این نوع مالیات، افراد برسود ناشی از خرید و فروش مکرر دارایی‌های خود مالیات پرداخت می‌کنند.

این طرح از پایه‌های مالیاتی است و با هدف جلوگیری از سوداگری‌های افراطی طراحی می‌شود که از طریق آن می‌توان بخش‌های مسکن، ارز، خودرو و طلا که برخی سوداگران با هدف کسب سود‌های کلان وارد این حوزه‌ها می‌شوند را کنترل کرد.

همزمان با ۱۶ تیرماه روز مالیات جمعی از فعالان دانشجویی در دیدار با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص مسائل مهم اقتصادی چون  طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مطرح کردند.

محسن خزایی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان بیان کرد: سوداگری در بازار مسکن، ارز، خودرو و طلا فقط به دلیل عدم مالیات نیست و اگرچه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند این سوداگری را کاهش دهد، اما دلالی و حق مشاوره و اجرت معامله نیز بی دلیل در این موضوع نیست.

وی افزود: شأن نمایندگی مجلس و قانون‌گذاری، مطالبه‌گری از مسؤولان در شبکه مجازی نیست و نارضایتی مردم از مسؤولان و مجلس انقلابی همین است که از ابزارهای نظارتی و تقنینی خود برای ملزم کردن دستگاه ها به اجرای قانون استفاده نمی‌کند؛ ما در جنبش دانشجویی هستیم که مطالبه‌گری خواهیم کرد و نمایندگان محترم نباید صرفا به توصیه‌ها و توئیت‌ها و مواضع فضای مجازی تکیه نمایند.

در ادامه محمد محسن نجفیان اظهار کرد: مشکلات و موانع تولید کشور در سال‌های اخیر افزایش داشته و فعالیت تولیدی با بازگشت سرمایه و سود چندانی همراه نیست؛ همین سود کم هم به دلیل شفافیت و در دسترس بودن بیش‌تر به نسبت بخش‌های دیگر، با اخذ مالیات‌های متنوعی چون مالیات بر درآمد شرکت‌ها و مالیات بر ارزش افزوده، تحت فشار زیادی قرار دارد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن استان اصفهان ادامه داد: این در شرایطی است که فعالیت‌های غیرمولد مانند سوداگری در بازارهای املاک، خودرو، سکه و ارز مشمول مالیات نیستند و سرمایه‌گذاری در این فعالیت‌ها، سودی بادآورده و کم ریسک به همراه دارد. 

وی در خصوص هدف از برگزاری این نشست توضیح داد: هدف اصلی برگزاری این جلسه در خصوص بحث مطرح شده مالیات به ویژه مالیات عایدی بر سرمایه است؛ کارگروه اقتصادی قرارگاه شهید احمدی‌روشن استان اصفهان در نظر دارد با برگزاری جلسات کارشناسی شده با مسؤولان مربوطه و گرفتن نظرات و مسائل مربوطه به جمع آوری اطلاعات برسد و با دادن پیشنهادات و ارائه راهکار مناسب در کنار مجلس و دستگاه های نظارتی و اجرایی بپردازد. 

نجفیان تصریح کرد: این جلسات ادامه‌دار خواهد بود و صحبت‌های مخالفان و موافقان شنیده می‌شود و پس از جمع‌آوری اطلاعات، در تلاشیم بهترین راه جهت افزایش تولید را پیش بگیریم.

در ادمه نشست فعالان دانشجویی با مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی، دبیر کارگروه اقتصادی قرارگاه شهید احمدی روشن استان اصفهان، مسؤول خواهران قرارگاه شهید احمدی‌روشن، مسؤول معاونت گفتمان سازی و مطالبه‌گری و یکی از فعالان دانشجویی  با طرح دیدگاه‌هاس خود در خصوص تأثیر مالیات بر دارای سرمایه در بخش تولید، کاهش نرخ تورم، نقش تشکل‌های دانشجویی در مطالبه‌گری و حمایت از طرح‌های مهم نظیر قانون شفافیت آرای نمایندگان، مالیات بر عایدی سرمایه و نیز تصمیم مجلس برای وضع مالیات برای برخی از مشاغل مبتنی بر فضای مجازی که سودهای کلانی دارند نیز دیدگاه‌ها و نظرات خود را ارائه نمودند.

لزوم آمادگی محیط برای رشد اقتصادی

مهدی طغیانی در خصوص دغدغه‌ها و مطالبات فعالان دانشجویی اظهار کرد: در همه جای دنیا این مشکل وجود داشته‌است که می‌خواستند افراد را به سمت تولید سوق دهند؛ یکی از مهم‌ترین بسترهای این مهم ثبات بازار، سنجش فضای کسب و کار، آزادی اقتصادی و دیگر شاخص‌های پیش‌بینی شده در این زمینه است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر ثبات بازار، آماده کردن محیط برای رشد اقتصادی هم مهم است؛ مثلا صاحب شرکت هوندا در خاطراتش می‌گوید که از تعمیر موتور سیکلت شروع کرد و سپس به تولید موتور سیکلت و در نهایت به تولید صنعتی خودرو دست یافت و این حاصل محیط مناسب برای رشد اقتصادی است. 

وی با اشاره بر اینکه در کشورهای پیشرفته قواعد بازی اقتصاد به گونه‌ای چیده می‌شود که رشد تولید اتفاق بیافتد تاکید کرد: در ایران قواعد بازی غلط است؛ مثلا در همین مسأله‌ی زاینده رود همه به دنبال برداشت بیشتر از آن هستند و فکر می‌کنند اگر برداشت نکنند عقب افتاده‌اند که به این پدیده تراژدی منابع مشترک می‌گویند و هر کس با هر چه می‌تواند، چاه، پمپ، بند، ۱۲٠٠ سدی که بر سرشاخه‌های زاینده‌رود بسته شده و... می‌خواهد بیشتر برداشت کند. 

طغیانی اضافه کرد: این پدیده حاصل قواعد غلط است و حاکمیت نخواسته‌است که ذی‌نفعان را سر یک میز جمع کند و از آن‌ها بخواهد که در تقسیم آب به توافق برسد و خود را به عنوان ناظر بر اجرای صحیح تقسیم‌بندی توافق شده قرار دهد. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: به همین شکل قواعد اقتصادی نیز غلط است و با سه راه آماده کردن بستر(آسان سازی دریافت مجوز کسب و کار، حذف قواعد زائد و...)، ثبات در بازار و قوانین و اصلاح قوانین به شکلی که سوق دهنده به سوی تولید باشند باید این قواعد غلط را اصلاح کرد؛ این نکته حائز اهمیت است که تمام قوانین فوق به هم مرتبط است. 

وی تصریح کرد: از بین حلقه‌های مهم اقتصادی نظام مالیاتی اهمیت خاصی دارد و دارای اهداف مختلفی است از جمله: تامین منابع دولت و بازتوزیع ثروت در جامعه از طریق مالیات توزیعی (با مالیات بر ثروت و درآمد از ثروتمندان مالیات می‌گیریم و با یارانه به نیازمندان می‌دهیم). 

طغیانی ادامه داد: مالیات‌های هدایتی هم داریم که هدف آن‌ها کسب درآمد نیست بلکه هدف‌شان جریمه کردن و نوعی قاعده گذاری برای حرکت به سمت تولید است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: در قرآن کریم از «کنز» بسیار نهی شده‌ است و اشاره می‌کند به کسانی که به جمع کنز می‌پردازند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند؛ انفاق در معنای خاص به معنی کمک به مستحق و در معنای عام به معنی خرج کردن است و علامه از انفاق به خرج کردن در راه خدا برای مردم یاد می‌کند؛ در زمان ما چه بسا انفاق خرج کردن در راه تولید است، چرا که فرد می‌تواند از آن صرف نظر کند اما با انفاق این ثروت از مسیر نادرست وارد مسیر صحیح اقتصادی می‌شود و سایر احکام مثل خمس و زکات نیز به همین جهت است. 

مالیات بر عایدی سرمایه یک مالیات هدایتی است

وی در پایان این مقدمه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه نیز یک مالیات هدایتی است که ثروت را به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت می‌کند و اگر ثروت در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری شود باعث تقویت این بخش‌ها می‌شود؛ حدود ۱۷٠ یا ۱۸٠ کشور مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) را در کشور خود اجرا می‌کنند. 

خانه مسکونی مورد نیاز افراد معاف از مالیات است

طغیانی همچنین یادآور شد که مالیات بر عایدی سرمایه بر مازاد نیاز افراد قرار می‌گیرد و خانه مسکونی مورد نیاز هر خانواده معاف از مالیات است و می‌تواند بارها خرید و فروش شود. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سالانه تولید خودروی کشور ۹٠٠ هزار واحد است و نیاز کشور هم همین مقدار است اما موقع ثبت نام مثلا ۴ میلیون نفر به سایت مراجعه می‌کنند، آیا تمام این افراد متقاضی واقعی هستند؟ بنابراین خودرو هم از مواردی است که نیاز به مالیات بر عایدی سرمایه دارد و در سال اول، ۳٠٪، در سال دوم ۲٠٪، در سال سوم، ۱٠٪ و از سال چهارم به بعد ٠٪ از عایدی فروش خودرو مالیات می‌گیرد. 

وی اشاره کرد: هر شخص بالای ۱۸ سال می‌تواند یک خودروی معاف از مالیات داشته باشد اما اگر خودرو به نام فرزند زیر ۱۸ سال باشد خودرو مازاد است و به آن مالیات تعلق می‌گیرد. 

طغیانی همچین از مالیات ۳٠ درصدی برای ارز بالای ۲۵٠٠ دلار و مالیات بر عایدی طلای بیش از ۱٠٠ گرم و معاف بودن وقف و هدیه‌ی مسکن برای اولین بار از مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای حفظ انگیزه‌های ساخت و ساز، خانه‌های نوساز در اولین فروش‌شان، اگرچه مازاد باشند معاف از این مالیات‌اند. 

وی در پاسخ به کسانی که می‌گویند اول تورم را حل کنید و بعد مردمی که برای حفظ سرمایه به بازارهای غیر مولد پناه برده‌اند را جریمه کنید گفت: تورم را باید حل کنیم اما اینکه اجازه بدهیم سرازیر شدن سرمایه به نیازهای مردم مثل مسکن، خودرو و... باعث افزایش قیمت آن‌ها شود کار درستی نیست؛ کما اینکه سال ۹۹ یکی از دلایل اصلی افزایش تورم، سوداگری در بازار ارز بود، نیاز مضاعف در بازار ارز باعث می‌شد نیاز واقعی تامین نشود، قیمت‌ ارز رشد کند، تولیدکننده ارز گران تهیه کند، نهاده گران بخرد و در نهایت محصول گران به مردم تحویل داده شود(اگرچه این موضوع تنها دلیل افزایش تورم نیست). 

طغیانی اشاره کرد: یکی از دلایل اصلی تورم ریشه‌ی نقدینگی است و یکی از دلایل آن کسری بودجه است که با گرفتن مالیات و کاهش کسری بودجه مشکل نقدینگی هم کم می‌شود و در نتیجه تورم پایین می‌آید. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی می‌گویند با ورود مالیات بر عایدی سرمایه معاملات غیر رسمی شکل می‌گیرد که حرف درستی است اما سامانه‌هایی در حال شکل گیری است که از این امر جلوگیری می‌کند؛ مانند سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی که قرار بود تا اردیبهشت ۹۹ راه‌اندازی شود اما هنوز راه‌اندازی نشده است. 

وی در مورد سامانه فوق بیان داشت: طبق این سامانه هر خرید و فروشی نزد سازمان امور مالیاتی فاکتور می‌شود و یک فاکتور در کارپوشه خریدار و فاکتور دیگری در کارپوشه فروشنده ثبت می‌شود که در سایر امور مالیاتی نیز می‌تواند بسیار کارآمد باشد؛ خرید و فروش بدون فاکتور در سال برای هر نفر تا سقف ۲٠ میلیون تومان است و بالاتر از آن امکانپذیر نیست. 

طغیانی اضافه کرد: همچنین بحثی به نام حساب‌های فروش است که در آن حساب‌های مختص فروش افراد مشخص می‌شود و حساب‌هایی که تراکنش‌های غیر معمول دارند احضار می‌شوند و استفاده از حساب‌های دیگران برای فرار از ماایات منتفی می‌شود. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: برخی افراد برای فرار از مالیات، تراکنش‌های خود را به قرض‌الحسنه‌ها برده‌اند که برای جلوگیری از این امر در حال رای‌زنی هستیم که قرض‌الحسنه‌ها یا در دل سازمان اقتصاد اسلامی یا در دل بانک‌های قرض‌الحسنه قرار بگیرند که البته این به معنی نفی استقلال آن‌ها نیست، بلکه به دنبال سازماندهی قرض‌الحسنه‌ها هستیم. 

وی همچنین سامانه املاک و مسکن برای اخذ مالیات‌های مربوط به مسکن، سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی برای دریافت مالیات ارز و طلا و دفاتر مربوط به خودرو برای دریافت مالیات خودرو برشمرد. 

در پایان طغیانی پاسخ به اینکه میزان تورم در طرح مالیات بر عایدی سرمایه چقدر است اظهار داشت: مدل‌های اقتصادی کاملا بر اقتصاد ایران منطبق نیست، مثلا با مدل‌های اقتصادی پیش بینی می‌شد یارانه‌ها ۱٠٠٪ تورم دارند اما نهایت ۱٠ تا ۱۵ درصد تورم داشتند بنابر این تورم حاصل از این طرح کاملا مشخص نیست.

به گزارش فارس، مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر آن که مستقیما برای دولت درآمد ایجاد می‌کند، از سوی دیگر این پایه مالیاتی به صورت غیرمستقیم نیز باعث افزایش درآمد مالیاتی دولت می‌شود؛ البته درآمد مستقیم ایجاد شده برای دولت در سال‌های ابتدایی اجرای این پایه مالیاتی بیش‌تر است؛ هرچند اساس این مالیات برای کسب درآمد به وجود نبوده و در فضای اقتصادی به مالیات تنظیمی معروف است.

با اجرای این طرح، از فعالیت‌های سوداگرایانه در بخش طلا، ارز، خودرو و مسکن جلوگیری می‌شود؛ همچنین وضع مالیات بر عایدی سرمایه در این بازارها باعث از بین رفتن جذابیت فعالیت‌های سوداگرانه و پر هزینه شدن دلالی و سفته بازی در این بخش‌ها می‌شود و مصرف کنندگان واقعی راحت‌تر و با امنیت بیش‌تر می‌توانند نیازهای خود را از طریق این بازارها تامین کنند.

علاوه بر این، قانون اخذ مالیات از عایدی سرمایه باعث هدایت نقدینگی سرگردان به سمت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها به عنوان یکی از بخش‌های مولد اقتصادی خواهد شد و با مدیریت درست بازار سرمایه زمینه رونق کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و رشد اقتصادی و افزایش رفاه و ثروت مردم  فراهم می‌شود.

/انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ ۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول