اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

7 دلیل توقف «سازش» و نزدیک بودن انفجار «صلح آبراهام»

یک روزنامه الکترونیکی با ذکر هفت دلیل مستند نوشت، توافق عادی‌سازی روابط میان برخی کشورها و رژیم صهیونیستی با وساطت آمریکا موسوم به توافق «صلح آبراهام» در حال از هم پاشیدن است.

7 دلیل توقف «سازش» و نزدیک بودن انفجار «صلح آبراهام»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) کشورهای امارات، بحرین، سودان و مغرب با وساطت دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» توافقنامه‌ عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس موسوم به توافق‌ «صلح آبراهام» (یا صلح ابراهیم) را امضا کرده و رسماََ مناسبات دیپلماتیک برقرار نمودند.

روزنامه «رأی‌الیوم» در گزارشی در همین باره نوشت، به نظر می‌رسد این توافقنامه صلح که دونالد ترامپ به همراه دامادش «جرد کوشنر» در میان سر و صدای زیاد رسانه‌ای آن را تبلیغ کردند در کمتر از یک سال از امضایش در حال کمرنگ شدن و از هم گسیختن است.

این روزنامه الکترونیکی هفت دلیل زیر را برای این گفته خود آورده است:

اول: بسته شدن «صندوق آبراهام» که ترامپ با سرمایه‌گذاری آمریکایی-اماراتی برای حمایت مالی پروژه‌های عادی‌سازی روابط تاسیس کرده بود.

دوم: اظهارات «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» مبنی بر اینکه کشورش سومین کشور حاشیه خلیج فارس که با سازش با رژیم صهیونیستی روی می‌آورد، نخواهد بود و مسقط بر راهکار دو دولتی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی در خصوص فلسطین تاکید دارد. این اظهارات یک روز قبل از سفر وزیر خارجه عمان به ریاض اعلام شد (جزئیات بیشتر).

سوم: عقب‌نشینی دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» از بسیاری از وعده‌ها و سیاست‌های دولت سابق آمریکا به مغرب و سودان در قبال به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر جمهوری صحرا و سرمایه‌گذاری‌های کلان در سودان.

چهارم: مخالت مردمی گسترده در بیشتر کشورهایی که توافق صلح آبراهام را با فشار آمریکا و با وعده‌های مالی و سیاسی امضا کردند. به عنوان مثال سودان شاهد تظاهرات مردمی گسترده در اعتراض به عادی‌سازی روابط بود و سفیر رژیم صهیونیستی در مغرب همچنان در هتل اقامت دارد زیرا کسی حاضر به اجاره دادن خانه به وی یا تحویل مکانی به او به عنوان مقر سفارت نیست.

پنجم: رأی مثبت سودان و بحرین به قطعنامه سازمان ملل که خواهان آغاز تحقیقات بین المللی درباره جنایات جنگی صهیونیستی در جنگ اخیر علیه نوار غزه بود و باعث شوک رژیم صهیونیستی شد.

ششم: تنش در روابط میان دو کشور مهم تأیید کننده این توافق. اول امارات که آن را امضا کرد و دومی عربستان سعودی که در آستانه امضای آن بود. ائتلاف این دو چه درباره موضوع یمن یا ائتلاف علیه برخی کشورهای عربی از هم پاشیده است. بحرین هم در وسط قرار گرفته و نمی‌داند کدام طرف بایستد طرف امارات که با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کرده یا طرف سعودی که روابطی خوب با قطر برقرار کرده و در حال نزدیک شدن به عُمان است که علنا با عادی‌سازی روابط مخالفت کرده است.

هفتم: تصمیم جو بایدن برای بازگشت تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان، جمع‌آوری هشت سامانه پاتریوت و سامانه ضد موشکی تاد از چهار کشور عربستان سعودی، اردن، کویت و عراق و انتقال نیروهای زمینی آمریکا و تجهیزات سنگین آن از پایگاه «السیلیه» در قطر به اردن در چارچوب طرحش برای تمرکز بر شرق آسیا و مقابله با قدرت رو به رشد چین.

در پایان این گزارش به جنگ اخیر میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی معروف به «سیف القدس» اشاره شده که طی آن چهار هزار موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک شد. رأی‌الیوم نوشته، این پیروزی مقاومت فلسطین در ساقط کردن توافق صلح آبراهام و پیامدهای آن نقش داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول