اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

روحانی، جهانگیری، آخوندی، زنگنه و اردکانیان؛ مردم در «فارس‌من» خواستار محاکمه کدام مسؤلین دولتند؟

همزمان با روزهای پایانی دولت تدبیر و امید مطالبات فراوانی برای محاکمه صاحب‌منصبان کم‌کار از جانب مردم در «فارس‌من» به‌ثبت رسیده. این گزارش مرور آنهاست.

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ «ترک فعل‌» را ابراهیم رئیسی وارد ادبیات حقوقی ایران کرد. برای محاکمه مسؤلینی که کار نمی‌کنند. همان‌ها که با ندانم‌کاری صندلی‌های خدمت‌گذاری به مردم را اشغال کرده‌اند. از وزیری که افتخارش «خانه نساختن» بود. تا آن دیگری که پالایشگاه نمی‌ساخت چون فکر می‌کرد «بوی کثافت می‌دهد» و تا وزیر نیرو که مطالبه عمل به تکالیف قانونی برای توسعه ظرفیت برق را تحرکات «مافیا» تعبیر می‌کرد.

با همین ترک فعل‌ها، اوضاع معیشت مردم در هشت سال گذشته اسفناک شد. افکار عمومی گلایه دارند؛ حالا مهم‌ترین مطالبه آنها در «فارس من» محاکمه همین مسؤلین است. جماعتی که می‌توانست برای بهبود اقتصاد ایران فعالیت کند، اما نکرد. سردبیران خبرگزاری معتقدند استنطاق آنها دست‌کم می‌تواند درس عبرت آیندگان شود. گذشته از این‌که اندکی از آلام توده‌ها خواهد کاست. این گزارش مرور همین جنس پویش‌هاست.

 

مطالبه محاکمه روحانی؛ رئیس‌جمهوری که دلسوز مردم نبود

هشت سال تدبیر و امید نومیدکننده بود؛ از هر زاویه که بررسی شود. تحرکات وزارت‌خانه‌ها تقریباً نتوانست افکار عمومی را قانع کند. سفره‌های مردم آب رفت. فقر و فلاکت و گرفتاری رو به تزاید گذاشت. حیثیت و سلامت شهروندان از سکه افتاد. مختصر اینکه: دولت «امید» را به قربان‌گاه سپرد. مهم‌ترین مطالبه حالا محاکمه شخص اول این دولت است؛ مَردی که باید مدیریت می‌کرد، از وزرا «کار» می‌خواست، به داد خلق‌الله می‌رسید.

بدتر اما کم‌اعتنایی‌ آقای رئیس‌جمهور به این دردها است. سردی ناخواسته یا خنده‌های بعضاً بی‌جا، فاصله را با مردم هر ثانیه بیشتر ‌کرد. همان رفتاری که مرحوم تُرکان آن‌را «یک مقدار اعلی‌حضرتی» توصیف می‌کرد. مطالبات فراوانی باهدف پاسخگو کردن آقای حسن روحانی در «فارس‌من» به‌ثبت رسید. لُب بیشتر این مطالبات محاکمه یا دست‌کم استیضاح رئیس دولتین تدبیر و امید بود.

 

مثلاً این پویش که آب رفتن سرمایه‌های مردم در دولت روحانی اشاره کرده و می‌نویسد: «عطف به قصور دولت در انجام وظایف قانونی خود و به کارگیری افراد فاقد صلاحیت و سوءاستفاده از تنزل بی‌رویه ارزش ریال، ما مردم به منظور اجرای عدالت و مقابله با تضییع حقوق عامه، اقدام قانونی نموده و علیه دولت و سوء استفاده از اعتماد عمومی، ابتدائا به خود دولت و سپس به نهادهای ناظر و مراجع قضایی، شکایت خواهیم کرد.»

 

علاوه بر دستگاه قضا مردم از اهالی بهارستان هم مطالبه دارند. یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس اصلاً «نظارت» است. نمایندگان می‌توانند هرکدام از وزرا یا شخص رئیس‌جمهور مستقر را «استیضاح» کنند. مثلاً این پویش که دقیقاً از وُکلای ملت می‌خواست هرچه سریع‌تر موضوع استیضاح روحانی را فعال کند: «با توجه به ناکارآمدی حسن روحانی و مخرب بودن او برای آینده کشور خواهان کلید خوردن استیضاح و عدم کفایت وی در مجلس شورای اسلامی هستیم.»

هزاران نفر نیز با داغ کردن این کمپین این استدلال‌ها را برای استیضاح آقای رئیس‌جمهور ارائه کرده‌اند: «احتراماً باتوجه به مشکلات شدید معیشتی مردم در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی، همچون گرانی افسار گسیخته مسکن، خودرو، حتی اقلام ضروری، نیازهای اولیه خانوار، افت شدید ارزش پول ملی، بیکاری جوانان و اقدامات برخلاف سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از صحبت از مذاکره مجدد با قاتل شهید سپهبد حاج قاسم.»

 

لُب خواسته این پویش هم استیضاح حسن روحانی بعد از انتخابات ۲۸ خرداد است. برای این‌که حالا رئیس آینده جمهوری نیز مشخص شده و طبعاً برکناری او کمترین آسیبی به اداره کشور وارد نخواهد کرد: «در ابتدای مجلس جدید بحث استیضاح بخاطر بحرانی‌تر شدن شرایط کشور و خالی شدن بار مسئولیت مهم رییس‌جمهور انجام نشد. اما بعد از انجام انتخابات ۱۴۰۰، با سه فوریت ابتدا کابینه دولت و سپس شخص روحانی استیضاح شود.»

 

این همه تنها بخشی از مطالبات پرشمار مردم برای استنطاق آقای رئیس‌جمهور از جانب نهادهای قانونی بود. رئیس‌جمهوری که بارها و بارها نشان داد برای التیام آلام فراوان توده‌ها عملاً نه تنها برنامه مناسبی نداشت، بلکه قادر به انجام برنامه‌های ارائه‌شده نیز نبود.

 

جهانگیری، آخوندی و اردکانیان؛ مردم خواستار محاکمه کدام مسؤلین هستند؟

مردم گله دارند؛ از همه ترک‌فعل‌ها. از همه نمک‌هایی که دولت تدبیر روی زخم‌های پرشمار معیشت‌شان ریخت. «محاکمه» کمترین مطالبه آنهاست. برای آنکه فرهنگ پاسخگویی باب شود. تا ندانم‌کاری و بی‌اعتنایی به افکار عمومی هزینه داشته باشد. از این بابت که عادت زشت کار نکردن میان مسؤلین جمهوری‌اسلامی یک‌بار برای همیشه برچیده شود. البته که جز آقای رئیس‌جمهور، دیگر صاحب‌منصبان نیز باید پاسخگو باشند.

 

مطالبات فراوانی در حوزه عملکرد هرکدام از وزرا یا صاحب‌منصبان دولت تدبیر در «فارس من» به‌ثبت رسید. مطالباتی که هریک خواستار محاکمه مسؤلان برای کم‌کاری در حوزه مسؤلیت‌شان بود. مثلاً این مطالبه که خواستار محاکمه معاون اول دولت روحانی است: «با توجه به اظهار نظر صریح معاون اول رئیس‌جمهور آقای جهانگیری مبنی بر تایید لوایح FATF توسط رهبر معظم انقلاب و با توجه به تکذیبیه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد این اظهار نظر.»

مطالبه بسیار پرحرارت این روزها، استنطاق اردکانیان وزیر نیروگاه‌نساز دولت روحانی است. مَردی که می‌توانست و می‌باید براساس برنامه ششم توسعه سالی ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند؛ نکرد. چون معتقد بود این ایده‌ها ماحصل اتاق فکر «مافیای نیروگاه‌سازی» است! حالا که در چله تابستان اوضاع برق و آب مملکت حسابی به‌هم ریخته، مهم‌ترین مطالبه مردم محاکمه آقای وزیر بابت همین ترک‌فعل‌ها است.

 

مثلاً این پویش که خواستار استیضاح وزیر نیرو است. یا مطالبه بعدی که صراحتاً می‌خواهد اردکانیان برای ندانم‌کاری در حوزه مدیریت برق مورد «بازخواست» قرار گیرد. بویژه در این روزها که حسابی عدم توانایی وزارت نیرو برای دست‌کم مدیریت «خاموشی» روی اعصاب آنها است. برای اطلاعات بیشتر: گلایه‌های مردم از وزیر نیروگاه‌نساز در «فارس‌ من»/ با مسببان خاموشی‌‌های سریالی برخورد شود

عباس آخوندی هم از آن چهره‌های دوست‌نداشتنی کابینه حسن روحانی است؛ مردی که بعد از ۶ سال وزارت در حوزه مسکن‌وشهرسازی به «ساختمان‌نسازی» افتخار می‌کرد. البته که خیلی‌ها معتقدند همین گرانی‌ها همین آشفته‌بازار مجموعه ساختمان امروز مستقیماً نتیجه کارهای او است. مطالبات زیادی برای محاکمه او در «فارس من» به ثبت رسید؛ مثلاً این پویش، این یکی و این.

 

بیژن زنگنه نیز در میان مردم چهره محبوبی نیست؛ پویش محاکمه او نیز در «فارس من» به ثبت رسیده است: «زنگنه در دوره ۸ساله اخیر وزارت خود صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است. اهم این موارد به شرح زیر می‌باشد: عدم توجه به توسعه میادین مشترک انجام پروژه‌های ۲۸ مخزن بدون توجه به نظرات کارشناسان؛ انتصابات نابجا و بکار گمردن افراد بی‌تجربه و ناکارآمد در سطوح مدیریتی وزارت نفت؛ ایجاد نارضایتی در بین کارمندان»

عیسی کلانتری از دیگر افراد پرحاشیه دولت است؛ اقدامات نه چندان مناسب او در تمام این‌ سال‌ها باعث شده کاربران مطالبه محاکمه او را هم به این دلایل ثبت کنند: «توهین نه تنها در طرز نشستن بلکه توهین به روح شهیدگونه دو خبرنگار- عامل تصویب واردات محصولات سمی و سرطان‌زای تراریخته از ۹ بهمن ۹۶ - عامل دفاع و روی کار آمدن دامپزشکان مسئول گورخر و یوزگلنگ و پلنگ که همگی تلف شدند.» و دلایل متعدد دیگر.

 

مطالبه مردم؛ مسؤلین ناکارآمد در زمان مدیریت محاکمه شوند

گذر زمان خیلی موضوعات را به باد فراموشی می‌دهد. از جمله محاکمه مسؤلان. کسانی که در دوران صدارت کمترین اعتنایی به خواست مردم نداشتند. نتیجه ترک‌فعل‌ها و تحرکات اشتباه آنها اما تا سال‌ها بعد گریبان‌گیر جامعه و اقتصاد ایران خواهد بود. برای همین مخاطبان زیادی با ثبت سوژه‌های متعدد خواستار تصویب قانونی هستند که هر صاحب‌منصبی را بتوان در دوران قدرت بخاطر جرائمی که مرتکب شده، مجازات کرد.

مثلاً این پویش با طرح این سؤال که «چرا مسؤلین همان زمان مسؤلیت محاکمه نمی‌شوند» می‌نویسد: «ضرورت دارد تا همان زمان مرتکبان به تخلف حتی در رده‌های بالا مورد محاکمه قرارگیرند. چراکه بعد از اتمام مسئولیت محاکمه صاحب‌منصبان نمی‌ارزد. اما اگر در زمان لازم صورت گیرد می‌تواند برای سالها درس عبرت باشد. شهامت امام درعزل بنی‌صدر نمونه شایسته در نگاه انقلابی واسلامی و الگوی رفتاری مناسب با مسئولین متخلف رده بالا بود.»

 

پویش بعدی با هشتگ «محاکمه مسؤلان ناکارآمد» به ثبت رسیده و معتقد است باید قانونی به تصویب مجلس برسد که مسؤلان ناکارآمد را در هر سمت مدیریتی محاکمه کرد: «مشکل اصلی کشور ورود افراد نالایق به پست‌های مدیریتی کشور است. برای حل این مشکل نیاز به قانونی برای مجازات چنین افرادی است. ما امروز با مدیریت ناصحیح و غلط حتی به عمد از سوی مدیران نالایق هستم که باید مجلس شورای اسلامی به این امر مهم رسیدگی کنند.»

 

لُب خواسته این مطالبه هم محاکمه افراد کم‌کار در دولت یازدهم و دوازدهم است. امضاکنندگان این پویش هم معتقدند باید مسببان وضع موجود را چه در دولت چه در مجلس گذشته محاکمه کرد: «ما ملت ایران خواهان محاکمه مسئولان دولت و مجلس قبلی که آنها را مسبب اصلی وضع موجود می‌بینیم، هستیم که با ناکارمدی خود باعث ایجاد بحران اقتصادی، امنیتی و اجتماعی شدند و حالا نوبت محاکمه و استیفای حق ملت از آنان است.»

 

دوران خطابه‌های رنگارنگ گذشته، وقت پاسخگویی است. موضوعی که از تواتر مطالبات «فارس من» پیداست خواسته قاطبه افکار عمومی نیز هست. دستگاه‌های نظارتی آیا از قوه قضائیه گرفته تا نمایندگان مجلس، این مطالبه مردمی را به منصه اجرا می‌رسانند؟ باید منتظر ماند و دید. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول