اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

دریای خزر تحت نظر چشمان دریایی ارتش ایران

دریای خزر دارای 5 همسایه از جمله ایران، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه و قزاقستان است که تمامی این همسایگان آن را دریای «صلح و دوستی» می دانند. این ویژگی تنها 5 همسایه داشتن دریای خزر باعث شده تا مانند دیگر آبهای بین المللی که همه کشورها حق حضور در آن را دارند نباشد و تنها این 5 کشور بتوانند در آن تردد کنند.

دریای خزر تحت نظر چشمان دریایی ارتش ایران

گروه دفاعی خبرگزاری فارس، محمدمهدی یزدی: یکی از مهمترین رویدادهای نظامی کشور در روزهای اخیر برگزاری تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ در دریای خزر و حضور امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در هفتمین نشست فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (عضو آیونز) است.

تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ نیروی دریایی ارتش با رمز مقدس یا حسین(ع) در آب‌های دریای خزر آغاز شو و پیام آن صلح و دوستی در این دریا بود.

منطقه اجرای این تمرین دریایی در محدوده ۲۰ درصدی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و محیطی به وسعت حدود ۷۷ هزار کیلومترمربع اجرا شد.

دریای خزر دارای 5 همسایه از جمله ایران، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه و قزاقستان است که تمامی این همسایگان آن را دریای «صلح و دوستی» می دانند.

این ویژگی تنها 5 همسایه داشتن دریای خزر باعث شده تا مانند دیگر آبهای بین المللی که همه کشورها حق حضور در آن را دارند نباشد و تنها این 5 کشور بتوانند در آن تردد کنند. از سوی دیگر آبهای آزاد، قوانین بین‌المللی خود را دارند اما در دریای خزر تنها این 5 کشور می‌توانند با هماهنگی یکدیگر تصمیم گیری و قوانین وضع کنند.

لذا تا کنون این 5 کشور بنا را بر این گذاشته اند که در کمال آرامش در کنار یکدیگر در خزر حضور داشته باشند.

اما از طرفی به دلیل وجود منابع طبیعی فراوان نفت و گاز در این دریا و لزوم حفاظت از این منابع، همسایگان را بر آن می دارد تا در جهت حفظ منافع خود حضور قدرتمند در این دریا البته با حفظ اصول هم جواری مصالحت آمیز داشته باشند.

 برای اینکه کمی با وسعت و حجم دریای خزر آشنا شوید بهتر است بدانید که وسعت دریای خزر به اندازه وسعت خلیج فارس و دریای عمان در کنار هم است، از این رو منطقه وسیعی را شاما می شود. همچنین از لحاظ عمق آن نیز در حالی که نهایت عمق آب در خلیج فارس به کمتر از 100متر می‌رسد اما در نقاطی در دریای خزر عمق آب به بالای هزار متر هم می رسد.

نکته دیگری که وجود دارد امنیت هوایی دریای خزر است، که میتوان گفت امن‌ترین مسیر هوایی بر فراز آن وجود دارد و در آسمان دریای خزر کریدوری امن و پرتردد به سمت غرب و شرق را داریم.

با این وجود همانطور که می دانید علاوه بر مناطق جنوبی نیروی دریایی ارتش برای حفاظت از آبهای جنوبی کشور، منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش نیز با استقرار در ساحل شمالی و به مرکزیت بندرانزلی وظیفه محافظت از سهم 20 درصدی ایران در دریای خزر را دارد و بار اصلی این وظیفه مهم در ایران بر دوش ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش قرار دارد.

از همین رو ارتش و نیروی دریایی تصمیم گرفتند با هدف ارتقای امنیت جمعی در دریا، اعلام پیام صلح و دوستی در سایه اقتدار، توانمندی و آمادگی رزمی و اشراف اطلاعاتی، همچنین تمرین آموزش ها و انتقال تجارب به نسل جوان خود، تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ را در بزرگترین دریاچه بسته جهان(خزر) برگزار کنند.

نیروی دریایی ارتش در دریای خزر مراکز آموزشی افسری و درجه داری دارد و قطعا برگزاری این چنین مانورهایی برای این مراکز آموزشی و علمی لازم و موجب نزدیکتر شدن مباحث آموزشی تئوری با صحنه عمل می شود.

یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش هماهنگی بین تجهیزات مختلف نیروی دریایی از جمله شناور‌های سطحی، پروازی بالگردی، بال ثابت و بدون سرنشین و نیرو‌های عملیات ویژه، تکاوران و تفنگداران دریایی بود که در این رزمایش بصورت همزمان در عملیات شرکت می کردند.

در این تمرین دریایی علاوه بر یگانهای نیروی دریایی ارتش، یگانهای پدافند هوایی و هوایی ارتش هم حضور داشتند و وظیفه پوشش و پشتیبانی نزدیک هوایی و تامین امنیت هوایی منطقه تمرین را بر عهده داشتند.

اگر بخواهیم کمی جزئی تر نیروهای شرکت کننده در این تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ را مطرح کنیم باید  ناوهای موشک انداز، هواپیماهای بال ثابت، بالگرد، پهپادهای دریاپایه، سامانه های جنگ الکترونیک و یگان‍های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش، اشاره کنیم.

اما این تمرین یک نکته ویژه داشت و آن حضور پهپادهای ارتش در آسمان دریای خزر بود، پهپادهای برد متوسط «یسیر» و «ابابیل» در طرح‌های از پیش تعیین شده در آسمان محدوده تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ در دریای خزر، عملیات شناسایی منطقه عمومی تمرین را بر عهده داشتند و با ارسال تصاویر به صورت آنلاین به مرکز کنترل و فرماندهی، انواع شناورهای موجود در محل را شناسایی کردند.

بی شک در دنیای رزم جدید، پهپادها نقش بی بدیلی را ایفا کرده و با حضور خود دید و قدرت فزاینده ای به هر یگان رزم اضافه می کنند.

یکی دیگر از مراحل این تمرین دریایی، عملیات رزمی تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش بود که این نیروها با به کارگیری تجهیزات و سلاح های خود و با پشتیبانی بالگردهای ۲۱۲ نداجا و ناوهای موشک انداز و بکارگیری سامانه‌های اخلالگر راداری به انجام ماموریت خود پرداختند.

بخش دیگر این تمرین دریایی عملیات ویژه نیروی دریایی با اجرای عملیات‌های هلی برن و تصرف شناور و عملیاتهای چریک و ضد چریک و نفوذ به ساحل و کنترل منطقه سرزمینی و اطلاعاتی بود که به خوبی انجام شد.

از دیگر مواردی که در این تمرین مورد توجه قرار گرفت، تیراندازی به اهداف سطحی و هوایی بود به گونه ای که در این تمرین پیشکسوتان و افسران سابقه دار نداجا تجربیات خود را به افسران جوان منتقل می کردند.

در این رزمایش از تاکتیک‌ها و انواع سامانه‌های داخلی از جمله سامانه‌های جنگ الکترونیک و الکترواپتیکی موجود در شناورهای ارتش استفاده شد و در میدان عمل مورد آزمایش قرار گرفتند.

اما به مانند دیگر رزمایش ها و تمرین های نظامی، پایان بخش تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ نیروی دریایی ارتش در دریای خزر، رژه یگان‌های شناور دریایی و پروازی بود که به زیبایی و با موفقیت صورت گرفت.

نیروی دریایی ارتش در این رزمایش خود از تمامی یگانهای ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش از جمله منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع)، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، مرکز آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم(ع)، مرکز آموزش تکاوران دریایی قمر بنی هاشم(ع) و پایگاه های دریایی امیرآباد و آستارا بهره برد تا بتواند نمایش خوبی از آمادگی این نیروها در آبهای شمالی کشور به نمایش بگذارد.

از طرفی برگزاری این تمرین به نوعی یک اعلام آمادگی برای همکاری مشترک با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر برای تداوم امنیت و صلح در این گستره آبی بود.

نکته جالب دیگر این تمرین این بود که بدون حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش برگزار شد، امیر دریادار حسین خانزادی چند روز قبل از این رزمایش به منظور حضور در هفتمین نشست فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (عضو آیونز) عازم جزیره ریونیون واقع در غرب جزیره ماداگاسکار در اقیانوس هند جنوبی شده بود.

گفتنی است که امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در این نشست به میزبانی کشور فرانسه عازم جزیره ریونیون -از سرزمین‌های فرادریایی فرانسه- واقع در غرب جزیره ماداگاسکار در اقیانوس هند جنوبی شد.

اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS)  شامل ۲۳ عضو دائم و ۹ عضو ناظر است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۸ تاکنون و به مدت سه سال به عنوان رئیس دوره‌ای این اجلاس و از اعضای دائم آن است و این نشان دهنده تاثیرگزاری نقش ایران در امنیت آبهای منطقه است.

امیر دریادار خانزادی همچنین در حاشیه اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS) با دریاسالار وندایر فرمانده نیروی دریایی ارتش فرانسه دیدار کرد و گفت که با وجود امنیتی که در آبهای جنوبی ایران برقرار است، وجود نیروهای ائتلاف در منطقه خلیج فارس را درک نمی کنیم و معتقدیم دلیل اصلی این حضور آن است که گفتگوی بین نیروهای دریایی موثر در منطقه کمرنگ شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان همچنین خطاب به فرمانده فرانسوی گفت که امروز مجموعه ای از شناورهای آمریکایی و اروپایی و همینطور کشور فرانسه در منطقه خلیج فارس حضور دارند و ما تمام حرکات و شناورهای آنها را حتی از فواصل دور رصد و رهگیری می‌کنیم و تحت مراقبت داریم.

اما شاید نقطه اوج سخنان اعتراضی دریادار خانزادی به همتای فرانسوی خود اینجا بود که مطرح کرد اینکه شناورهای اتحادیه اروپا و همینطور آمریکایی‌ها در نزدیکی سواحل ما هستند  نمی‌تواند بدون اعتراض بماند و ما معتقدیم که این ترکیبات امنیتی نامطلوب،  امنیت جمعی را تقویت نمی کند و باید به حالت تعلیق در بیاید.

فرمانده دریایی فرانسه نیز وقتی با این سخنان مواجه شد در پایان این دیدار گفت که پیام ایران را شنیدم و به دولت فرانسه منتقل خواهم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول