اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

خبرنویسی بحران به سبک اینترنشنال

نگاهی به سیر انتشار اخبار اینترنشنال در حادثه انفجار صوتی، نشان می‌دهد این شبکه چگونه سعی کرد این موضوع را خط دهی کند.

خبرنویسی بحران به سبک اینترنشنال

از شایعه تا واقعیت: پس از شنیده شدن صدای انفجار بامداد شنبه در تهران بسیاری از رسانه‌ها اقدام به پوشش این خبر کردند و خبرنگاران خبرگزاری‌های مطرح با حضور در پارک ملت از محل انفجار صوتی، گزارش تهیه کردند.

اما ساعاتی بعد، رسانه سعودی ایران اینترنشنال بدون هیچ سند و مدرکی شروع به تحریف این اتفاق کرد و در ادعایی عجیب بیان کرد که این اتفاق در نزدیکی ساختمان مرکزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روی داده است. درواقع، این شبکه با برجسته‌سازی نام سازمان گسترش، تلاش داشت تا به مخاطب القا کند هدف انفجار این ساختمان بوده است.

و از آن عجیب‌تر و برای جهت‌دهی فکری به مخاطبان، مدعی شد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و هوافضای ایران با سازمان انرژی اتمی، سپاه پاسداران و وزارت دفاع، همکاری می‌کند، درحالی که این سازمان زیرمجموعه وزارت صمت است و حوزه کاری آن  مرتبط با صنایع بزرگ کشور است.

شبکه ایران اینترنشنال برای جدی نشان دادن تئوری خودساخته‌اش (که بعدها مدعی شد به استناد یک سایت اسرائیلی بوده) حتی برنامه کارشناسی هم ترتیب داد‌ تا با تکرار ادعایش، آن را در ذهن مخاطب باورپذیر کند.

در ادامه این پروژه جنگ روانی، این رسانه بدون اشاره‌ به آن که خودش چنین شایعه‌ای را پرورش داده بود، خبر تکذیب ارتباط این صدای انفجار با یکی از ساختمان‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را منتشر کرد.

 

 

 تکرار چندباره ادعا و تکذیب آن، همگی فقط یک هدف داشت: ماندگار کردن خبر وقوع یک خرابکاری مرتبط با صنایع هسته‌ای در ذهن مخاطب. شایعه‌ای که به دلیل سابقه ذهنی مخاطب، برای او باورپذیر می‌شود.

پیش از این نیز کارشناس این شبکه، یادداشت یکی از خبرگزاری‌های کشور که نوشته بود «آیا ظریف به دنبال هزینه میدان به پای دیپلماسی می‌گردد؟ مگر ظریف صفحه دختر دوست سابقش را فالو ندارد؟» را اشتباه ترجمه کرده بود و به دنبال آن شروع به تحلیل‌های عجیب و شاخدار درباره آن کرده بود!

کارشناس اینترنشنال صفحه «دختر دوست سابق» را صفحه «دوست دخترِ سابق» ترجمه و تحلیل کرده بود که خشم و عصبانیت در ایران به جایی رسیده که شنود اطلاعات سپاه از روابط عاشقانه ظریف با یک زن را منتشر می‌کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول